Tutoro Automatic Chain Oiler

Desotho

Rookie
23 okt 2013
24
0
Den Haag
Goedemorgen,

Ondanks dat er al een aantal topics zijn over automatische of semi-automatische kettingsmeersystemen zoals OSCO-oiler of Scottoiler, heb ik nog maar weinig mensen over dit systeem gehoord.

Er zijn wat mensen geweest die tussen neus en lippen door vermeldde dat dit systemen goedkoper is dan de welbekende eerder genoemde systemen, maar echte ervaringen zijn er niet gedeeld.

Dus bij deze ben ik zeer benieuwd of er hier mensen zijn die dit systeem kennen, gebruiken, en er iets zinnigs over kunnen vertellen. Afhandeling van de bestelling, bouwkwaliteit, gebruiksgemak, dat soort dingen.

Er zijn verschillende versies van te verkrijgen op hun site www.tutorochainoiler.com , degene die mij het meeste aansprak was de Automatic Chain Oiler versie.

Ik ben heel benieuwd naar de reacties!
 
Een spammetje? Waar heb je het over? Ik ben gewoon benieuwd of mensen ervaring hebben met dit systeem ... Meer niet.

En ik kijk al een tijd op dit forum, alleen nooit echt een reden gehad om me aan te melden.
 
'T valt gewoon op dat je een nieuwe gebruiker bent die gelijk over een nieuw product begint met linkjes en al. Zo beginnen de meeste spammers ook...

Maar die reageren vervolgens niet meer, dus dat heb je mee. Stel je anders even netjes voor in het voorsteltopic?

O, en ik heb geen ervaring met het product :+ Wel mooi goedkoop voor een automatische oiler :Y
 
Laatst bewerkt:
Wat ik me wel afvroeg, wat is nou precies het verschil tussen de Manual versie en de Automatic versie? Natuurlijk .. de naam zegt het al zou ik denken.. maar beide systemen moeten "open" gedraait worden voor de rit begint, en weer dicht wanneer de rit is beëindigd. In dat opzicht kon ik niet veel verschil ontdekken, behalve de inhoud van het reservoirtje..
 
Bij de automatische hoef je hem niet met de hand open en dicht te draaien voor zover ik begrepen heb. Er zit een kogeltje in die olie doorlaat als de motor beweegt en de olie afsluit als de motor stil staat. Ben wel benieuwd of dit betrouwbaar werkt en de oliedosering niet erg afhankelijk is van de hobbeligheid van het wegdek b.v.
 
Ik heb er een op mijn Triumph Sprint ST 955, versie "automatic".

Heb hiervoor gekozen i.p.v. een Scottoiler omdat er geen aansluiting op een vacuumslang gemaakt hoeft te worden.

Kwaliteit van de losse onderdelen is prima, montage is (als je tensminste een goede plek voor het potje hebt) een makkie. Voorwaarde is alleen dat je het voorraadpotje wel echt verticaal moet kunnen monteren.
Enige minpunt is het leidingdeel wat je tegen het achtertandwiel plaatst niet al te vormvast is, heb daar een extra beugeltje voor geprutst.

Triumph is mijn woon-werk-brommert, rij eigenlijk alleen goed geasfalteerde N-wegen en rijksweg. Geen problemen met te weinig beweging o.i.d., in tegendeel, kan e.e.a. erg geknepen afstellen en heb toch voldoende smering.

Ben er vooralsnog erg tevreden mee.
 
Hey Robbie0365,

Bedankt voor je uitleg. Die Automatic versie die jij hebt, die stel je dus 1 keer af met het knopje wat erop zit, en daarna hoef je er niet meer aan te komen? Het smeert door een soort gewichtje in het dekseltje leek het wel op de site te zien..

Wat voor olie gebruik je erin? Hoor veel verschillende verhalen namelijk.
 
In principe stel je dit 1x af ja. Zal als je langdurig in de regen rijdt wel anders zijn, maar kun je met het stelschroefje makkelijk wijzigen.

Ik heb de meest complete set gekocht, met een liter olie o.i.d. erbij. Zal nog wel ff duren voordat ik daar doorheen ben.
Vreemd spul, vrijwel zwart en stroperig, maar zou met kettingzaagolie ook moeten werken.
 
Dat klinkt heel goed Robbie. Heb trouwens ook even navraag gedaan wat nou het exacte verschil is tussen de Manual en Automatic versie, voor degene die het interessant vinden:

The TUTORO Manual needs to be turned on and off at the start and end of every journey - it dispensed oil continuously when it is on.

The TUTORO Auto only dispenses oil when the bike is moving so once it has been primed and the drip rate set, the unit can be left on all the time and the only thing you need to do is keep the oil in the reservoir topped up. It doesn't need to be turned off at the end of the ride as it won't dispense oil when the bike is not moving.
 
