Magiclight op allroad motor

Kwafo

MF'er
26 feb 2013
46
2
Veghel
Beste motorrijders!

Ik heb een vraagje.

Ik mountainbike veel en heb twee van deze magic lights (zie foto en link)
http://www.magiclight.co.za/products/bike-lights/ML1000-bike-light
21a2f943eda045e28a63e714fcf29a3f-30092011-121856.jpg


Deze werken met een accu met een display die als hij vol is op 8V staat en als hij bijna leeg is rond de 7V staat (ik ga er dus vanuit dat dit lampje op 8V werkt.

Nu wil ik deze lampen koppelen aan mijn all road motor, een oude honda transalp


heeft iemand hier wat tips voor hoe ik dit voor elkaar kan krijgen? zijn er omvormers ofzo te koop of kan ik werken met weerstanden etc. Heb wel een beetje basiskennis van elektro maar niet heel veel zoals jullie zien in deze vraag ;-)
 
Eerste vraag: Waarom???
Je gaat het jezelf heel moeilijk maken met aanpassen van een produkt terwijl er prima produkten te koop zijn die precies datgeen doen wat je wilt maar dan beter.
 
beste AadmanZ denk je dat die twee lampjes de accu dan leegtrekken als ik met de motor rijdt, zoveel zullen ze toch niet verbruiken?
Nee, maar een 12V>220V omvormer koop je voor weinig bij Conrad en een oplader heb je al..
Misschien kun je wel 12V (auto)laders voor die lampen kopen, zou me kunnen voorstellen dat je die dingen ook in je auto wil kunnen opladen.

Een 12V > 8V omvormer ken ik niet, maar goed, Electronica is niet zo mijn ding. Maar gewoon mistlampjes voor op de motor kopen kost ook de wereld niet.
 
Ze zullen je accu niet leegtrekken maar wat ik bedoel is het volgende:
Dat je iets hebt liggen en dat graag wilt gebruiken begrijp ik. Als je met een omvormer of een dikke weerstandbrug gaat werken breng je allemaal extra elektrische componenten aan op je fiets. Zeker als je met een omvormer van 12v naar 220 voor je lader en vervolgens weer terug naar 8v moet. Wel makkelijk maar absoluut onpraktisch.
Daar wordt de verlichting niet betrouwbaarder van. Verlichting die niet betrouwbaar is zuigt. En ik kan het weten want mijn zelfbedachte dingen werken ook niet altijd.
Het gemakkelijkste is om het lamphuis open te schroeven en er een 12v led in te plaatsen. Die kosten niet veel ( bij DX of 1 van die andere aanbieders), dan kun je de behuizing gebruiken en toch gewoon op 12 v aansluiten.

Er staat ook ergens een draadje met zelfbouw LED verlichting, lees dat anders even door.
 
Bedankt voor de reacties.

Ik vroeg mij gewoon af wat de mogelijkheden waren en ik had die lampjes liggen, ik dacht dat het misschien niet zoveel werk was. Ik kan ze ook op de accu's van die lampjes laten werken maar die gaan maar 3 uur mee.
 
Voordat je gaan zoeken naar een omvormer van 12-15V naar 8V moet je ook weten wat de stroom is die door de lampen gaat. Mijn gok is dat die lampen ieder zo'n 12-15 Watt verstoken (aangezien ze 3 uur meegaan op een 4.4 Ah accu bij 8Volt) en dus dat je een omvormer moet bouwen die 8V bij ruim 2 Ampère levert. De betere elektronicazaak kan je aan de componenten helpen, maar een simpele 7808 gaat niet lukken, want die levert maximaal 1 Ampère en je wilt liever niet op het maximum gaan zitten.
 
Bedankt Blihi, ik was ook al bang dat die 1A te weinig zal zou zijn. Ik zal eens kijken of er een goede electronica zaak in de buurt zit, heb er hier in Oss nog geen kunnen vinden
 
Misschien is de beste conclusie dat dit boven mijn pet gaat. Misschien maar iemand raadplegen die er meer verstand van heeft of anders de lampjes maar laten verstoffen :-p
 
Wat je kunt proberen is ze in serie te zetten in plaats van parallel. Ze kunnen dan rechtstreeks op de accu, want ze krijgen beide 6 Volt. De lichtopbrengst is dan waarschijnlijk veel minder, maar je kunt het proberen.
 
Het beste is denk ik dan om er een schakelaar tussen te zetten op mijn stuur zodat ze niet aan blijven staan, of schakelaar er tussen en aftakken van kabel die naar de lichten gaat (heb kabelboom schema)
 
Ik heb een lader dit is een 8,5v lader 1,8A (input 230v) en ik kan op de site geen autolader van 12v vinden maar kan inderdaad niet gelijk opladen en gebruiken
 
Laatst bewerkt:
Ten eerste: Hoe vaak rijd je 3 uur in het donker, dat je ook die lampen nodig hebt?
De meeste wegdelen zul je ze niet nodig hebben.

Die transalp heeft ook gewoon een koplamp,
die het op de normale weg prima doet.
Eventueel een ander lampje er in.

Dan kun je de magiclights dus gewoon op de accu's gebruiken.

Ten tweede: is het lichtbeeld van die Magiclight wel geschikt
voor op de openbare weg, of zijn deze lampen alleen geschikt voor off-road?

In het laatste geval kun je ze op de motor wellicht als mistlampen gebruiken,
maar beter niet als extra verlichting voor dagelijks gebruik.


Ten derde:
Er is hier (in Off-topic) ook een mountainbike-topic,
wellicht dat je ze kunt verkopen als je ze zelf toch niet op de fiets gebruikt...
 
Beste MotoMarz, Ik wil de lampen niet gebruiken op de openbare weg maar om juist extra brede verlichting te geven als ik offroad rij.

En bedankt voor het mountainbike topic, als ik beslis ze niet te gebruiken is het inderdaad een goed idee om ze daar neer te zetten.

Ik ga denk ik kijken of ik de accus een mooie plaats kan geven ergens op de motor
 
Laatst bewerkt:
Wat je kunt proberen is ze in serie te zetten in plaats van parallel. Ze kunnen dan rechtstreeks op de accu, want ze krijgen beide 6 Volt. De lichtopbrengst is dan waarschijnlijk veel minder, maar je kunt het proberen.
Dit zoui ik zeker proberen.
Als motor loopt heb je minstens 14 volt en dus 7 volt per lamp.
Mocht het niet lukken dan zou ik een spanningsregelaar gebruiken van 3 ampere 8 volt.
Zo'n ding kost een paar euro.
 
Dit is wat je nodig hebt.
Mini 3A 4.5~28V to 0.8~20V Step-Down Voltage Regulator - Green
[afbeelding]

En een voltmeter om de boel goed in te regelen.

Zelf bouwen kan natuurlijk ook:
Howto: Zelfbouw mini LED verstralers. (3W Luxeon)
Is misschien wat veel van het goede, om een kale (Cree) LED aan te sturen zoals jij hebt gedaan natuurlijk uitermate geschikt maar ik denk dat iets dergelijks al ingebouwd zit in de lampen van Kwafo. Enige wat hier vlgs mij nodig is is een laadspanning om de interne batterij op peil te houden. Meer als een simpele spanningsregelaar lijkt me dus niet nodig, of inderdaad proberen of het met een serieschakeling ook lukt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan