K1200RS motorblok vervangen, krukasproblemen... help!

BlauMitWeiss

Rookie
12 jun 2011
29
2
Sauerland
Dag beste motorvrienden,

Ik rij nu (nou ja) op een K1200RS uit 1997 met 66.696km op de teller. Tot 2011 bij BMW-dealer onderhouden (34dkm), tweede eigenaar particulier onderhouden tot 48dkm en sinds maart 2013 ben ik 3e eigenaar. De motor is sindsdien bij mijn motorgaragist onderhouden.
Vorige week reed ik op de A2 bij Nieuwegein, ongeveer 145km/u, motor hield wat in, stop onmiddelijk, en bij het verminderen, hoorde ik een "geratel" aan de rechterzijde van de blok. Stilgezet, ANWB gebeld, klonk niet goed was de diagnose, getakeld en uiteindelijke diagnose bij mijn garage: krukaslagers, bigend...
Advies:
1- revisie (af te raden vanwege onzichtbare en dure verrrassingen)
2- andere motorblok zoeken (liefst na 2000)
3- andere motor en deze voor wisselstukken te koop aanbieden.

Ik heb ondertussen al wat advies en tips mogen ontvangen.

Ik ga voor de 2de optie: andere motorblok eronder.

Vraag is: laten uitvoeren of zelf doen

Voor beide opties ongeveer evenveel stemmen....

Op dit moment wil ik wel er voor gaan om de klus zelf te klaren.
Op deze site wil ik het proces in beeld zetten, opdat anderen er later ook plezier van hebben én uiteraard graag tips en advies van mensen die er al ervaring mee hebben.

Er zijn vele blokken te vinden (gaande van 800 tot 1150 euro met acceptabele garantie en km) doch de meeste zijn van 97-98-99. De monteurs her en der in het land, melden allemaal, dat als er een krukasprobleem is, dat het juist met deze blokken is.

Voorlopig heb ik één blok gevonden: 2002/80dkm/1 maand garantie/650 euro/500 euro inruil oude blok.

Wat is de vraag?
1- Heeft iemand nog een K1200rs (na 2000) motorblok te kopen?
2- Wie wil stap voor stap meevolgen en advies en tips aanreiken?
(ik heb een CD met service manual Ned uitgave 2001.

Alvast hartelijk dank :P :)
Erwin
BlauMitWeiss (mijn vorige K100RS) nu SunShine (K1200RS)
full
 
Mijn Zundapp SuperCombinette 1967 draaide ik vroeger (toen was ik 17j) elke winter tot het laatste boutje uit elkaar Reinhoud.... sindsdien heb ik niet meer gesleuteld of gereden. In 2011 ben ik terug gestart met motorrijden. De bedoeling voor deze winter was een mooie "youngtimer" (gl1000/1100, cbx 1000, fj1200, gs1100...) te kopen en terug aan het sleutelen te gaan. Helaas gooit dit voorval roet in het eten. Voorlopig vind ik het al een hele uitdaging om de blok eronder uit te halen en te vervangen en terug mijn 'hoofdmotor' aan het rijden te krijgen zonder zorgen :) 8-)
 
Handig om meteen de volgende onderdelen te controleren op lekkage als je de boel toch los hebt:

- Carterontluchtingsslangen en de slangen naar de inlaatkanalen.
- O-ringen van de inlaatkanalen zelf (aansluiting op blok)
- Keerringen van de krukas en ingaande as v-bak (samen de koppelingskast dus)
- Uitgaande as v-bak en overige v-bak assen
- Pignonkeerring en kroonwielkeerring van cardan

Zag toevallig een week of twee terug in een niet nader te noemen motorzaak eenzelfde model staan met precies hetzelfde euvel. Met een Jager Motoren kentekenplaat achterop (wat al genoeg zegt eigenlijk :+ ). Daar zag ik nog wel meer mis mee dan alleen het big-end...
 
Mijn Zundapp SuperCombinette 1967 draaide ik vroeger (toen was ik 17j) elke winter tot het laatste boutje uit elkaar Reinhoud.... sindsdien heb ik niet meer gesleuteld of gereden. In 2011 ben ik terug gestart met motorrijden. De bedoeling voor deze winter was een mooie "youngtimer" (gl1000/1100, cbx 1000, fj1200, gs1100...) te kopen en terug aan het sleutelen te gaan. Helaas gooit dit voorval roet in het eten. Voorlopig vind ik het al een hele uitdaging om de blok eronder uit te halen en te vervangen en terug mijn 'hoofdmotor' aan het rijden te krijgen zonder zorgen :) 8-)

Dan moet je dit ook kunnen!
Of je nou een bout in een Zundapp, een grasmaaier of een motor draait, het principe is allemaal gelijk..
 
Bedankt Tommy....

Ik heb een documentje aangemaakt, waar de tips en aanwijzingen (van ondermeer hieruit) verzameld worden. Als ik start met het project maak ik ook een fotoblog aan (link komt hier nog te staan) waar je stap voor stap beeldend mee kunt volgen. (en voor de mensen die ook zelf aan de slag nog willen gaan).
Ik bedenk nog waar ik ga werken (in het werkhuis (doch koud in de winter/wel een nog te installeren kachel) of in een kamer in huis (= groot genoeg, lekker dichtbij). Tevens wil ik vrij methodisch/gestructureerd te werk gaan.

Alvast bedankt hé :}
 
Als je een blok tweedehands koopt ga dan even na of er nog olie in zit. Als dat het geval is vraag dan de verkoper de olie eruit te laten lopen, vang die op en controleer of er geen metaaldeeltjes in zitten. Als dat het geval is, laat het blok dan vooral staan. Kijk ook even naar de aftagplug, meestal zit daar een magneetje in en ook dan geldt; stukjes metaal eraan, laat maar staan.
Je zou de verkoper vragen de klepdekseltjes even te demonteren, zodat je de staat van de nokkenassen kunt zien. Bij zichtbare loopsporen en/of pitting zou ik het blok ook laten staan.
 
Ik zou een tweedehands blok (als je hem toch los hebt liggen), altijd in ieder geval een beurt geven. Bij de K1200 houdt dat dus in;

Olie en fiter
Nokkenaskettinggeleiders (evt inclusief ketting)
Kleppen controleren/stellen
Krukaskeering controleren
Oliepeilglaasje vervangen als ie geel is
Overige punten checken op olielekkagesporen, bekende punten o.a. Inlaatkanalen, carterpan (gewoon boutjes natrekken), olie/waterpomp, etc
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of je deze motor snel weer rijdend moet hebben, of dat 'ie deze winter toch stil staat. Maar je zou eens kunnen beginnen met het openen van dit blok. Je kunt dan zien wat de schade is, en aan de hand daarvan bepalen of je 'm gaat reviseren of vervangen. Het nadeel van vervangen is dat je ook niet weet waar je aan toe bent.
Succes iig!
 
Ik zou hem als bmw technicus zijnde toch ook eerst loshalen om te beoordelen wat de schade is. Het carter deksel rechts is(na verwijdering van de kuip) zo ongeveer het meest toegankelijke deel van het blok. Zo te horen ben je op tijd gestopt en met een beetje geluk ben je misschien met een nieuwe set big end lagers klaar. Allicht daarbij nog de krukas als die beschadigd is. Een fatsoenlijke 2e hands zal je daarin ook niet de kop kosten. Het is in ieder geval zonder meer de moeite waard om het even los te schroeven.

Ik heb weet van de kwaliteits verschillen tussen de types maar waar het eigenlijke verschil in zit weet ik niet, het kan goed alleen de gebruikte materiaal soort zijn van de big end lagers. Heb een exact dezelfde motor voorhanden gehad met dezelfde motorschade, enkel big ends vervangen een die rijd sindsdien nog steeds probleemloos rond bij ons als klant, dat is toch alweer een jaar of 4 terug. K-serie blokken zijn anders dan dit toch behoorlijk bullit-proof.

het vervangen van weegt in ieder geval echt niet op tegen de kosten van een nieuwer type blok. Af gezien van het feit dat het monteren best een behoorlijke klus is. En zoals gezegd, je weet niet wat je koopt. Ook een 1200rs gehad waar elders een lt blok bij een dealer onder gezet was en daar hebben we toch nog wel het nodige aan moeten doen voordat daar alle kinderziektes uit waren. Onkunde deels (distributie tandje verkeerd) maar ook een hoop elektronica die roet in het eten kan gooien. Het is in ieder geval geen 1cil waar je de zuiger en kop ff in een middagje doet. ik zou het werk niet uit de weg gaan maar kan je het voorkomen, dan ben ik daar toch wel voorstander van.
 
Ik heb een fotoblog ondertussen aangemaakt....

Motorrijden...een droom wordt passie!

Op dit moment staan er weinig foto's op. Doel = om vlot te kunnen volgen wat er gebeurd. Tussendoor post ik ook een trits foto's van de vele motortochten sinds mijn start met motorrijden in mei 2011 (deze worden geantidateerd). Onze (mijn vrouw rijdt nu op een GSF 1200S) avonturen onderweg staan nu wel al op onze persoonlijke webblog sinds jaar en dag.

Op Motormaatje - Samen motorrijden. Rij je mee? ben ik terug te vinden met "Color4"
een echte aanrader voor wie het alleen rijden een beetje beu is :Y :Y

Enne nog bedankt voor de recente reacties (carter openhalen, checkpoints, ...) en yeps, ik heb tijd, al ben ik een vier-seizoenen-rijder, maar mag gelukkig mijn vrouw haar motor lenen.... *O*
 
Als je een blok tweedehands koopt ga dan even na of er nog olie in zit. Als dat het geval is vraag dan de verkoper de olie eruit te laten lopen, vang die op en controleer of er geen metaaldeeltjes in zitten. Als dat het geval is, laat het blok dan vooral staan. Kijk ook even naar de aftagplug, meestal zit daar een magneetje in en ook dan geldt; stukjes metaal eraan, laat maar staan.
Je zou de verkoper vragen de klepdekseltjes even te demonteren, zodat je de staat van de nokkenassen kunt zien. Bij zichtbare loopsporen en/of pitting zou ik het blok ook laten staan.

Helemaal mee eens.

(pijn in m'n ogen van dat roze, Erwin...)
 
kapotte lagers = uitmeten, 9 kansen op de 10 lijnboren, lijn honen, meestal alle lagers vervangen, de prijzen weet ik niet maar ik denk dat iedere geval veel goedkoper zal uitkomen om een gereviseerde ruil blok te steken. Maw als je een blok kan vinden die goedkoper is of 800 euro, kopen direct.

Grtz
 
Laatst bewerkt:
@ haplo... blok uit 2002 (80d km)bedraagt 650 of 500 euro met inruil van mijn eigen blok en garantie

@ Robberobbe... Ik zie het zonnig met een Sunshine :-)

@ Reinhoud... ik heb vanacht jouw turbo-project van achter naar voor gelezen: schitterend!!!

@ anderen... ik neem adviesen mee hoor })

@BMW-sleutelaars... misschien kan je iets met onderstaande site... (tekeningen met onderdelennummer (handig om te bestellen))

RealOEM.com - Online BMW Parts Catalog
 
Terug
Bovenaan Onderaan