Startmotor Ducati Monster 900 demonteren

AB-M900

Die hard MF'er
24 feb 2007
300
0
Zoetermeer
Wie heeft er een keer de startmotor van zijn Monster 900 uit 1997 gedemonteerd?
Graag zou ik een aantal specifieke dingen willen weten daar ik helaas (nog) geen werkplaatshandboek bezit.

- Waar zitten de bevestiging bouten van de startmotor? achter de linker carter deksel?
- Moet ik de 2 olieleidingen die in het blok gaan los halen of is er net genoeg ruimte om de startmotor uit het blok te trekken?
- Als ik de olieleidingen demonteer kan ik ze dan zo weer terug plaatsen aangezien er ontluchting op het blok zit of niet?

Ik zag al dat het boutje op de startmotor en de oogamp één bonk roest zijn dus dat wordt losknippen en een andere oogamp monteren en kijken of ik het schroefdraad eindje van de startmotor kan herstellen.

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.
Alvast bedankt voor de te nemen moeite en tijd. :)
 
Laatst bewerkt:
startmotor zit met 3 boutjes vast achter het linker zijdeksel.
alle boutjes van het zijdeksel los (ook die achter de koppelingsslave en kettingbeschermer) en dan de koppeling een paar keer bedienen om hem los te krijgen (of op de originele manier met een tool op de krukas)
een van de boutjes zit achter een tandwiel, maar daar zitten gaten in zodat je er bij kan.
boutje van de kabel schoonmaken en daarna voorzichtig los draaien.
pas op dat het boutje niet mee gaat draaien want dan breekt de isolator.

de olieleidingen hoeven niet los ;)
 
Laatst bewerkt:
Er zit neem ik aan wel olie achter die deksel? Omdat er olieleidingen op de deksel vast zitten geschroefd?
Bedoel je dat die olieleidingen niet los hoeven of die olieleidingen die aan de andere kant langs de achterzijde van de startmotor langs lopen?
 
Er zit neem ik aan wel olie achter die deksel? Omdat er olieleidingen op de deksel vast zitten geschroefd?
Bedoel je dat die olieleidingen niet los hoeven of die olieleidingen die aan de andere kant langs de achterzijde van de startmotor langs lopen?

motor een beetje de andere kant op laten hellen dan gaat het goed met de olie.
olieleidingen die op dat deksel zitten wel los maken, zijn retourleidingen vanaf de cilinder.
ringetjes uitgloeien voor terug te monteren.

olieleidingen aan de achterzijde van de startmotor kunnen blijven zitten.
 
Hoi,

Mocht het niet lukken heb ik hier een werkplaatshandboek liggen, met een beschrijving. Wil je hier foto's van stuur even een email gertjan.blauw [at] gmail [dot] com dan probeer ik even foto's / scans te maken van het hoofdstuk.

Groet GJ
 
Lijkt me helemaal perfect! ik stuur je direct een mail, maar haast je niet, is een klus die ik in principe voor het aankomende voorjaar gereed wil hebben! Maar het moet wel gebeuren! :-)
 
Als je het ding er een maal onderuit hebt zou ik voor alle zekerheid de positie van het centrale stuk (bus met de magneten) t.o.v. het neusstuk markeren.
Je kunt bij sommige startmotoren namelijk door het verdraaien van de magneten de polariteit veranderen waardoor de motor dan de andere kant op gaat lopen.
Ik weet niet of dit bij de startmotor van de Duc ook zo is maar een krasje met een kraspen of een viltstift kan het gezoek naar de juiste stand besparen.
Vraag me niet hoe ik hier zelf achter kwam. :$
 
Hoi, sorry dat ik inbreek op je topic maar ik had hetzelfde probleem.
Alleen had ik niet het benul om een krasje op het huis te maken.
Ik snap nu dat de startmotor de verkeerde kant op draait.
Is er een eenvoudige manier om de magneten weer goed uit te lijnen tov de koolborstels?
Ik dacht al dat de startkoppeling defect was.
 
Hoi, sorry dat ik inbreek op je topic maar ik had hetzelfde probleem.
Alleen had ik niet het benul om een krasje op het huis te maken.
Ik snap nu dat de startmotor de verkeerde kant op draait.
Is er een eenvoudige manier om de magneten weer goed uit te lijnen tov de koolborstels?
Ik dacht al dat de startkoppeling defect was.

Gewoon de ander kant op draaien,
 
Terug
Bovenaan Onderaan