oliepomp, hoe slecht is deze?

tmoons

MF veteraan
7 jan 2004
4.373
158
Met de vrijdag in aantocht neem ik hier natuurlijk een risico, maar ik heb de kennis van jullie nodig om deze oliepomp eens te beoordelen.

Ik heb zelf nog niet eerder een oliepomp van binnen gezien en weer dus niet of dat deze heel erg slecht is (wat mijn gevoel WEL zegt) of dat dit gebruikelijk is en dat je hem nog kunt gebruiken. Of ,dat er de krassen opgelapt moeten worden...


Oil+Pump+-+2



Oil+Pump+-+1

Oil+Pump+-+4



Oil+Pump+-+6



Oil+Pump+-+7
 
Laatst bewerkt:
lijkt alsof er een deeltje door de zeef is gegaan, ik zou alleen het deksel even polijsten, en het blok goed schoonmaken van binnen, even laten lopen met spoelolie, en dan de normale olie er in
 
Deksel polijsten is natuurlijk ook een risico. Meestal zijn die geanodiseerd. dat laagje slijp je weg met polijsten en wat overblijft krast dan weer wat sneller. Aan de andere kant in mijn Landrover ervaring heb ik ook wel een paar Oliepompen van V8 motoren gepolijst op die manier en ze zijn het allemaal blijven doen zonder veel problemen.

Benno
 
Bedankt voor de feedback tot nu toe, modje bedankt voor de topic titel.

MBT de krassen:
Die zit dus aan de huis kant en aan de deksel kant.
Deksel kant: klein, kort,
Huiskant: doorlopend rond.

Verder kan je dus zien dat de stalen delen (ster en ring) minder schade hebben opgelopen, maar wel putjes hebben op de vlakken die elkaar raken (vooral de ster)

De kans is zeer groot dat deze pomp wat metaal deeltjes heeft verorbered, gezien het blok en de geschiedenis daarvan. Maar zoals geschreven in de OP, heb ik geen verstand van pompen, en weet niet goed wat de effecten van zo'n kras zijn op het rendement en opvoerdruk van dit kleine kawapompje.

Het doel van de pomp is smering leveren aan het motorblok, en als die functie te ver verslechterd door interne lekkage van de pomp is het natuurlijk beter om dit op te lossen door een nieuwe. Echter, heb ik dus geen idee hoe erg zoiets beinvloed wordt door "een krasje".
 
Gewoon de druk meten, simpele low-tech oplossing bij een Yamaha XT is overigens een slang aansluiten bovenop het oliefilter huis, en als ik me niet vergis moet de olie dan 1.20m hoog in de slang komen, dan is de druk goed.

Maar dat laatste weet ik even niet zeker.

Misschien dat er voor jouw motor ook zoiets beschreven staat.

En anders even langs de motorboer gaan om het op te laten meten.
 
Als we toch met plaatjes bezig zijn, even een schepje erboven op.

Vergeleken met deze ziet jouw pomp er nog maagdelijk uit. Komt uit een Honda VF750C 1988 met 60000km.
Het lager van de uitgaande as was kapot gelopen. Iets te lang mee doorgereden, maar de kooi van het lager was nog wel heel. ( je hoort ook wel eens anders, dat de kooi ook aan gort is). Krassen lijken me standaard voor die leeftijd en km's, maar dit zag (ziet) er echt niet fris uit.
Ook zat het zeefje half dicht met vloeibare pakkingslierten, afkomstig van waarschijlijk de kleppendeksels. B|

Vraag me niks over de druk, ik heb het niet gemeten. *D


full

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
Gewoon de druk meten, simpele low-tech oplossing bij een Yamaha XT is overigens een slang aansluiten bovenop het oliefilter huis, en als ik me niet vergis moet de olie dan 1.20m hoog in de slang komen, dan is de druk goed.

Maar dat laatste weet ik even niet zeker.

Misschien dat er voor jouw motor ook zoiets beschreven staat.

En anders even langs de motorboer gaan om het op te laten meten.


Hmm, 1 meter waterkolom=0,1 bar. :/
 
lijkt alsof er een deeltje door de zeef is gegaan, ik zou alleen het deksel even polijsten, en het blok goed schoonmaken van binnen, even laten lopen met spoelolie, en dan de normale olie er in

Hier ben ik het (denk ik) wel grotendeels mee eens.

Bij mijn vorige baas maakte men zelf pompen. Dat waren roterende plunjerpompen. Ook werden ze weer gereviseerd.
Deze pomp werd voornamelijk voor melasse en oliën gebruikt. Ze hadden ook al eens een proef genomen met water verpompen. Dat werkte voor geen meter. Teveel inwendige lekkage, maar ook slechte smering natuurlijk.
Hieruit blijkt dus eigenlijk dat olie heel goed "afdicht". Ook bij beschadigingen/groeven (lijkt mij)

Ook reviseerden ze tandwielpompen van een concurent. De zijkanten van de 2 tandwielen werden gevlakt, het huis werd weer op maat gefreest en dat was het.
De pomp draaide weer een tijd totdat de frequentieregelaar tot, ik geloof 10%, boven het toerental van de motor zat. En dan was de pomp weer toe aan een revisie.
 
Laatst bewerkt:
Hmm, 1 meter waterkolom=0,1 bar. :/
die berekening gaat niet op in dit geval. dat is staande waterkolom. ik zou zeggen zet even de tuinslang recht omhoog dan spuit je ook niet hoger als een meter of 2 maar daar staat normaal ergens tussen de 2 en 4 bar op.
zou je echter maar 0,1 bar op zetten dan loopt het er aan de bovenkant maar net uit.
spuithoogte heeft ook niet alleen met de druk te maken maar veel meer met pomp opbrengst en slangdiameter. maar het kan wel een gezonde indicatie geven van de conditie van de pomp maar ook niet meer als dat. echter omdat het een open slang is merk je niet echt veel van beschadigingen in de pomp. die gaan namelijk relatief steeds meer meespelen bij het oplopen van de druk.

mijn advies zou zijn nieuw huis en deksel binnenwerk is weinig mis mee. of de groeven even laten dichtlassen en dan weer op de freesbank weer terugbrengen in het originele patroon. alleen als je die machines en kunde niet zelf hebt maar in moet huren is een nieuw stukje massa geproduceerd aluminium waarschijnlijk goedkoper.
 
Terug
Bovenaan Onderaan