Ik gebruik hem al een half jaartje of zo en ben tevreden. Ik heb hem zo dicht mogelijk bij het achterwiel gemonteerd op de duosteun. Kan ik er goed bij om hem in geval van regen wat bij te stellen en gemakkelijk te vullen. Aangezien ik op deze motor niet met duo rij is het geen probleem
Anders moet je maar net een plekje vinden waar hij verticaal kan.
Druppelen in stilstand heeft het systeem geen last van bij mij.
Ik heb ook die helix besteld en bij mij blijft het uiteinde van de slang gewoon netjes bij het tandwiel.
Olie gebruik ik gewoon van scottoil, maar die had ik toch nog staan.
Ik heb ook nog geen verschil gemerkt in olie op de ketting en verschillende wegdekken. Er zal waarschijnlijk wel verschil zijn, maar ik zie het niet terug.

Overigens staan op hun site onder support veel foto's van gemonteerde systemen.
 
Interessant topic, zojuist ff de website bekeken van Tutoro en dat ziet er niet verkeerd uit.
Morgen eens kijken of ik zoiets mooi op m'n fazer zou kunnen wegwerken.

De verzendkosten naar Nederland zitten op ongeveer €16,50, dus voor een Auto Deluxe Edition kom ik totaal op bijna €100. Volgens mij wel wat goedkoper dan een Scottoiler, en zeker eenvoudiger te installeren.

Iemand toevallig ervaring met automatische kettingsmeersysteem op een FZS 600?
 
Zo te zien is het enorm makkelijk te monteren op welke motorfiets dan ook. De enige soort van uitdaging die je hebt is een goede, makkelijk bereikbare maar veilig plek te vinden voor het reservoir, en vervolgens de routing van de leiding goed bepalen.
 
Vergeet niet dat je natuurlijk wel enig hoogteverschil moet hebben tussen potje en smeerpunt...............Verder moet je boven het potje ruimte hebben om het deksel eraf te kunnen halen en te vullen.
 
Laatst bewerkt:
Zojuist eens bij m'n motor gekeken en ik denk dat ik wel een mooi plekje kan vinden om het weg te werken.
Op veel foto's op hun website zie je het slangetje gewoon over de achterbrug lopen, dat vindt ik nou nog niet echt een mooi gezicht.
 
Ik heb zelf een Tutoro Auto - standaard besteld (heb ik ook al binnen). Ziet er allemaal zeer netjes uit. Lijkt kwalitatief dik in orde.

Heb momenteel nog een Loobman op m'n motor zitten, maar daar ben ik maar half tevreden over. De loobman zweet/lekt een heel klein beetje (het reservoir), hopelijk doet de Tutoro dat niet. En is lastig te doseren + eens in de zoveel tijd gelijk een zooi olie op de ketting. Terwijl de Tutoro de hele tijd een klein beetje olie op de ketting geeft, lijkt mij beter.
En automatisch is natuurlijk ook prettiger dan handmatig :)

Heb de standaard genomen ipv de deluxe want ik zie en lees overal dat men toch de enkele nozzle gebruikt (ook wanneer ze de deluxe hebben gekocht). Enkel is ook makkelijker monteren.
En al die extra meuk hoef ik toch niet. Wel is dat beugeltje erg handig (en ziet er netjes uit), en die komt bij de standaard :)

Voor wie zelf zo'n dual nozzle wil maken, dat is heel makkelijk. Zie hier.
Ik kan wel even een korte samenvatting geven: twee ballpoint vulling rietjes, paperclips om die in de gewenste vorm te buigen, kokend heet water om ze zacht te maken en dat ze hun vorm behouden. Dan een slangetje en wat lijm en voila! Klaar is je dual nozzle.

Heb er zelf ook eentje gemaakt (gebruik ik nu met de Loobman), werkt perfect en is best makkelijk zelf te doen. Kost ook echt bijna niks (tegenover de € 6,50 excl verzending die je bij Tutoro mag betalen).

Dus! Vandaag of morgen (letterlijk) de loobman eraf, en die mag op m'n GPZ500S. En de KTM krijgt dan de automatische Tutoro *O*
 
Ik heb ook zojuist de automatische aangeschaft. Heb wel gekozen voor de Deluxe versie; mede voor de dual nozzle en de andere extra's welke erbij zitten.

Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat het binnen is.
 
Leuk om te horen, wil de Auto versie een dezer dagen toch ook gaan bestellen. Ik lees zoveel positieve berichten erover. Ik ben dan wel van plan de Deluxe versie te bestellen. Je krijgt er 500 ml olie bij, ipv 100 ml, en de extra opties voor de bevestiging zijn toch wel erg handig denk ik. En uiteindelijk is het maar 20 euro meer, 70 pond ipv 53.

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen Rappie en Jasperz. Houd ons op de hoogte!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan