Zephyr houd af en toe in en lijkt op 2 cilinders te lopen

HondaWillem

MF'er
9 mei 2012
110
0
Hallo Forumgangers, ik heb een probleem met mijn Zephyr 550, tijdens een rit zondag was ik bezig met een inhaalactie welke prima verliep, maar nadat ik klaar was met inhalen en weer op een constante 110 km/u zat merkte ik dat die raar deed.
Inhouden, weer gaan trekken, constant zijn, weer inhouden, constant zijn en weer gaan trekken. Dit terwijl ik de gas niet bewoog. Nouja, op een gegeven moment maar aan de kant gezet, waar ik merkte dat die wel heel snel stationair liep.
Net even gestaan, en weer verder, reed opzich goed, maar ik merkte wel dat die inhield.

Vanochtend naar het werk had ik het weer, ik trok weg bij de stoplichten, vrij flink en toen ik weer gewoon reed, hield die in, ging niet weer trekken, en ik kon doen met de gashendel wat ik wilde, weinig tot geen reactie, alleen lucht aanzuig geluid en ik kon nog maar 60.
Duurde even voor ik hem weer op met moeite op 80 kreeg.

Op dat moment legde ik een link met warm, optrekken en daarna vervelend zijn maar toen ik naar huis ging deed hij na een kilometer al vervelend, niet warm, niet hard opgetrokken maar toch zeer vervelend, ben toen maar van de weg gegaan, kon niet eens meer 60.
Op het fietspad klonk het alsof die op 2 cilinders liep. Tijdje op het fietspad gereden, door een dorp gereden en het dorp uit liep die weer goed voor een aantal km, daarna weer inhouden....

Het zal wel in de carburateurs zitten, maar deze zijn net ultrasone schoon gemaakt. Motor heeft 2 jaar stil gestaan, nieuwe bougies en luchtfilter zitten erin. Zat tussen tank en carbs ook een filter maar die heb ik voor de zekerheid maar verwijderd vanmiddag, heeft dus niks geholpen.

Wie heeft een idee?
 
Waarom zet je een motor met een probleem weg, met de verwachting dat het de volgende ochtend weg is?

Is dit probleem sinds het ultrasoon reinigen?

Je kunt controleren of alle cilinders meewerken, door water op de uitlaatbochten te doen; sissen=heet=ok. Niet sissen is minder.

Controleer, als je de mogelijkheid hebt, of de carbs goed op de cilinders zitten.
Ev deo-proef willem1940
 
Veel mogelijkheden.
1-Makkelijkst om te controleren en af te vinken...tankbeluchting: als de beluchting niet werkt, ontstaat er na een stukje rijden een onderdruk in de tank en raken de carbs verstoken van benzine.


2- als het pas gebeurt als de motor warm is...kan het duiden op een contactbreuk. Kan bijv. bij bobine , bougiekabel. bougiekap en bougie,...bij opnemers....

2.1- corrosie op stekkertjes of beginnende draadbreuk....



3-Valse lucht -..maar dat zou meteen invloed hebben bij/na starten.





Hoe is het nu?
Als de motor helemaal is afgekoeld. Hoe verloopt het starten en draaien v/d motor ?
 
@ Martell, er was nog wel mee te rijden en ik moest hem even gebruiken, dus normaal rijden leek me wel te doen.

@kawaidioot,
1: tankbeluchtig klinkt me wel aannemelijk, totaal niet bij stilgestaan ook...
Er is een nieuwe tankdop op gekomen en ik heb met een eerdere rit min of meer dit ook gehad maar toen had ik weinig benzine, dus getankt en probleem die rit niet weer gehad. Dit zou een mogelijkheid zijn.

2: dacht ik dus ook, maar vanmiddag was die koud.
2.1: heb zelf carbs eraf gehad en ultrasone gereinigd, en met distributietiming checken bobines ed. eraf gehad en geen slechte contacten tegen gekomen.

