zelf airbox bouwen/maken

jelle visser

MF veteraan
21 jun 2004
1.165
3
noord holland
Goedendag,

ik ben bezig om een zx-9 blok in mijn kawa zxr750 van 1992 te bouwen. Nu is dat inbouwen geen probleem want ik heb dit al eens eerder gedaan.
Nu wil ik alleen deze keer zelf een airbox gaan maken omdat de originele airbox eigenlijk te klein schijnt te zijn en ook niet lekker op de originele 750 luchtfilterbox past.
Nu hoef ik geen ramair systeem op deze motor want dat schijnt erg moeilijk te maken te zijn en die 3 pk boven de 250km/u kunnen me gestolen worden.

Mijn idee is dus nu om de binnenkant van de tank als deksel te gebruiken van de airbox en ben nu bezig met allerhande materialen om de onderkant met aansluiting op de carb's te bouwen.
Deze bak wil ik straks met een soort (pur?) schuim gaan vullen om daarna het pur te gaan afwerken en te gebruiken als vorm met het polyesteren.
Aan de onderkant van de bak dacht ik een gat te maken met een frame aan de binnenkant waar ik mijn originele zxr filter in kan schuiven.


Iemand nog tips en ideeen?.

Gr Jelle


 
Lijkt mij een goed plan maar ik denk dat een goede filterkast bouwen moeilijker is dan het lijkt.

Ik heb wel eens een paar extra paarden weten te vinden dankzij een minder optimale luchtfilterkast. Ik denk wel dat de paarden die ik gevonden heb te danken waren aan door de fabriek bewust aangebrachte restricties. Restricties nodig voor geluidseisen, zuinigheid en het gewenste koppelverloop.


Maar toch:

1- Veel luchtfilterkasten hebben een soort "trechtertjes" op de luchtinlaten. Deze trechters zijn nodig om de luchtweerstand van de in de inlaat instromende lucht te verlagen. Als deze trechters gebruikt zijn, lijkt het mij handig de kast zodanig te maken dat je de trechters straks weer kan toepassen.

2- Opnieuw het mengsel afstellen? Ook bij veranderingen aan de inlaatzijde zal het mengsel veranderen. Een dynojet run met afr meting als controle lijkt mij een aanrader.

3- Veel luchtfilterkasten hebben een afvoer voor de viezigheid. Viezigheid die er als olieresten uit de carterventilatie en benzineresten uit de inlaten in komt. Ook belangrijk bij de keuze van een plek voor het filter zelf.

4- Denk ook aan spatwater (bijvoorbeeld van de wielen). Je wil je filter niet verzuipen met opspattend modderwater.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de snelle reactie alvast!. Ik heb iig niet de illusie rossi te gaan bijhouden en heb ook geen vermogens testbank om dingen te testen dus ik verwacht er geen extra vermogen bij.
Wil het wel zo goed mogelijk doen natuurlijk!. Origineel zit er een grote ramair box op dit motorblok maar ik ga mij niet wagen aan zo'n airbox zelf te gaan maken want dan komt er heel veel op je af heb ik al begrepen.
Filterplek is ook belangerijk idd vanwegen vuil wat binnenkomt en dacht eerst het filter op de bodem te maken maar dan zal hij idd vuil worden omdat alles erop zal vallen.
Ik ga nu het gat aan de achterkant bij de accu maken zodat hij zoveel mogelijk koele lucht binnenkrijgt en niet de warme lucht van het blok.
Ik zal er ook voor zorgen dat het gat in de luwte zit tijdens het rijden want vacuum door langsstromende lucht schijn je niet te moeten onderschatten.
 
Waarom zet je er niet een ITG Megaflow filter op?.
is makkelijk en niet te duur + goede kwaliteit.


En ja die worden veel meer op motoren toegepast, op de KTM990 zie je dit veel of ITG of CPR (is een aangepaste ITG filter) of Motor hooligan airbox (is een bodem plaat en top plaat met daar tussen een ronde K&N filter)


Dit is mijn motor en leverde na afstellen bij paul ritzen 10pk meer aan het achterwiel :)
t_img_2867_208.jpg
 
Bedankt voor de snelle reactie alvast!. Ik heb iig niet de illusie rossi te gaan bijhouden en heb ook geen vermogens testbank om dingen te testen dus ik verwacht er geen extra vermogen bij.
Wil het wel zo goed mogelijk doen natuurlijk!. Origineel zit er een grote ramair box op dit motorblok maar ik ga mij niet wagen aan zo'n airbox zelf te gaan maken want dan komt er heel veel op je af heb ik al begrepen.
Filterplek is ook belangerijk idd vanwegen vuil wat binnenkomt en dacht eerst het filter op de bodem te maken maar dan zal hij idd vuil worden omdat alles erop zal vallen.
Ik ga nu het gat aan de achterkant bij de accu maken zodat hij zoveel mogelijk koele lucht binnenkrijgt en niet de warme lucht van het blok.
Ik zal er ook voor zorgen dat het gat in de luwte zit tijdens het rijden want vacuum door langsstromende lucht schijn je niet te moeten onderschatten.
Ik zou hem wel even een keer op de bank zetten als hij straks af is.. Gewoon om een redelijke basis afstelling te krijgen..
 
op zich is een 750 luchtfilterkast prima op een 9r blok (heb ook meerdere keren zo omgebouwd).
750 carbs (misschien wel FCR's) erop met powerfilters of de oribox gaat prima, zeker wel laten afstellen maar is wel fel met de 750 carbs erop
 
Met de standaard 750 cv carbs zou ik idd de ori luchtfilterbox kunnen gebruiken maar op 1 of andere manier past mijn alu rr tank er dan niet meer netjes overheen.
En eigenlijk wil ik zowieso de 40mm carb's erop die er origineel op de zx-9 ook zaten.

Ik ga overgens ook niet voor gemakkelijk en dat weet ik. Als ik voor gemak zou gaan zou ik de ori 750 airbox verzagen en met flink wat kit de zx9 adapterplaat erop plakken en klaar!.

Ik ben met 1 ding niet duidelijk geweest en dat is dat als hij klaar is hij bij Ruud Frederiks op de testbank gaat om af te stellen!.
 
Persoonlijk zou ik niet de binnenkant van je tank als deksel gebruiken.
Moet je weer een waterdichte rugzak gaan aanschaffen en een infuusslang om van daaruit je motor van brandstof te voorzien.
 
Persoonlijk zou ik niet de binnenkant van je tank als deksel gebruiken.
Moet je weer een waterdichte rugzak gaan aanschaffen en een infuusslang om van daaruit je motor van brandstof te voorzien.

Leg uit?

https://www.facebook.com/ChiodiRacing

Hier hebben ze de tank ook gebruikt als deksel, hetzij wat eenvoudig met al die vloeibare pakking maar het werkt wel.

1237951_474301692669179_1355215631_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Waarom zet je er niet een ITG Megaflow filter op?.
is makkelijk en niet te duur + goede kwaliteit.


En ja die worden veel meer op motoren toegepast, op de KTM990 zie je dit veel of ITG of CPR (is een aangepaste ITG filter) of Motor hooligan airbox (is een bodem plaat en top plaat met daar tussen een ronde K&N filter)


Dit is mijn motor en leverde na afstellen bij paul ritzen 10pk meer aan het achterwiel :)
[afbeelding]

Als ik mezelf niet vergis zorgt een airbox er voor dat lucht met een hogere "voor druk" de carbs/throttle bodies in komt (middels Bernoulli balans te bepalen).

Wat is het voordeel van een Megaflow filter?
 
Ik heb hier totaal geen kaas van gegeten...

Is een airbox beter voor de luchtaanvoer voor de carbs dan een paar losse filters er op?
Als ik dat met mijn boerenverstand zo beredeneer zou een paar losse filters het net zo goed moeten doen...
Als dat niet zo is, waarom dan niet?
 
Ik heb vanavond die bak volgeschuimd alleen was mijn fototoestel leeg.....
Wat tankaansluiting betreft is het grootste deel simpel omdat die zwarte kapjes waar het karton bovenuit steekt strak op de rand van de tank aansluiten.
Op die hoogte stopt de zelfgemaakte luchtfilterbak daar dus ook zodat die daar strak op de tank aansluit.
Hoofdpijnpunt is de aansluiting van adapterplaat afdichting op de binnenkant van de tank die dus ook luchtdicht moet.

Het wordt dus geen drukbox en volgens ruud is een beetje lek ook helemaal niet erg.
Op de rand van de airbox doe ik van dat luchtdichte schuimtape, gebruiken ze voor echte ram/air boxen in de racerij ook dus is het voor mij zeker goed genoeg!.

Zie hier hoe de zwarte kapjes op de tank aansluiten, daartussen komt straks dus ook de airbox aansluiting

 
Ik heb hier totaal geen kaas van gegeten...

Is een airbox beter voor de luchtaanvoer voor de carbs dan een paar losse filters er op?
Als ik dat met mijn boerenverstand zo beredeneer zou een paar losse filters het net zo goed moeten doen...
Als dat niet zo is, waarom dan niet?
Er zijn best wat modellen waarbij de airbox een integraal onderdeel vormt met de carburatie.
Onderdruk, overdruk, flow...

Dat is allemaal helemaal te optimaliseren, maar ook te verprutsen.

En er zijn motoren waarbij het nauwelijks uitmaakt of je oem luchtfilterhouder gebruikt, of niet.
 
Ik heb vanavond die bak volgeschuimd alleen was mijn fototoestel leeg.....
Gelukkig maar. Vieze praat...

Wat tankaansluiting betreft is het grootste deel simpel omdat die zwarte kapjes waar het karton bovenuit steekt strak op de rand van de tank aansluiten.
Op die hoogte stopt de zelfgemaakte luchtfilterbak daar dus ook zodat die daar strak op de tank aansluit.
Hoofdpijnpunt is de aansluiting van adapterplaat afdichting op de binnenkant van de tank die dus ook luchtdicht moet.

Het wordt dus geen drukbox en volgens ruud is een beetje lek ook helemaal niet erg.
Op de rand van de airbox doe ik van dat luchtdichte schuimtape, gebruiken ze voor echte ram/air boxen in de racerij ook dus is het voor mij zeker goed genoeg!.

Zie hier hoe de zwarte kapjes op de tank aansluiten, daartussen komt straks dus ook de airbox aansluiting

[~[url="http://i720.photobucket.com/albums/ww209/jellevisser/DSC_03_zps16476010.jpg"]afbeelding~][/URL]
 
@ reinhoud: ik dacht hetzelfde als jouw en toen begon Ruud Frederiks een verhaal af te steken over hoe en waarom airboxen...... begreep er binnen 5 minuten niks meer van maar weet wel dat het voor mijn motor gewoon beter is ;).

Er zullen hier vast wel mensen zijn die het je kunnen uitleggen.
 
@ reinhoud: ik dacht hetzelfde als jouw en toen begon Ruud Frederiks een verhaal af te steken over hoe en waarom airboxen...... begreep er binnen 5 minuten niks meer van maar weet wel dat het voor mijn motor gewoon beter is ;).

Er zullen hier vast wel mensen zijn die het je kunnen uitleggen.

Je kunt dus je airflow aardig verbeteren met een airbox.
Ook als de lucht er niet onder druk, rijwind, in komt?
 
Als je ziet hoe sommige fabrikanten worstelen om nog een beetje inhoud te geven aan een airbox...Is natuurlijk zeer schaars,ruimte onder de tank :+

Wat ik ervan weet is dat je een bepaalde hoeveelheid lucht 'klaar'hebt liggen die al door het filter heen is.Als je snel het gas opent,kan deze lucht makkelijk worden gebruikt.
Hierna kom je in de stromingsleer terecht en haak ik ook af 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan