De motorhelm van de toekomst?

Ik zie zeker voordelen in een HUD. Je kunt alle relevante informatie in het vizier projecteren.

Ik ben het ook niet eens met de critici die zeggen dat het afleidt. De HUD wordt niet voor niets al vele jaren gebruikt in de militaire luchtvaart, dat is al een bewijs dat het goed werkt.

De vraag is alleen: is het betaalbaar?

Daarnaast: ik denk dat zo'n achteruitkijkcamera beter aan de achterkant van de motor kan worden gemonteerd dan op de helm. Handiger met een duo en ook als je je hoofd wel eens draait.....
Ja hoor, daarom zijn nu al die bedrijven er mee bezig. Voor skibrillen is het er al een tijdje, Google glass, Apple Microsoft, Samsung.
Geef het nog 5 jaar, dan is het compleet geaccepteerd, een soort ultra asociaal smartphone gebeuren.. Kunnen mensen elkaar wel aankijken en ondertussen whatsappen..

Mijn baas heeft in zijn Peugeot een soort spiegeltje bovenin zijn dashboard wat als een soort HUD werkt. Echt erg fijn, je hoeft minder ver naar beneden te kijken om even je snelheid te checken.. Is nooit een probleem, tot je ziet dat het veel beter kan.. :)
 
precies, want dat moet ook met injectie, ABS, ontsteking, GPS etc _O- _O-

En ja Ed, ik weet dat jij dat ook niks vind.. :)

:+

Een motor moet gewoon rijden met contact-puntjes en een flinke carburateur.

Niks geen overbodige electronica troep, gaat alleen maar stuk en steeds van die vage storingen waar je helemaal krankjorem van wordt.

Op mijn voertuigen moet ik die computer troep niet, een gelijkrichter/voltregelaar, en verder moet het niet gaan met die gekkigheid :+

edit : *kuch* Bmw abs storing achter *kuch* :+
 
Laatst bewerkt:
Ik zie zeker voordelen in een HUD. Je kunt alle relevante informatie in het vizier projecteren.

Ik ben het ook niet eens met de critici die zeggen dat het afleidt. De HUD wordt niet voor niets al vele jaren gebruikt in de militaire luchtvaart, dat is al een bewijs dat het goed werkt.

De vraag is alleen: is het betaalbaar?

Daarnaast: ik denk dat zo'n achteruitkijkcamera beter aan de achterkant van de motor kan worden gemonteerd dan op de helm. Handiger met een duo en ook als je je hoofd wel eens draait.....



Ik zeg niet dat je ongelijk hebt wat betreft de functionaliteit in gevechtstoestellen, maar
de militaire luchtvaart vergelijken met dagelijks verkeer gaat een beetje boel mank, al was het alleen maar omdat gevechtstoestellen ook nog eens begeleid worden door vlucht/gevechtsleiders.
 
Niet zo slim op de Nederlandse wegen. Dan kan je beter toch elke paar seconden een blik in je spiegels werpen om te zien of je niet wordt gevolgd.
Ook dat kan je softwarematig oplossen door een camera de kentekenplaten achter je te laten scannen. Als je boven de maximumsnelheid rijdt en hetzelfde kenteken zit meer dan xx seconden achter je: Alarm
 
Ik zeg niet dat je ongelijk hebt wat betreft de functionaliteit in gevechtstoestellen, maar
de militaire luchtvaart vergelijken met dagelijks verkeer gaat een beetje boel mank, al was het alleen maar omdat gevechtstoestellen ook nog eens begeleid worden door vlucht/gevechtsleiders.

De HUD is specifiek ontwikkeld voor gebruik tijdens luchtgevechten.
Daarbij is het essentiëel dat je de tegenstander(s) in het oog kunt houden én je instrumenten, maar geen fractie van een seconde afgeleid wordt omdat je steeds naar beneden moet kijken.
Als de HUD in zo'n lastige situatie werkt, mag je er van uitgaan dat het bij dagelijks verkeer ook wel lukt .....

En nee, tijdens een luchtgevecht heb je weinig aan een vlucht/gevechtsleider......
 
Ik zeg niet dat je ongelijk hebt wat betreft de functionaliteit in gevechtstoestellen, maar
de militaire luchtvaart vergelijken met dagelijks verkeer gaat een beetje boel mank, al was het alleen maar omdat gevechtstoestellen ook nog eens begeleid worden door vlucht/gevechtsleiders.

Joh,...bij een bepaalde ouderdom heb je 'extra hulpmiddelen' en 'sturing' nodig.......
 
De HUD is specifiek ontwikkeld voor gebruik tijdens luchtgevechten.
Daarbij is het essentiëel dat je de tegenstander(s) in het oog kunt houden én je instrumenten, maar geen fractie van een seconde afgeleid wordt omdat je steeds naar beneden moet kijken.
Als de HUD in zo'n lastige situatie werkt, mag je er van uitgaan dat het bij dagelijks verkeer ook wel lukt .....

En nee, tijdens een luchtgevecht heb je weinig aan een vlucht/gevechtsleider......