3: ze zitten er goed op, dan zou het al een scheur moeten zijn....

Ik heb ze nog niet synchroon gesteld, dat is misschien ook niet onverstandig.
 
Als de motor koud is en je hem start, loopt hij dan mooi of niet?
Voel dan voorzichtig aan de uitlaatbochten of ze alle 4 gelijkmatig warm worden.
Dan kan je misschien al beoordelen of 1 of meerdere cilinders niet mee doen.

Een los benzinefilter is niet origineel (wel op de benzinekraan), misschien heeft een vorige eigenaar 'roest in de tank' problemen gehad. Daar staan de Zephyrs wel bekend om.

succes
 
Joskawa, ik denk inderdaad roest in de tank oid, er komt namelijk maar amper benzine uit als ik de slang eraf haal. Kraantje er maar af draaien, die was schoon een paar weken terug....
 
En? Roest gevonden? Ik heb het met mijn motor, Zephyr 1100 gehad.
Tank doorgeroest, allemaal bagger in de tank en de carbs. Het zeefje op de kraan van de reservestand lag los in de tank.

Tank cure gedaan, zeefje vast gezet, niet met lijm maar vast tikken met een keurnagel in de kraan en carbs gewoon met de hand schoongemaakt al 9 jaar geen problemen meer gehad.

Het moeilijkste is om de de rubbers tussen carbs en luchtfilter weer terug te plaatsen.
 
Gisteren eindelijk het kraantje eraf gehaald, weinig tot geen rotzooi, kraantje zelf uit elkaar gehaald, zat het gaatje van de gewone kraanstand dicht, die schoon gemaakt, rubbertje om gedraaid, zag er niet echt fris uit, ondanks dat die er 2 jaar terug nieuwe op gekomen is....

Vandaag de carbs synchroon gestelt maar ik blijf een probleem houden.

Toen ik vanmiddag begon wou de 4de cilinder niet meelopen.
Gechecked of er benzine in de carb kwam, dit was goed, bougie eruit, starten, vonkte wel.
Er weer in, nog niks, er weer uit, geschuurd, toen liep die wel maar niet lekker, dus alle 4 maar gedaan.

Ik weet niet of ik de enige ben die altijd ellende met NGK bougies heeft maar vanaf mijn brommertijd heb ik er altijd gedonder mee.

Nouja, éénmaal wat op temperatuur en fatsoenlijk lopende maar eens afgesteld, scheelde een paar 100ste bar per carburateur.
Toen ik hem aardig gelijk had, gaf ik een keer wat gas en ik dacht, ja, daar is die.

Even later begon die echter alweer te kloten, weer dat gevoel dat hij geen benzine krijgt(begint sneller te lopen alsof de benzine bijna op is zoals een brommer dat ook altijd deed)
Maar ik ben er eigenlijk wel zeker van dat de benzine er kwam, tijdens het rijden ook wat inhouden en niet echt oppakken, terwijl die het net na schoonmaken van bougies wel even goed deed.

Kan hij echt zo klote reageren door de bougies??
 
Gisteren eindelijk het kraantje eraf gehaald, weinig tot geen rotzooi, kraantje zelf uit elkaar gehaald, zat het gaatje van de gewone kraanstand dicht, die schoon gemaakt, rubbertje om gedraaid, zag er niet echt fris uit, ondanks dat die er 2 jaar terug nieuwe op gekomen is...

.....dat gevoel dat hij geen benzine krijgt(begint sneller te lopen alsof de benzine bijna op is zoals een brommer dat ook altijd deed)
Maar ik ben er eigenlijk wel zeker van dat de benzine er kwam, tijdens het rijden ook wat inhouden en niet echt oppakken, terwijl die het net na schoonmaken van bougies wel even goed deed.

....de benzinekraan is een vacuüm gestuurde....is het vacuümslangetje luchtdicht?( vanaf luchtinlaatrubber naar kraan)...of...membraan v/d kraan nog heel?

en op 'pri' stand zou de benzine gewoon de carbs moeten vullen.....en dus voldoende zijn...


Bij starten en warmdraaien heeft de motor dus geen probleem?
Pas bij optrekken begint het inhouden.....

mogelijkheden...
Zitten de carburateurs wel vergenoeg in de rubbers geperst...?( valse lucht zorgt voor 'schijnbaar arm mengsel' ..),...zijn die rubbers nog wel goed? --> test met rem-reiniger!
Zijn de membranen van de gasschuiven gecontroleerd ...?
Kleur v/d bougie´s direct ná uitval controleren.......!
 
De kraan is een gewone, carbs hebben ook geen aansluiting voor het vacuum.
Carbs zitten ver genoeg, heb ze er zelf op gezet en vast gedraaid. Rem-reiniger had ik vandaag niet voorhanden dus verder heb ik dat niet kunnen testen.

Membramen waren heel toen ik de carbs heb gereinigd.
Misschien het zaakje nog eens uit elkaar pakken om te kijken of er meteen weer rotzooi in is gekomen.
 
Membramen kunnen heel lijken, dat dachti k ook bij mijn membramen. Even met een zaklampje van onder langs/door de rand schijnen. Als je dan licht door je rubber heen zit, membraam verrot.
Ze zijn stervensduur (voor mijn Yamaha dan, 180e p/s. Heb 'gelukkig' slechts 2 carbs)

Je schijnt ze te kunnen redden met bandenplak. Geen ervaring mee.
 
Gisteren eindelijk het kraantje eraf gehaald, weinig tot geen rotzooi, kraantje zelf uit elkaar gehaald, zat het gaatje van de gewone kraanstand dicht, die schoon gemaakt, rubbertje om gedraaid, zag er niet echt fris uit, ondanks dat die er 2 jaar terug nieuwe op gekomen is....

Vandaag de carbs synchroon gestelt maar ik blijf een probleem houden.

Toen ik vanmiddag begon wou de 4de cilinder niet meelopen.
Gechecked of er benzine in de carb kwam, dit was goed, bougie eruit, starten, vonkte wel.
Er weer in, nog niks, er weer uit, geschuurd, toen liep die wel maar niet lekker, dus alle 4 maar gedaan.

Ik weet niet of ik de enige ben die altijd ellende met NGK bougies heeft maar vanaf mijn brommertijd heb ik er altijd gedonder mee.

Nouja, éénmaal wat op temperatuur en fatsoenlijk lopende maar eens afgesteld, scheelde een paar 100ste bar per carburateur.
Toen ik hem aardig gelijk had, gaf ik een keer wat gas en ik dacht, ja, daar is die.

Even later begon die echter alweer te kloten, weer dat gevoel dat hij geen benzine krijgt(begint sneller te lopen alsof de benzine bijna op is zoals een brommer dat ook altijd deed)
Maar ik ben er eigenlijk wel zeker van dat de benzine er kwam, tijdens het rijden ook wat inhouden en niet echt oppakken, terwijl die het net na schoonmaken van bougies wel even goed deed.

Kan hij echt zo klote reageren door de bougies??
Ngk is prima.
Als je twijfelt; wissel bougies om met de lopende cilinders.

Controleer na even lopen of de bougies van niet lopende cilinder nat zijn.
 
Membramen kunnen heel lijken, dat dachti k ook bij mijn membramen. Even met een zaklampje van onder langs/door de rand schijnen. Als je dan licht door je rubber heen zit, membraam verrot.
Ze zijn stervensduur (voor mijn Yamaha dan, 180e p/s. Heb 'gelukkig' slechts 2 carbs)

Je schijnt ze te kunnen redden met bandenplak. Geen ervaring mee.

Ik wel,flinke scheur in het rubber van een oude Honda,gewoon geplakt als ware het een binnenband.
Geen problemen meer mee gehad.
 
ik ga er even vanuit dat de spoeiers in de carbs nog gewoon standaard zijn en dat de naalden in de standard hoogte staat afgesteld. (zo niet dan terug naar de fabrieks instellingen)

heb je ook de vlotterwerking van de carbs getest?
- een te laag vlotter niveau verarmt het mengsel van de betreffende cilinder.
- vlotter naalden die dicht blijven hangen zorgen ook voor een te laag vlotter niveau
- vlotternaalden die open blijven hangen (kan ook dat de drijver lek is) zorgen voor een te hoog vlotterniveau/overstromen van de carb en een te rijk mengsel. Vaak kan je een overstromende carb wel van buiten herkennen doordat er lekkage sporen te zijn zij op de zijkant en onderaan de vlotterbakjes.
- de hoogte van de vlotter drijver moet correct zijn afgesteld.

Verder is het een goeie zaak om alle vacuum aansluitingen en afdoppingen te checken op lekkage.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de vlotter niveau's gelijk afgesteld, zodanig dat ik zeker weet dat er genoeg benzine in de vlotter staat maar nog niet aan het 'plafond'.

Laatst was ik de kraan vergeten open te zetten, daarmee heb ik de motor gestart, en 500 meter gereden toen ik erachter kwam, overstromen doen ze niet, moet goed zijn lijkt me.

Gasnaalden waren niet afstelbaar volgens mij...
 
op mijn Zephyr 1100 (Keihin CV carbs) zijn de gasnaalden wel afstelbaar, je kan de hoogte varieren door het clipje te verplaatsen op de naalden, de naalden hebben 5 groeven dus ook 5 afstelposities. De fijnafstelling kan je doen door ringetjes onder de clip te plaatsen. Maar als de afstelling niet goed is heb je doorgaans alleen drivebility problemen maar geen totale uitval van de bewuste cilinder.

een andere benadering:
een benzine moter heeft 4 zaken nodig om te kunnen werken: brandstof, lucht, vonk en compressie
op een zeker moment heb je de eerste 3 basics wel gecheckt... dan blijft er eentje over, compressie:
suggestie: doe compressiemetingen. (nat en droog, dan weet je ook meer over de zuigerveren)

Ik heb ooit een automoter gehad die ook heel vreemd deed. Ik kon de oorzaak maar niet vinden, alles was in orde qua afstelling, er was vonk en brandstof. Geen koelwater lekkage, geen koelwater in de olie, geen olie in het koelwater, geen idioot hoge carterdruk. Maar wel enorm bescheten draaien...
pas na meten van compressie vond ik de oorzaak: een doorslag van de koppakking van cil2 naar cil3.... cil 2 en 3 konden maar beperkt compressie maken omdat steeds de compressiedruk weglekte naar de andere cilinder.

Misschien een goed idee om bij jou moter ook eens compressie te meten?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb helaas geen compressiemeter voor motorfietsen, alleen voor auto's en dat past niet.
Verder heb ik bosch bougies besteld om te kijken of dat iets verandert, ik blijf een rare smaak houden aan NGK bougies.

Even ter illustratie, mijn Kreidler kon ongeveer 2 km met een NGK bougie, een week op en neer school met Champion bougies en jaren met een Bosch.... En met tomosjes had ik dezelfde problemen, noem het toeval, ik probeer het denk ik toch maar.
 
Ik heb de ngk cr7e....al jaren in m'n brik-kawa....en geen problemen mee.
Bougies kunnen kapot gaan door een te rijk mengsel,...defect in carburatie...en ook olieverbruik...

Goed idee van janspeed idd....kijken naar compressie.
andere zaken:
Oliepeil
benzineverbruik
(lekke) pakking
kleppen (geen rare geluiden gehoord)
 
Zonet een andere schokbreker gemonteerd en ook even gestart, niet gereden, maar pikte meteen aan, startmotor hoor je bijna niet eens, dan loopt ie al, en meteen op alle 4....

Denk dat daar weinig verbetering is te halen op dit moment, alleen het inhouden nog...
 
Terug
Bovenaan Onderaan