Zwabberen in de bocht Z750

-TimP-

MF veteraan
28 jul 2007
2.335
15
Hallo,

Ik heb sinds kort een Z750 uit 2011 en ben erg tevreden over deze heerlijke stuurfiets.
Echter merk ik, zoals ik al vaker heb gelezen, dat de vering(afstelling) beter kan.

Mijn probleem is dat ik in bochten merk dat de motor aardig aan het zwabberen is aan de achterkant.
Het lijkt alsof ik enkel met een veer rij en hij niet dempt achter. Hij veert te snel terug lijkt het.
Kan ik dit aanpassen door de uitgaande demping aan te passen?

En heeft het voordelen (merkbaar) om , eerst alleen achter (later voor ook), een bijv. Hyperpro veer te monteren.

Ik ben veel tegen gekomen en ook heb ik het hyperpro boekje met tips gelezen maar kon niet zo mijn zwabber klacht vinden.
 
Bij een standaard 750 maakt dat niet veel verschil.
Vering is redelijk bagger/slap vergeleken bij een SS.

Achterveer vervangen door die van een zx6 of Z1000 lost veel hiervan al op.

Vering was ook de voornaamste update van de R versie
 
Misschien te eenvoudig gedacht maar klopt je bandenspanning wel :?


~[Edit]

Bij een standaard 750 maakt dat niet veel verschil.
Vering is redelijk bagger/slap vergeleken bij een SS.

Achterveer vervangen door die van een zx6 of Z1000 lost veel hiervan al op.
:? Tenzij hij iets van 150 kilo weegt lijkt me dat erg overdreven...
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb sinds kort een Z750 uit 2011 en ben erg tevreden over deze heerlijke stuurfiets.
Echter merk ik, zoals ik al vaker heb gelezen, dat de vering(afstelling) beter kan.

Mijn probleem is dat ik in bochten merk dat de motor aardig aan het zwabberen is aan de achterkant.
Het lijkt alsof ik enkel met een veer rij en hij niet dempt achter. Hij veert te snel terug lijkt het.
Kan ik dit aanpassen door de uitgaande demping aan te passen?

En heeft het voordelen (merkbaar) om , eerst alleen achter (later voor ook), een bijv. Hyperpro veer te monteren.

Ik ben veel tegen gekomen en ook heb ik het hyperpro boekje met tips gelezen maar kon niet zo mijn zwabber klacht vinden.

Is dat geen oude info uit 2008, en hebben ze dat ondertussen niet verbeterd? Ik merk er eigenlijk niets van , maar de motor is ook verlaagd en waarschijnlijk is de vering anders afgesteld.
Niet onbelangrijk, ik had hiervoor een oud butje.
 
@ Redforce,
Ik zal dit eens gaan proberen.

@ Spider,

Hier zitten pirelli's onder (corsa). Ik rij met 2.4 voor en 2.9 achter.
Spanning lijkt me wel goed, of pirelli moet andere waardes hebben.

@ Boevie, ik weet niet of er wat is aangepast aan de vering. De motoren lijken me op de kleur na helemaal het zelfde van 2007 tot 2012.
 
Misschien te eenvoudig gedacht maar klopt je bandenspanning wel :?


\[Edit]:? Tenzij hij iets van 150 kilo weegt lijkt me dat erg overdreven...


Heb in een jaar tijd 15K bijgezet op een '11 Z750...
Standaard spul is bij sportief knallen snel aan het einde van het bereik..
Doet alles wel, maar de voir- en achterkant lijken soms wel een eigen leven te hebbem.
En dat is niet heel prettig, zeker als je een strak sturende SS gewend bent ;)

PS, weeg zelf 80kg :+
 
Je zegt dat je een heerlijke stuurfiets hebt die zwabbert als de pest..dat rijmt niet :N

Hij stuurt lekker ja, alleen hoeft er maar een iets klein hobbeltje in een bocht te zitten en hij gaat alle kanten op. Mooie rechte wegen heb ik geen last.
Op rotondes bijv. heb ik geen last.
 
@ Redforce,
Ik zal dit eens gaan proberen.

@ Spider,

Hier zitten pirelli's onder (corsa). Ik rij met 2.4 voor en 2.9 achter.
Spanning lijkt me wel goed, of pirelli moet andere waardes hebben.

@ Boevie, ik weet niet of er wat is aangepast aan de vering. De motoren lijken me op de kleur na helemaal het zelfde van 2007 tot 2012.

Ik weet dat de Z800 verbeterd is, en voor de rest ben ik dat gezwabber waarschijnlijk wel gewend.
 
@ Spider,

Hier zitten pirelli's onder (corsa). Ik rij met 2.4 voor en 2.9 achter.
Spanning lijkt me wel goed, of pirelli moet andere waardes hebben.
Daar lijkt me niks mis mee.


Enig idee waar je vering nu staat? Die staat misschien wel helemaal dicht of open? Anders gewoon vanaf 0 beginnen: alles in of uit draaien en dan + een aantal kliks om te kijken of het daar beter van wordt.
 
Heb in een jaar tijd 15K bijgezet op een '11 Z750...
Standaard spul is bij sportief knallen snel aan het einde van het bereik..
Doet alles wel, maar de voir- en achterkant lijken soms wel een eigen leven te hebbem.
En dat is niet heel prettig, zeker als je een strak sturende SS gewend bent ;)

PS, weeg zelf 80kg :+
Oké :) Ik ken mensen die daar anders over denken, al dat was wel een ouder model Z.

Oh, en niks mis met 80 kg. :+
 
Daar lijkt me niks mis mee.


Enig idee waar je vering nu staat? Die staat misschien wel helemaal dicht of open? Anders gewoon vanaf 0 beginnen: alles in of uit draaien en dan + een aantal kliks om te kijken of het daar beter van wordt.

Nee hier heb ik nog geen idee van. Ik zal morgen eens kijken en proberen strakker te zetten.
Als het niet werkt ga ik eens de how to proberen hier van MF om de vering af te stellen.

Maar een andere veer achter, zal dit veel uitmaken?
 
Vast wel maar de vraag is of dat de prijs waard is en of je dat merkt tijdens het rijden. Ik denk dat er veel mensen zijn die andere vering kopen maar die met de originele net zo goed af zouden zijn O-)
 
Laatst bewerkt:
Nee hier heb ik nog geen idee van. Ik zal morgen eens kijken en proberen strakker te zetten.
Als het niet werkt ga ik eens de how to proberen hier van MF om de vering af te stellen.

Maar een andere veer achter, zal dit veel uitmaken?
`
Als je hier echt last van hebt, dan ben je inderdaad beter gewend.
Dus indeed, verbeterde vering monteren. :)
 
Heb in een jaar tijd 15K bijgezet op een '11 Z750...
Standaard spul is bij sportief knallen snel aan het einde van het bereik..
Doet alles wel, maar de voir- en achterkant lijken soms wel een eigen leven te hebbem.
En dat is niet heel prettig, zeker als je een strak sturende SS gewend bent ;)

PS, weeg zelf 80kg :+
Zit wat in Bad Habit, maar de meesten gaan zo ver niet. Heb eens met mijn '04 Z achter een R6 aan zitten jagen op 't circuit en dat was close, wél leuk! })
Was wel op een kort circuit (Folembray) dus dan heb je niet zo heel veel aan dikke Peekaa's. Zat zelfs een paar R1's en Fireblades aan te duwen in de chicanes maar die raakte ik kwijt bij het accelereren.. B|

Het zit vaak tussen de oren dat zwabberen maar in dit geval zou TS inderdaad eens alles na moeten lopen en experimenteren. Een andere veer kán een oplossing zijn.
 
Zie net dat ik in je verkooptopic al had aangegeven dat je dit kon verwachten.

Maar goed..
Ja, van een aangepaste vering (met name achter), ga je veel plezier hebben :]

:W

Edit;
@Arcira, ligt er ook idd aan wat je onder sportief verstaat :9
Maar van een SS naar een basis naked is veel verschil. Zeker als die ook nog eens
40-50 kilo zwaarder is ;)

Volgens mij is overigens de vering van de modellen tot '07 wel beter van die daarna :?
 
Laatst bewerkt:
Ik reedt hiervoor op een zx6r uit 2003 met goed afgestelde vering. Dit zwabberen is niet zeker niet psychisch. Ik ben dus wel heel wat anders gewend.

Bedankt iedergeval voor de reacties. Ik ga morgen eens proberen en doen. Mocht het niet helpen, ga ik voor een andere veer kijken.
 
Het zit grotendeels tussen de oren :Y :/
Dat ken ik wat nat wegdek betreft B|

Misschien wil ik ook niet anders. Karakter van een motor.
Motormaatje heeft een Speed Tripple, met gas erop kom ik er net niet voorbij in de bergen, bultop.
Triumpf heeft gelijk een berg koppel, de Kawa net iets later en dan gaat ie. Maar het is wel saai altijd 1 berg koppel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan