Net Honda Transalp 1995 in mijn bezit, maarrrrr....

Leintje98

MF'er
16 jul 2013
133
0
Amsterdam
Hoi beste M-F'ers,

Sinds afgelopen zaterdag in het trotse bezit van een rode Transalp, bj 1995, met 68.000 km's op de teller. Overgekocht van een collega.

De rit naar Amersfoort waar de motor stond was ik best b'tje nerveus. Zus reed mee, dus was gelukkig niet helemaal in m'n up. Zag mijzelf al met dat kl*te OV (lees: NS) naar Amersfoort gaan met motorkleding op m'n rug.

Ik merkte dat de voorrem wat piepte bij het tot stil stand komen. Collega zei dat ik ff langs Motorport in Amsterdam Zuid-Oost moest rijden om uit te sluiten of 't iets ernstigs (lees: kostbaar) zou zijn. Hij vermoedde dit niet. Maar, mocht het wel in de papieren lopen, moest ik 't hem even laten weten.

Hij had de ketting nog even gesmeerd, bandenspanning gemeten en de tank volgetankt. En dat voor 800 euries!

Mijn rit naar huis vond ik gewéldig. Ik weet 't zeker... dit vind ik leuk!

Bij MP aangekomen keken de heren meteen even. Met de remmen niets ernstigs ("paar keer goed flink hard remmen en anders: leer leven met 't geluid"), maar ze ontdekte wel wat anders. Flink wat olie resten op enkele onderdelen.

Prijsopgaaf zegt:

Klepdeksel Pakking x 2 € 40
O-ringen x 2 € 14
Olie € 50
3 werk uren a € 80 € 240
Totaal schatting tussen 340/350 euro.

Slik. Ik had wel "iets" gezien, maar ik dacht dat het van de olie van de ketting was.

Collega blijft er bij: er is niets mee aan de hand. Hij lekt nooit olie en ik zou een second opinion doen bij een Honda garage.

Maandagmiddag lekker op pad gegaan en mij van te voren niet juist geïnformeerd (muts). Voor niets de middag vrij genomen van 't werk, want alles is natuurlijk fijn dicht op maandag middag... boeren dorp....

En dan komt het gevoel: ik wordt door 1 partij belazerd, maar weet dus niet welke. Misschien half/half allebei beetje gelijk? Natuurlijk laat ik e.e.a. repareren, maar omdat ik er nog maar zo weinig van weet kan iedereen mij letterlijk alles wijsmaken op moto-gebied.

Gisteren rit naar en van Lelystad gemaakt en olie gecheckt: prima! Wel lagen er enkele druppeltjes vanmorgen, maar dit kan ook van de ketting komen. Of had dat al weg moeten zijn na 1 dag?

Kortom: wie kan deze muts van advies voorzien?

Groet,
Marjoleine
 
Je bent een muts als je je belazert voelt door welke party dan ook, ik zie geen probleem €55 aan te vervangen onderdelen op een motor van €800 , olie had je toch wel moeten doen.
Je collega kan niets aan de uur tarieven doen.
 
Laatst bewerkt:
Een blok mag wel wat zweten. niet teveel, maarja, dat moet je zelf uitmaken. je wil wel geen olie op je achterband natuurlijk.

En omdat een blok wat olie lekt wil niet zeggen dat hij niet in orde is. Zoiets is in mijn ogen bij een motor van bijna 20 jaar oud gewoon slijtage en onderdeel van een onderhoud. Dat kan je moeilijk vermijden. Maar een probleem lijkt het mij niet.

Kuis het blok eens goed af in hoeverre dat mogelijk is, ga eens rijden en kijk waar de olie vandaan komt dan zie je het met eigen ogen.
 
als je geen twee linkerhanden hebt is die 3 uur arbeidsloon nog wel te besparen. Als het (zoals ze bij MP blijkbaar hebben geobserveerd) via de kleppendeksel een beetje lekt, is dat een redelijk simpel klusje om die pakking te vervangen. Kun je meteen je klepspeling controleren ;) ook geen slecht idee.
 
Laatst bewerkt:
De kleppendeksel pakkingen zijn van rubber en bedoeld om te kunnen hergebruiken, dus best mogelijk dat 1 er niet helemaal recht tussen zit. Je zou eens naar Snel motoren in Zeist kunnen rijden. Dat heb ik meer vertrouwen in, als in sommige Motoport vestigingen. Of Frank Lemstra in Wormerveer.
 
Ten eerste Transalp blokjes zijn heel robuust.

Eigenlijk is het een prestatie om uit 600 cc maar 50PK te halen. Blokje kan dus veel hebben.

Ik heb vorige week een 1993 TA gekocht voor € 1.000,= ( en dat was al niet heel duur, wel valbeugels, rek en zijkoffers erbij) )
Dus als je collega jou deze 2 jaar jongere Alp voor € 800,= verkoopt en het enige wat eraan hoeft te gebeuren datgene is wat jij schrijft heb je een heel goede deal gedaan denk ik.
 
Maak anders eerst ff alles schoon met een doekje zodat alle olieresten weg zijn, kijk het dan nog een keer na wanneer je wat gereden hebt en dan weet je genoeg.
Kleppendeksel pakking is mits niet gescheurd gewoon opnieuw te gebruiken met een minimale toevoeging van wat vloeibare pakking, en prima zelf te doen met wat gereedschap.
Woon zelf ook in het mooie dorp, maar motopoort zou niet mijn eerste keuze zijn.
 
Garages zijn duur. Niet alleen door het arbeidsloon, maar ook de materialen.

Een olie wissel is echt niet moeilijk. Bij de online postorders koop je de olie voor €25 i.p.v. €50 bij de dealer. (Bijvoorbeeld www.louis.eu)

Ik denk dat het veelste vroeg is om een kat in de zak te constateren.

Doe de oliewissel gewoon zelf. Maar alles heel goed schoon. En ga eens lekker een tijdje rijden. Je kan dan het olieniveau in de gaten houden en doordat je alles hebt schoongemaakt kan je zien of er ergens olie lekt. Dan kan je altijd nog besluiten om de pakkingen te laten vervangen.

Zeker als je de motor van een bekende hebt gekocht zou ik niet direct het ergste denken. Geloof niet alles wat garages zeggen...
 
Beetje zweten en lekken, geen probleem. Vrijwel elke motorzaak probeert als je daar met je nieuwe aanwinst komt op je onzekerheid in te spelen. Dit is echt kaassie voor ze. Altijd zullen ze iets vinden.

Ga er nou eens gewoon lekker mee rijden en kijk of het erger wordt. En als je er toch iets aan wilt doen, dan is er hier op MF kennis genoeg om je daarbij te helpen. Het is geen rocket science.
 
Hou je olie verbruik de komende tijd gewoon een beetje in de gaten.. Gewoon af en toe even netjes peilen en bijvullen indien nodig en km stand onthouden opschrijven.

Als dat nou 1 liter op 1000 km is, of minder zou ik het lekker zo laten voorlopig.. Als hij 1 liter op 100 km verbruikt zou ik me zorgen gaan maken. Ergens daartussenin is een mooie voor een nieuw topic. :)

Enneuh check hier baatsen.com (als de site het weer doet) even de ervaringen met die dealer waar je geweest bent en zoek dan even een andere en zoek misschien of er iemand is die het voor wat minder doet.
 
Laatst bewerkt:
De kleppendeksel pakkingen zijn van rubber en bedoeld om te kunnen hergebruiken, dus best mogelijk dat 1 er niet helemaal recht tussen zit. Je zou eens naar Snel motoren in Zeist kunnen rijden. Dat heb ik meer vertrouwen in, als in sommige Motoport vestigingen. Of Frank Lemstra in Wormerveer.

Dat zijn ze wel, maar ervaring leert dat rubber van 18 jaar oud niet zo rubberachtig meer hoeft te zijn kunnen te wezen hebben houden enzo. :+
 
Dank voor alle serieuze en ... minder serieuze antwoorden. De opmerking "vrouwe en motore" zal ik maar achter me laten. Hoewel ik het idd zo ervaar :(

Ik heb besloten morgen alles schoon te maken en de olie goed in de gaten te houden. De afspraak ga ik voor nu even afzeggen. En hier en daar hoor ik minder positieve geluiden over MP. Niet dat ze niet goed zouden zijn, maar meer de uurtarieven e.d.

Dank!!!
 
Zijn ze 3 uur bezig met de pakkingen vervangen of worden dan meteen de kleppen gesteld?
Ik heb bij zo'n fiets nog nooit die pakkingen vervangen maar mij lijkt 3 uur erg lang.
 
Beetje zweten en lekken, geen probleem. Vrijwel elke motorzaak probeert als je daar met je nieuwe aanwinst komt op je onzekerheid in te spelen. Dit is echt kaassie voor ze. Altijd zullen ze iets vinden.

Op MF kan iedere debiel iets schreeuwen, maar dat nu zelfs de moderators al meedoen aan de "alle motorzaken zijn oplichters" propaganda vind ik een kwalijke zaak :X |(
 
Dit soort "kleine" reparaties zul je altijd tegen blijven komen als je motor rijdt. Het doet de ene beurs alleen meer pijn als de ander.

Als je een oude(re) motor rijdt, omdat je goedkoop uit wil zijn zal je ook concessies moeten doen aan het onderhoud. Dit betekend dat je met kleine mankementen langer door blijft rijden en/of zelf leert sleutelen of een "mannetje" zoekt die reparaties tegen een vriendelijk uurtarief wil doen.

Een "kleine" olielekkage aan het kleppendeksel is prima mee te rijden. Als het niet te erg is, kan je er mee doorrijden tot aan de volgende grote beurt. Dan is het een kleine moeite om de pakking mee te vervangen en betaal je in principe alleen het materiaal...
 
Terug
Bovenaan Onderaan