En toch Jan, je kan ouwehoeren wat je wil: Een luchtgevecht, ook al heb je weinig aan begeleiding van vlucht/gevechtsleiders omdat je op je eigen gevoel vliegt/vecht, wat aan de andere kant ook alweer achterhaald is, is niet vergelijkbaar met het dagelijkse verkeer.
Ook jij weet dat gevechtstoestellen in een hen toebedeelde sector vliegen en dat, nogmaals, is hoegenaamd níét vergelijkbaar met de manier waarop dagelijks verkeer, op welke route dan ook, zich voortbeweegt.
Ik begrijp niet waarom uitgerekend ik, jouw functie in acht nemend, moet trachten, uitgerekend jou, dat duidelijk te maken.
 
Laatst bewerkt:
@Wizzad

Dus jij denkt dat je in een gevechtsvliegtuig op minder zaken tegelijk moet letten dan in het dagelijks verkeer? Dat je bij een landing op een vliegdekschip ofwel minder voor je hoeft te kijken, ofwel minder op je instrumenten, dan tijdens een autorit in een drukke stad?

Wat het beroep/functie van JanB te maken zou moeten hebben met zijn of jouw mening over een technologie waarvan jullie beide nog nooit gebruik hebben gemaakt, is mij trouwens een raadsel.

Dan mogen ze de de toelatingseisen voor het rij-examen wel flink verzwaren.
 
Ik heb 6 jaar met een HUD in de auto rond gereden. Eerlijk gezegd begrijp ik niet dat dit geen standaard is i.v.m. de veiligheid. Je hebt altijd de snelheid die onbewust opgenomen wordt. Ook zat in mijn geval de navigatie ook in de HUD. Zeker als je door een drukke stad een bestemming zoekt, staat dit toe dat je de meeste aandacht op de weg houdt. Je hoeft niet telkens de blik van de weg te halen om je snelheid te zien of te kijken of je afslag er al aan komt.

Overigens, een gevechtspiloot vliegt volgens mij op zijn instrumenten. Gevechtspiloten op gevoel vliegen is uit de tijd dat de Rode Baron nog met zijn driedekker aan het frutselen was. Gelukkig maar, want met de huidige snelheden en afstanden zou de eerste meeuw die op de cockpit schijt het toestel al neer kunnen halen.
 
Laatst bewerkt:
@Wizzad

Dus jij denkt dat je in een gevechtsvliegtuig op minder zaken tegelijk moet letten dan in het dagelijks verkeer? Dat je bij een landing op een vliegdekschip ofwel minder voor je hoeft te kijken, ofwel minder op je instrumenten, dan tijdens een autorit in een drukke stad?

Wat het beroep/functie van JanB te maken zou moeten hebben met zijn of jouw mening over een technologie waarvan jullie beide nog nooit gebruik hebben gemaakt, is mij trouwens een raadsel.

Dan mogen ze de de toelatingseisen voor het rij-examen wel flink verzwaren.



Daarom gaat de vergelijking ook een beetje mank. Neemt niet weg dat je in het dagelijkse verkeer ook met een boel dingen te maken hebt. Betekent niet dat dat HUD niet geschikt zou zijn in het dagelijkse verkeer, maar dat beweer ik ook niet.
En dat laatste was om de boel een beetje te dramatiseren.
Sorry dat ik vergat deze :+ er bij te zetten.
 
Zie het wel blinken een HUD.

1a) niet meer naar beneden kijken voor je stom-stom navi ( en je klauw moeten gebruiken om de zon uit t schermpje te houden )
1b) flits/trajectcontrole waarschuwingen.. eventueel verkeers info op route..

2) snelheid / toerental .. hoef ik ook niet meer naar beneden te kijken.

spiegels.. zie daar t nu niet van in, misschien als gadget dat je "live" kan meekijken op een camera ( instellen )die je ergens opsteekt als dashcam / voor het nageslacht ..

3) Eventueel een IR overlay dat het je iets makkelijker en veiliger maakt als je door/in het donkere dierenbos rijd

4) fatsoenlijke speakers, maar wel zo dat je windgeruis / lawaai goed kan dempen..
 
met 200km/u rijden heb je echt nog geen tunnelvisie, of amper.

je moet alleen genoeg ruimte hebben voor je. :Y :9



120km/u is alleen bedacht door de overheid omdat dat een snelheid is waarbij de concentratie op de weg/in het verkeer op langere duur niet wegzakt.
je rijdt ook geen 200km/u en dat een uur lang, met 120km/u of zelfs 140km/u [vindt ik persoonlijk wat lekkerder rijden] en kan je het uren volhouden.

:Y
 
Ik begrijp niet waarom uitgerekend ik, jouw functie in acht nemend, moet trachten, uitgerekend jou, dat duidelijk te maken.

Dat heb je dan ook niet gedaan.
Je argumentatie gaat nergens over. Van de HUD is al tientallen jaren bewezen dat het zelfs in moeilijke omstandigheden precies doet wat het moet doen. Het stelt je in staat je ogen continu op de belangrijke zaken gericht te houden.

Ik begrijp overigens totaal niet wat m'n werk er mee te maken heeft.
 
3) Eventueel een IR overlay dat het je iets makkelijker en veiliger maakt als je door/in het donkere dierenbos rijd

Dat is wel een aardige extra.....

Nadeel is natuurlijk dat mensen zo'n HUD ook kunnen (en zullen...) gebruiken voor allerlei andere zaken, zoals het lezen van de mail, telefoontjes enz.
 
Terug
Bovenaan Onderaan