Kilometerteller FZR250

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.540
10.584
Andere kant van de evenaar
Heren,

Ik ben bezig met een Yamaha FZR250 uit '91.

Nu had ik de kilometerteller uit elkaar gehaald, de teller is mechanisch aangedreven, maar er zit een printplaat in met daar aan een stekker natuurlijk, nu ben ik nieuwsgierig wat die electronica aanstuurt..

3w4a.jpg


qejk.jpg


Aan het mechanische gedeelte zit een schijf (zie pijl), aan de printplaat een zender/ontvanger, die schijf zit tussen de zender/ontvanger.
Tussen zo'n 15 en 175 km/h zit de schijf niet tussen de opnemers, de schijf zit dus alleen tussen de opnemers als je bijna stil staat, of bijna op topsnelheid rijdt..

Wie weet waar dit voor dient?

Mijn dank is evenredig aan uw goedheid. ;)
 
Laatst bewerkt:
Japanse wetgeving? Gaat een lampje branden als je boven een bepaalde snelheid (80km/h) komt?

Ik heb er helaas nog niet opgereden, ik heb hem als bouwpakket gekregen.
Bij 80km/h zit er dus niets tussen de zender/ontvanger..

Het is wel een Japanse import, ze zijn daar namelijk alleen geleverd, alles wat je vindt is grijze import, daarom soms ook erg lastig om onderdelen te vinden.
 
Laatst bewerkt:
Quote van de Hurricane site:
The restrictor is fitted within the speedometer, after removal of the speedometer cover you will find a thin circular disc which is driven by a magnetic field produced when the cable drive turns. (the faster the drive rotates the further round the disc moves.) On the disc are 2 high spots, the first causes the red light to come on at 95kph when it passes between a small circuit board. As speed is increased the second high spot comes into a position between what looks like two transistors, that is the speed regulator. All you need to do is to slice this second high spot off the disc as cleanly as possible keeping the uniform circular shape of the disc. The disc is very thin so it can be done with a pair of sharp scissors - taking care not to distort the disc or leave any burrs on the edge - the speedo can then be re-assembled and your 'Hurricane' is up to full power.
 
De begrenzing in topsnelheid is zover ik weet een gebrek door vermogen! ;)

Zou kunnen...Nee, dat werkt gewoon op de normale manier.


Die elektronica zorgt er voor, dat de ontsteking wordt onderbroken, zodra de teller 180 aangeeft. Nu zal bij een 250 het gebrek aan vermogen wel de beperkende factor zijn, maar alle Japanse motoren voor de Japanse markt zijn op deze wijze begrenst. Kwestie van draadje doorknippen en het is het gebrek aan vermogen en niet de begrenzer, die bepaald, hoe hard je gaat. Ik heb die meuk op meerdere 2e hands uit Japan geïmporteerde fietsen gezien.
 
CBR 750 is redelijk zeldzaam, je ziet ze bijna niet. Ik heb er in Nederland maar een paar keer eentje gezien. En site's zoals David Silver hebben alleen onderdelen voor een Japanse versie, dus de kans is groot, dat hij alleen voor de Japanse markt was bedoeld.
 
De 750 is maar 2 jaar gebouwd 87-88 is naast japan ook in de vs en canada geleverd, voor weinig meer had je een cbr1000 daar kozen dan ook de meeste kopers voor o.a. daardoor is die ook verdwenen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan