Tellerglas repareren mogelijk?

moto48

Rookie
27 okt 2013
7
0
Iemand ervaring bij het repareren of vervangen van een teller "glas", het is geen rond glas.
Het kunstof-glas vertoond kleine scheurtjes aan de binnen kant.
Een nieuwe teller-unit is geen optie (kost een vermogen).

Iemand een idee of een adres of wat voor material het is? Het kunstof glas zelf, zal wel niet
te repareren zijn, dat wordt er niet mooier op.

Alle hulp is welkom
 
Men neme een potje polyester hars en maakt een gedeelte aan met verharder genoeg om een mal te maken van het origineel. (zorg wel dat het origineel zo behandeld is dat de hars er niet aan vast gaat hechten!)
Laat het goed uitharden en pak dan een stukje plexiglas of zo, en leg het stukje plexiglas op de mal in de oven, verhit het tot (ik dacht) 200 graden, en het plexiglas vormt zich keurig om de mal heen, laat het rustig afkoelen en na een beetje randjes afwerken + eventueel gaatjes boren is het klaar voor montage.
 
Men neme een potje polyester hars en maakt een gedeelte aan met verharder genoeg om een mal te maken van het origineel. (zorg wel dat het origineel zo behandeld is dat de hars er niet aan vast gaat hechten!)
Laat het goed uitharden en pak dan een stukje plexiglas of zo, en leg het stukje plexiglas op de mal in de oven, verhit het tot (ik dacht) 200 graden, en het plexiglas vormt zich keurig om de mal heen, laat het rustig afkoelen en na een beetje randjes afwerken + eventueel gaatjes boren is het klaar voor montage.
En als je een beetje thuis bent in vacuümvormen kan je maken wat je wil.
 
Men neme een potje polyester hars en maakt een gedeelte aan met verharder genoeg om een mal te maken van het origineel. (zorg wel dat het origineel zo behandeld is dat de hars er niet aan vast gaat hechten!)
Laat het goed uitharden en pak dan een stukje plexiglas of zo, en leg het stukje plexiglas op de mal in de oven, verhit het tot (ik dacht) 200 graden, en het plexiglas vormt zich keurig om de mal heen, laat het rustig afkoelen en na een beetje randjes afwerken + eventueel gaatjes boren is het klaar voor montage.


De plastische vervormingszone ligt volgens een leverancier van het spul tussen de 140 en 170 graden.
 
Laatst bewerkt:
De plastische vervormingszone ligt volgens een leverancier van het spul tussen de 140 en 170 graden.
Is voor een overgroot deel ''Fingerspitzengefühl'', heeft onder andere te maken met de dikte van het materiaal en hoe nauwkeurig en complex gevormd moet worden. Ook belangrijk is dat de kunststof door en door droog is, veel kunststoffen nemen vocht op en dit uit zich door kleine gasbelletjes (door kokend vocht) in het product na verwarmen.
 
Bedankt voor deze informatie, ga dit eens even goed bestuderen en afwegen.
Het glas van het dashboard is als het ware tussen het bovenste deel van de behuizing
"geperst" dus zoals het vervangen van het glas op het XJ forum gaat het helaas niet
(maar wel is het principe zeer bruikbaar), Ik zal eens wat afbeeldingen gaan zoeken.

Bedankt voor het meedenken :Y
 
Bijgaand een foto van het tellerdeel (dit is niet het glas van mij, maar wel dezelfde teller),
het glas zit in het zwarte kunstof verwerkt. Denk dat ik dan met een dremel eerst
het zwarte kunstof moet weg halen totdat ik op het "glas uitkom... lastig.

Maken geen kwaliteit meer tegenwoordig.... :(
full
 
Laatst bewerkt:
Dit ziet er uit als vlak "glas", dan is het een kwestie van het oude er uit peuteren/dremelen, vorm overzetten op nieuwe glas en deze netjes uitzagen met een zeer fijne decoupeerzaag of met iets meer geduld een figuurzaag. Randjes netjes afwerken en er in lijmen.
 
Bijgaand een foto van het tellerdeel (dit is niet het glas van mij, maar wel dezelfde teller),
het glas zit in het zwarte kunstof verwerkt. Denk dat ik dan met een dremel eerst
het zwarte kunstof moet weg halen totdat ik op het "glas uitkom... lastig.

Maken geen kwaliteit meer tegenwoordig.... :( [afbeelding]

Ze zullen het zwarte kunststof niet om het "glas" heen hebben gegoten. Dus op de een of andere manier moet het erin gezet zijn zonder het zwarte kunststof te beschadigen.
Nu kan het zo zijn dat je de oude er niet uitkrijgt zonder het glas te beschadigen, maar op de een of andere manier moet het mogelijk zijn om de nieuwe erin te krijgen.

Of zit het zwarte kunststof ergens op elkaar gelijmd?
 
Laatst bewerkt:
Denk dat het deel als volgt gemaakt is, eerst het buitenste deel (je ziet 2 randjes tbv afdichting) gegoten, glas erin en dan het "binnenste deel erin verlijmd", de schroefgaatjes zitten ook er over.

Het glas is praktisch vlak. Ik ga opzoek naar het kunstof.

Bedankt
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan