Tikkend geluid na aanrijding.. kleppen?

Disaster-Master

Vuâh Meistâh sins ‘9-23
Donateur
26 feb 2009
30.062
104.176
Heb vandaag mijn motor eens gestart om te horen oftie nog wel wil lopen maar er komt een tikkend geluid uit het blok.. als je erop zit aan de rechterkant is het geluid het hardst bij de voorste cilinder, de ketting in het blok zit overigens aan de linker kant.. Heb met de ijfoon een opname gemaakt hier te beluisteren maar op de PC klinkt het wel anders.. Het is echt een tikkend geluid dat naarmate je meer toeren maakt ook mee gaat zeg maar..

Ik vermoed iets met de kleppen ofzo. Maar hoop op iets simpels..
Als ik 1 van de 2 bougies van de voorste cilinder los haal, alleen de ontsteker en niet de bougie zelf, dan klinkt het trouwens veel erger

Geluid

Fillempie gevonden op youtube..
Klinkt zoals dit; maar dat van mij klinkt minder hard als in de video

Heb de NAKS eraf gehad, die veert gewoon uit als ik die indruk dus die lijkt het gewoon te doen.. iemand tips ? Motorblok zelf heeft geen schade, heeft de grond of iets niet geraakt, dus het moet zijn gekomen door de abrupte stop zeg maar..
 
Zou kunnen; laat ik het zo zeggen; mijn spatbord komt er wel tegenaan als ik het stuur draai omdat de vork naar binnen is geslagen maar het wiel komt er niet tegenaan..
Had ook niet de indruk dat er uitlaatgassen ontsnappen omdat de uitlaatbocht niet goed in het blok zou zitten of dergelijke.. zal daar nog eens naar kijken / luisteren..
Heb sinds vandaag een garage stethoscoop bij de hand dus dan kan ik het hopelijk preciezer aanwijzen waar het vandaan komt..

Maar als het uit de uitlaat zou komen dan zou ik niet echt een verschil moeten horen met links en rechts lijkt me ?
 
Laatst bewerkt:
Hebben ze je voor je klep gereden?
Heeft de motor op zijn zij gelegen terwijl hij nog liep?


Ja en ja.
Pizzakoerier schoot 2 meter voor mij ineens de weg op vanuit een uitrit en toen was het raak.. klapte recht op hem.. Motor is toen omgevallen en heb hem even in de toeren horen jagen voordat hij afsloeg..
 
Hmm zou kunnen maar het was slechts voor 2/3 seconden en zo aan het geluid te horen, wat redelijk vers in het geheugen zit zal het niet meer dan 5/6000 toeren geweest zijn..
Dus denk niet dat dat het is, verder loopt het blok wel soepel alleen dat tikkende geluid is niet zo fijn maar klinkt wel op zn harst rechts bij het kleppendeksel...

Schade "expert" die hier geweest is was van mijn eigen verzekering en ja alles is te verhalen maar die pipo heeft in 5 minuten tijd bepaald dat hij eco totalloss is.. ik had hem net hersteld van een soortgelijke schade voor aanzienlijk minder geld.. dus daar is het laatste woord nog niet over gezegd..
 
Bedankt voor de tip van de uitlaat, dat zal ik even onderzoeken en anders gaat vrijdag het kleppendeksel er even af in de hoop dat dat wat meer duidelijkheid verschaft..
 
Nou;
heb vandaag het kleppendeksel eraf gehad; blok naar F gedraaid en volgens het boek staat hij gewoon op tijd; dus dat is het niet (ketting dus niet een tandje versprongen)

Met de stethoscoop konden we het tikkende geluid niet horen, beetje apart, dus het is nu nog steeds onduidelijk waar het nou zit..
Blok was warm dus we konden ook niet met een voelermaatje de afstand tussen de nokassen en de kleppen bepalen gezien dit met een koud blok moet..

Volgende stap is om dit te doen en tevens ook de compressie te meten..
We hebben het idee dat het toch met een klep te maken heeft die niet goed afsluit..
Kwam er ook achter dat 1 bougie kabel bij de aansluiting van de kabel naar de stekker zeg maar welke op de bougie gaat een klein scheurtje heeft waar dus metaal van de bedrading bloot ligt, dit vonkt en we dachten het even te hebben gevonden, maar met het ding helemaal ingetaped tikt ie nog net zo dus dat is het niet...
 
Nou;
heb vandaag het kleppendeksel eraf gehad; blok naar F gedraaid en volgens het boek staat hij gewoon op tijd; dus dat is het niet (ketting dus niet een tandje versprongen)

Met de stethoscoop konden we het tikkende geluid niet horen, beetje apart, dus het is nu nog steeds onduidelijk waar het nou zit..
Blok was warm dus we konden ook niet met een voelermaatje de afstand tussen de nokassen en de kleppen bepalen gezien dit met een koud blok moet..

Volgende stap is om dit te doen en tevens ook de compressie te meten..
We hebben het idee dat het toch met een klep te maken heeft die niet goed afsluit..
Kwam er ook achter dat 1 bougie kabel bij de aansluiting van de kabel naar de stekker zeg maar welke op de bougie gaat een klein scheurtje heeft waar dus metaal van de bedrading bloot ligt, dit vonkt en we dachten het even te hebben gevonden, maar met het ding helemaal ingetaped tikt ie nog net zo dus dat is het niet...


En nog naar de uitlaat gekeken? Of beter : goed bij de uitlaat geluisterd? Moertjes op de tapeinden misschien iets aandraaien. Als dat wel van invloed is op het geluid, maar je krijgt het niet 100% weg dan moet je de uitlaat er af halen en met nieuwe pakkingen weer monteren.
 
Schade "expert" die hier geweest is was van mijn eigen verzekering en ja alles is te verhalen maar die pipo heeft in 5 minuten tijd bepaald dat hij eco totalloss is.. ik had hem net hersteld van een soortgelijke schade voor aanzienlijk minder geld.. dus daar is het laatste woord nog niet over gezegd..

Misschien moet je in plaats van zeiken op de expert eens opzoeken wat economisch total loss is, dan kom je erachter dat hij gewoon gelijk heeft :z
Dat je de schade voor minder geld met gebruikte delen kunt herstellen heeft daar helemaal niks mee te maken.
 
Hmm mja zal er nog eens naar kijken maar heb mn hand eromheen gehouden met draaiend blok en voelde geen warme dampen langs mn hand gaan maar goed; zal eens kijken of ik ze wel of niet wat aan kan draaien..

Heb ze met de vorige schade eruit gehad, paar maanden terug, en vast gezet met kopervet dus verwacht dat ze wellicht wel iets willen draaien.. Bedankt voor de tips zover..

Compressie meter is onderweg; momenteel volgens de DHL in Köln..
 
moet je het ding nu dan ook inleveren of mag je het 'wrak' houden?

De verzekeringsmaatschappij doet je een voorstel bij total loss verklaring. Ze zullen je de dagwaarde bieden. Als je daar op ingaat moet je je motor inleveren. In ieder geval wordt het kenteken dan nietig verklaard, waardoor de motor niet meer de weg op mag.

Wat vaak gebeurt is dat de verzekeringsmaatschappij jouw motor dan doorverkoopt aan een schadereparatiebedrijf. Die kan dan de onderdelen gebruiken, of besluiten om de motor weer helemaal te fixen, te laten herkeuren zodat er een nieuw kenteken op komt, en hem dan gewoon weer in de verkoop doet.

Ik zal je aanraden om nooit op dat schikkingsvoorstel in te gaan, tenzij het 100% zeker is dat je frame niet meer te redden is.

In mijn ervaring verklaren de verzekeringsmaatschappijen een voertuig veel te makkelijk total loss. Vervolgens wordt je motor (of auto) voor een hoger bedrag doorverkocht aan de schadereparateur. Die knapt de motor dan weer op, stuurt hem langs de keuring, en gooit hem vervolgens weer in de verkoop.

Zo verdient iedereen er wat op, behalve degene die het ongeluk had.
 
Ik verdenk trouwens ook je uitlaten. Ik kan me haast niet voorstellen dat het iets anders is, met de beschrijving die je hier geeft.

Het enige dat mogelijk nog gebeurd zou kunnen zijn is dat er bij de val een zwervend stukje metaal ergens tussen is gekomen en iets heeft beschadigd. Maar die kans is wel heel erg klein.

Het kan ook zijn dat je niks aan de uitlaat ziet, maar dat door de val de uitlaatpakking een stukje ingedrukt is waardoor er nu een klein kiertje ergens zit. Een klein kiertje is al genoeg om een scherp tikkend geluidje te veroorzaken.
 
Was gister bij mijn schoonouders; zoonlief daar is auto monteur en vermoede ook de uitlaat..
Ga daar zeer zeker goed naar kijken; loshalen, bekijken en opnieuw vast zetten..

Dank voor de tip mensen.. :)
Vandaag mijn rechterhand uit het gips dus ik kan weer iets meer :)
 
Laatst bewerkt:
De verzekeringsmaatschappij doet je een voorstel bij total loss verklaring. Ze zullen je de dagwaarde bieden. Als je daar op ingaat moet je je motor inleveren. In ieder geval wordt het kenteken dan nietig verklaard, waardoor de motor niet meer de weg op mag.

Wat vaak gebeurt is dat de verzekeringsmaatschappij jouw motor dan doorverkoopt aan een schadereparatiebedrijf. Die kan dan de onderdelen gebruiken, of besluiten om de motor weer helemaal te fixen, te laten herkeuren zodat er een nieuw kenteken op komt, en hem dan gewoon weer in de verkoop doet.

Ik zal je aanraden om nooit op dat schikkingsvoorstel in te gaan, tenzij het 100% zeker is dat je frame niet meer te redden is.

In mijn ervaring verklaren de verzekeringsmaatschappijen een voertuig veel te makkelijk total loss. Vervolgens wordt je motor (of auto) voor een hoger bedrag doorverkocht aan de schadereparateur. Die knapt de motor dan weer op, stuurt hem langs de keuring, en gooit hem vervolgens weer in de verkoop.

Zo verdient iedereen er wat op, behalve degene die het ongeluk had.

Uhhmmm, zo werkt het niet.... Als een motor economisch total loss is dan worden er biedingen gedaan door bedrijven die hiervoor bij de verzekering ingeschreven staan. De hoogste bieder krijgt het wrak en als er geen WOK (wacht op keuring) op zit blijft het kenteken gewoon geldig. (dus dan worden het vaak motoren met 'lichte rijdbare schade....') En ja, het kan maar zo zijn dat jij als thuis sleutelaar de motor voor 30% van de kosten weer op kan lappen maar zo kijkt de verzekering niet en dat is maar goed ook. Anders zou degene die niet kan sleutelen ook het 'thuissleutelbedrag' krijgen in geval van schade en dan is die mooi de Sjaak.....
 
De verzekeringsmaatschappij doet je een voorstel bij total loss verklaring. Ze zullen je de dagwaarde bieden. Als je daar op ingaat moet je je motor inleveren. In ieder geval wordt het kenteken dan nietig verklaard, waardoor de motor niet meer de weg op mag.

Wat vaak gebeurt is dat de verzekeringsmaatschappij jouw motor dan doorverkoopt aan een schadereparatiebedrijf. Die kan dan de onderdelen gebruiken, of besluiten om de motor weer helemaal te fixen, te laten herkeuren zodat er een nieuw kenteken op komt, en hem dan gewoon weer in de verkoop doet.

Ik zal je aanraden om nooit op dat schikkingsvoorstel in te gaan, tenzij het 100% zeker is dat je frame niet meer te redden is.

In mijn ervaring verklaren de verzekeringsmaatschappijen een voertuig veel te makkelijk total loss. Vervolgens wordt je motor (of auto) voor een hoger bedrag doorverkocht aan de schadereparateur. Die knapt de motor dan weer op, stuurt hem langs de keuring, en gooit hem vervolgens weer in de verkoop.

Zo verdient iedereen er wat op, behalve degene die het ongeluk had.
Wel erg veel fouten in je post ;)

Zoals Piet Zahut al zegt, bij TL blijft meestal het kenteken gewoon op de fiets.
Alleen bij een WOK melding wordt een deel van het kenteken ingenomen en krijg je na keuring gewoon het "oude" kenteken terug.
Of er komt een sloopverklaring op en dat betekend dat de motor gesloopt moet worden.
Eigenlijk gaan veel motoren TL op basis van financieel TL.
Bij motoren is het namelijk technisch vrij makkelijk om bijvoorbeeld veilig (en makkelijk) een vork en frame te vervangen, de kosten incl. keuring worden dan alleen vaak te hoog.

Ook je verhaal over doorverkopen van de maatschappijen klopt niet.
De dagwaarde wordt bepaald van je fiets zonder schade.
Een opkoper bied geld voor het "wrak", dit bod is uiteraard lager dan de dagwaarde.
De verzekering vult daarna het verschil aan tot dagwaarde.

Stel je motor heeft een dagwaarde van 2000 euro.
Je krijg van de opkoper (via de verzekering uiteraard) 1200 euro
En de verzekering betaald 800.
Samen krijg je dus de dagwaarde van 2000 euro.

Wat dan ook nog kan:
Als jij de fiets wil houden om wat voor reden ook, zien ze het hoogste bod van de opkopers als waarde van het "wrak".
Jij houd het "wrak" en krijgt de rest (de 800 uit het voorbeeld) als aanvulling tot dagwaarde.

En af raden om niet integaan op de vergoeding van de verzekering snap ik ook niet.
Dagwaarde is dagwaarde.
Als je er echt niet mee eens bent kan je een contra expertische aanvragen.
Meeste mensen verzekeren vaak geen optie's mee of bij een oudere motor kan je via een taxatie je motor voor een betere dagwaarde verzekeren.
Alleen willen veel mensen "dubbeltje 1e rang zitten" met een goedkope verzekering.
Als je dan schade heb moet je ook niet zeuren.
 
Laatst bewerkt:
Wel erg veel fouten in je post ;)

Zoals Piet Zahut al zegt, bij TL blijft meestal het kenteken gewoon op de fiets.
Alleen bij een WOK melding wordt een deel van het kenteken ingenomen en krijg je na keuring gewoon het "oude" kenteken terug.
Of er komt een sloopverklaring op en dat betekend dat de motor gesloopt moet worden.
Eigenlijk gaan veel motoren TL op basis van financieel TL.
Bij motoren is het namelijk technisch vrij makkelijk om bijvoorbeeld veilig (en makkelijk) een vork en frame te vervangen, de kosten incl. keuring worden dan alleen vaak te hoog.

Ook je verhaal over doorverkopen van de maatschappijen klopt niet.
De dagwaarde wordt bepaald van je fiets zonder schade.
Een opkoper bied geld voor het "wrak", dit bod is uiteraard lager dan de dagwaarde.
De verzekering vult daarna het verschil aan tot dagwaarde.

Stel je motor heeft een dagwaarde van 2000 euro.
Je krijg van de opkoper (via de verzekering uiteraard) 1200 euro
En de verzekering betaald 800.
Samen krijg je dus de dagwaarde van 2000 euro.

Wat dan ook nog kan:
Als jij de fiets wil houden om wat voor reden ook, zien ze het hoogste bod van de opkopers als waarde van het "wrak".
Jij houd het "wrak" en krijgt de rest (de 800 uit het voorbeeld) als aanvulling tot dagwaarde.

En af raden om niet integaan op de vergoeding van de verzekering snap ik ook niet.
Dagwaarde is dagwaarde.
Als je er echt niet mee eens bent kan je een contra expertische aanvragen.
Meeste mensen verzekeren vaak geen optie's mee of bij een oudere motor kan je via een taxatie je motor voor een betere dagwaarde verzekeren.
Alleen willen veel mensen "dubbeltje 1e rang zitten" met een goedkope verzekering.
Als je dan schade heb moet je ook niet zeuren.

Héhé, iemand die WEL weet hoe het zit en niet zomaar wat loopt te blaten :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan