Running lights verboden in NL?

Double six

Rookie
7 mei 2013
7
0
Weet iemand wellicht of het verboden is om met running lights te rijden in NL?
Ik heb veel sites en fora afgezocht, maar heb nergens een antwoord hierop kunnen vinden.

Ik was tevens van plan om verlichte BMW logo's aan te schaffen, maar wil geen boetes riskeren hiermee.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.
 
Yip, zijn in Belgie en Nederland verboden.
Bovendien zorgen ze eerder voor onveilige situaties dan dat ze het motorrijden veilig zouden maken.
Ik heb zelf gezien hoe een vriend/motorrijder bijna omver gereden werd op een kruising. De automobilist verontschuldigde zich; " Ik dacht dat ik je richtingaanwijzer had zien branden" Hij had hem inderdaad zien branden, als "running light"
 
Quote van het TDM-TRX forum:

Artikel 5.4.51
Motorfietsen moeten zijn voorzien van:
één groot licht;
één dimlicht;
twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van de motorfiets indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 december 1996; het licht van de richtingaanwijzers van motorfietsen in gebruik genomen na 30 juni 1967 moet knipperen;
één stadslicht indien het voertuig na 31 oktober 1997 in gebruik is genomen;
één achterlicht;
één remlicht indien het voertuig in gebruik is genomen na 26 november 1975;
achterkentekenplaatverlichting;
één rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig.
Onverminderd het eerste lid, onderdeel c, mag, indien de motorfiets is voorzien van een zijspanwagen en in gebruik is genomen na 31 oktober 1997, de aan de motorfiets aangebrachte richtingaanwijzer aan de zijde van de zijspanwagen niet functioneren.

Artikel 5.4.57
Motorfietsen mogen zijn voorzien van:
één extra groot licht;
één extra dimlicht;
één extra stadslicht;
één of twee mistvoorlichten;
één of twee mistachterlichten;
waarschuwingsknipperlichten;
één of twee parkeerlichten;h. ambergele retroreflectoren aan de voorste zijkanten van het voertuig, ambergele of rode retroreflectoren aan de achterste zijkanten van het voertuig;
één witte retroreflector aan de voorzijde van het voertuig;
werklichten;
één extra achterlicht;
één extra remlicht;
één of twee dagrijlichten.
Lichten die ingevolge artikel 5.4.51 verplicht zijn gesteld voor voertuigen die na een in dat artikel genoemd tijdstip in gebruik zijn genomen, mogen zijn aangebracht op voertuigen die voor of op dat tijdstip in gebruik zijn genomen mits wordt voldaan aan de in artikel 5.4.53 met betrekking tot die lichten gestelde eisen.
Motorfietsen mogen zijn voorzien van extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde, extra rode aan de achterzijde en extra ambergele aan de zijkanten van het voertuig.
 
Dank jullie voor de snelle en heldere uitleg.

Worden geen running lights vor mij!!
 
De kans dat hiervoor geschreven wordt valt te verwaarlozen. Net zo goed dat er ook niet geschreven wordt voor xenon verlichting wat is geplaatst in een behuizing voor een halogeenlamp.
 
Zouden ze wel moeten doen. Ik wordt strontziek van al die mislukte Xenon projectjes, weer zo'n bak strooilicht in mijn gezicht. Running lights kunnen nog, maar in Nederland volkomen overbodig en bovendien een beetje link, zoals vermeld.
 
Als die verlichte logo's, deze dingen zijn.
b11e4fa6255e619a1b67573baf5ca8b7.jpg

Dan kan men daar ook moeilijk over doen omdat ze blauw licht uitstralen, wat volgens mij niet toegestaan is

Wel mooi :)
 
RL vind ik niet gevaarlijk die branden op 50% of zo, maar net zoals jij al zegt die xenon is echt fout.
 
Die BMW ding nog nooit eerder gezien. En ja op blauwachtig licht letten ze wel wat nadrukkelijker
 
Quote van het TDM-TRX forum:

Artikel 5.4.51
Motorfietsen moeten zijn voorzien van:
....

één stadslicht indien het voertuig na 31 oktober 1997 in gebruik is genomen;

.....

Artikel 5.4.57
Motorfietsen mogen zijn voorzien van:

.....

één extra stadslicht;

.....

het voertuig.

Je kunt dus wel extra lampjes plaatsen door ze aan te merken als stadslichten. Ze moeten dan wel in plaats komen van het bestaande stadslicht (je mag immers geen 3 stadslichten hebben).

Ik heb zelf 2 mistlampen op de motor die ik in serie en in parallel kan schakelen. In serie branden ze slechts op 25% van hun vermogen en noem ik het voor het gemak stadslichten. In parallel branden ze op 100% en zijn het echt mistlampen. Dit hindert niemand, het licht is wit, dus geen verwarring met knipperlichten en mensen kunnen je snelheid beter inschatten omdat ze in plaats van 1 (dimlicht), nu 3 referentiepunten hebben.
 
Ik vind 1 toch beter.... Bij 3 moet ik eerst gaan zien of de drie wel bij elkaar horen en niet toevallig een lichtje of twee van een voertuig er achter is.....in het donker zie je dat niet zo snel. Denk hier ff aan.
 
Over iets wat blauw licht uistraalt doen ze sowieso moeilijk. Vroeg of laat tref je een ome agent die je er een cadeautje voor geeft in de vorm van een leuke boete.
Personlijk vind het het "erover". Voor mijn smaak teveel bling, bling.
 
Laatst bewerkt:
RL vind ik niet gevaarlijk die branden op 50% of zo, maar net zoals jij al zegt die xenon is echt fout.
Bij die vriend van mij brandden ze ook maar op 50%. Maar het zijn en blijven je richtingaanwijzers die de andere partij ziet branden!
Verzekeringstechnisch kan het ook voor miserie zorgen.Stel het was bij mijn vriend tot een ernstig ongeluk gekomen. Automobilist verklaart dat ie een richtingaanwijzer gezien heeft. Motor wordt nader bekeken......... Verzekering tegenpartij betaalt niet en motorrijder nog een boete bij. En dan mag ie nog op een voorrangsweg rijden of van rechts komen ..........
 
Ik vind 1 toch beter.... Bij 3 moet ik eerst gaan zien of de drie wel bij elkaar horen en niet toevallig een lichtje of twee van een voertuig er achter is.....in het donker zie je dat niet zo snel. Denk hier ff aan.

En dan kijk je dus een keer extra en dat is dus het hele punt....
 
Bovendien zorgen ze eerder voor onveilige situaties dan dat ze het motorrijden veilig zouden maken.
Ik heb zelf gezien hoe een vriend/motorrijder bijna omver gereden werd op een kruising. De automobilist verontschuldigde zich; " Ik dacht dat ik je richtingaanwijzer had zien branden" Hij had hem inderdaad zien branden, als "running light"
Ik heb een jaar of wat geleden m'n Amerikaanse FZ verkocht met de running lights aangesloten. Op weg naar het postkantoor reed de koper achter me en het viel me inderdaad op dat je dat als je even snel keek makkelijk kon verwarren met een "ik ga afslaan" knipperlicht.

Bij het postkantoor heb ik de draadjes voor de running lights losgetrokken (normaal raw heeft twee draden, deze had er drie) en de koper verteld dat ie zelf moest doen wat hem het beste leek, maar dat hij de motor meekreeg in een toestand die a) wettelijk is toegestaan en b) imho in NL veiliger is.
 
De kans dat hiervoor geschreven wordt valt te verwaarlozen. Net zo goed dat er ook niet geschreven wordt voor xenon verlichting wat is geplaatst in een behuizing voor een halogeenlamp.

Voor auto's zijn er aanvullende regels voor Xenon. Voor motorfietsen niet. Wat natuurlijk niet weg neemt dat er een correct lichtbeeld moet zijn en de boel niet verblindend mag zijn.
 
En dan kijk je dus een keer extra en dat is dus het hele punt....

Ik wil het de eerste keer al kunnen zien, je bent immers ook bezig met het overige verkeer om telkens twee keer te moeten kijken. Ik snap je idee wel, maar het hoeft verder toch geen uitleg dat het in de praktijk wel eens anders gaat dan wat je zelf had bedacht?
 
Het is onzin dat HID altijd verblindend is. Zolang de lichtbundel goed is afgesteld is HID niet verblindend. De lichtsterkte is veel hoger, maar het licht is omlaag en naar de zijkant gericht, dus daar heb je geen last van.

Echter: veel HID lampen op motoren zijn niet of nauwelijks afgesteld, of worden afgesteld met onbelaste motor en zodra de bestuurder (met passagier en/of bagage) gaat zitten zakt het achterwiel meer dan het voorwiel en komt de lichtbundel omhoog.

Daarnaast zijn veel aftermarket HID kits (zeker de goedkopere) niet geschikt voor de in de motor aanwezige reflectoren omdat het lichtpunt net iets verder weg of dichterbij zit dan in de oorspronkelijke H4 of H7 lamp. Deze lampen kun je dus nooit goed afstellen.


Het lichtbeeld is overigens altijd een APK controle punt bij auto's, maar aangezien er voor motoren geen APK is kijkt niemand er ooit naar...
 
Laatst bewerkt:
Er is geen wettelijke grens voor de sterkte van het licht. Wel hoe hoog het licht mag komen. En daar gaat het om. Dat kan bij sommige halogeen projectoren (glas) wel eens een probleem vormen. Maar bij de plastic versie over het algemeen niet.
 
Je hebt ook 90/100 watt lampen ipv 55/60Watt.....ehm mogen die wel, het staat me bij van niet.
Het is niet het lichtbeeld wat alleen verblindend is, maar meer nog de lichtintensiteit of te wel de hoeveelheid Lummen.
Een lamp met een lichtsterkte van een kaars daarvan heb je geen last al zou het lichtbeeld scheef staan.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben niet vies van wat extra licht op de motor en heb dan ook buiten de xenon verlichting nog daglicht led lampen voorop. Dit alles in het kader van zichtbaarheid (beter teveel gezien dan niet gezien).
ik heb niet het idee dat ik verblind en hoor dan ook niet dat dit zo is, wel dat ik erg veel licht heb..
De lampjes zitten dan op as hoogte en stralen net naar beneden.
Echter bij de RDW keuring van mijn vorige motor, met zelfde opstelling moesten de runninglights ontkoppeld worden. Zo niet dan werd er geen kenteken afgegeven.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook runninglights erop. Ziet er super uit!!

Vaak zie ik wel motoren rijden die de runninglights verkeerd hebben aangesloten. Dus dat ze ook achter branden. Dat ziet er natuurlijk niet uit.

dljo.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan