Wie rijden er allemaal een Honda Magna ? deel 3

full

full


Stuk beter zo naar mijn mening met een ander stuur
 
Nee alleen de laatste generatie Magna is geschikt voor het circuit, niet voor recordtijden maar wel voor verbaasde gezichten. De Super is Super maar Honda heeft toch echt zijn Magna rijwiel sterk verbeterd naar de laatste generatie en een ketting blijft een directere en communicatievere aandrijving.

Ik denk overigens dat wanneer je de Super zegt te moeten aanpakken als een Pitbull je eerst eens andere banden moet proberen of gewoon veel harder oppompen. Je vork, lagers en veerelementen vernieuwen doet ook wonderen.

Ik denk dat hoe je het ook wendt of keert, de SM blijft een vrij zware motor met een lange wielbasis en een grote balhoofdhoek en dat stuurt totaal anders dan een lichte sportmotor.
 
Motor is een beetje warm geworden na een tijdje te hebben gereden met een lekke koppakking. De pakking zit behoorlijk ingebrand op de kop zelf, veel geduld nodig om het er af te schuren/schrapen.



Nu zag ik dat mijn nokkenas 'broodjes' behoorlijk slijtage hebben ondervonden. Geen idee waar al dat schraapsel vandaan gekomen is. :/

 
Als het door schraapsel komt dan komt het van beneden. Uit het carter via de oliepomp en dan gelijk naar de koppen en daarna komt het in het oliefilter.
Als je verstandig bent draai je even het carterdeksel onder het blok weg en sleutel je de oliepomp eruit.
Als die ook zwaar ingelopen is heb je jouw antwoord. (je moet eigenlijk ook testen hoeveel druk de oliepomp max kan leveren en of dat binnen de norm is uit het werkplaatshandboek.)

Maar misschien zit het gazen filter net voor de oliepomp wel verstopt met het 1 of andere goedje.
Normaal gesproken draait de nokkenas in een oliefilm en kan de lagering niet zo verschrikkelijk inlopen.
Dus misschien komt het door te weinig oliedruk.
Ik heb er te weinig verstand van, het kan ook zijn dat de kop zo warm is geworden dat olie niet meer helpt.
Zou kunnen komen door de lekke koppakking of de motor loopt te arm en dan word de kop te warm en dan blaas je de koppakking eruit.

Genoeg stof weer om te onderzoeken denk ik? :+
 
Laatst bewerkt:
Ik rij zelf trouwens al 2 weken rond met een lekke koppakking van mijn volkswagen golf 1600 uit 2003.
Ik rij 160km per dag en koelvloeistof is niet aan te slepen. Vandaar dat ik al 1,5 week 4 petflessen kraanwater meesleep.
Ik heb er net vanavond wel weer koelvloeistof in gegooid, want het vriest, en volgende week ook.

Zaterdag kan ik mijn nieuwe aanwinst ophalen, hetzelfde ding, alleen uit 2002. En zwart ipv van blauw *O*
 
Laatst bewerkt:
Motor is een beetje warm geworden na een tijdje te hebben gereden met een lekke koppakking. De pakking zit behoorlijk ingebrand op de kop zelf, veel geduld nodig om het er af te schuren/schrapen.



Nu zag ik dat mijn nokkenas 'broodjes' behoorlijk slijtage hebben ondervonden. Geen idee waar al dat schraapsel vandaan gekomen is. :/


Heeft een van de nokkenaskettingen niet ergens langs geschraapt, dat wil ook vrij snel een hoop vijlsel geven.
Overhitting kan idd een hoop ellende veroorzaken, was de kapotte koppakking de oorzaak of het gevolg dat is even de vraag.
Is idd zoals al aangegeven goed om de oliepomp te checken en de waterpomp van het koelsysteem ook.
Hoop dat je em weer voormekaar krijgt, en leuk dat je ons mee laat kijken met de foto,s.

Groeten Magnamannetje.
 
Oorzaak was een kapotte thermostaat en een radiateurdop die iets ingedeukt was waar druk langs kon ontsnappen. Dat is tijdens mijn vakantie gebeurd afgelopen zomer in die ene week toen er een hitte golf heerste. Ik had de pech dat ik in een Duitse stad elk stoplicht tegen had waardoor die overhit raakte. Ben toen naar huis gereden met een paar flessen water zodat ik elke zoveel kilometer kon bijvullen. Inmiddels radiateur en thermostaat wel vervangen maar waarschijnlijk te laat, de pakking was toen al beschadigd.

Ik zal in ieder geval de olie pan los schroeven en kijken of ik meer te weten kom. Dank voor de tip. Het blok heb ik overigens 2 jaar terug open gehad en een halve revisie uitgevoerd, keerringen en lagers van de versnelling vervangen. Die was kort na aankoop van de Magna tijdens een vakantie kapot gegaan... Wonder dat ik nog 500 km daarop heb kunnen doorrijden.
Heb nog wel een boel foto materiaal daarvan, mocht daar interesse in zijn zal ik ze wel uploaden.
 
Oe, das balen.
Draaide de ventilator wel meteen en constant? Als er een volgende keer komt gelijk bij vermoeden van oververhit gelijk de draad van de thermoswitch in de radiator, aan het frame bevestigen. Zodat de fan altijd blijft draaien.
Maar bij serieuze koelwaterproblemen en hoge temperaturen zal het wel niet genoeg helpen.
(afgelopen week kwam ik erachter met mijn golf dat ik geen water bij moest vullen als het blok op temperatuur was.
Reservoir was wel leeg maar dat gaf eigenlijk geen problemen alleen het lampje van vloeistofniveau gaat aan.
Ik draaide de dop voorzichtig half los en het begon te bruisen en koken en toen gooide ie er nog meer uit, omdat de druk eraf was.
Toen kon er dus 3 liter in, ipv van 1,5 als je over bent en eerst het blok af laat koelen)

Wat is het eigenlijk voor Magna? Van voor 87, dus 1ste generatie? Of 2de of 3de?
Volgens mij kunnen die groeven in het aluminium niet echt veel kwaad. Het lijkt erg/afgeschreven maar het zaakje heeft nieuw al iets speling wat opgevuld word door de motorolie. (anders zouden de stalen nokkenassen zich in no time door de aluminium lagering vreten)

Hmm, keerringen en lagers vervangen. Dat zou de boosdoener wel eens kunnen zijn voor de broodjes.

Eigenlijk zou je denk ik de speling op de nokkenaslagering moeten meten. Ik weet niet wat het werkplaatshandboek hiervan zegt?
 
En idd de waterpomp controleren zoals Magnamannetje zegt. Er komt geen water druppelen uit dat gaatje tussen de 2 lagers? (de waterpomp word aangedreven door de oliepomp. Om te voorkomen dat er bij versleten lagers koelwater in de motorolie lekt, zit er tussen de lagers een gaatje zodat koelvloeistof op de grond lekt, en niet door de keerring heen het blok in)
De fan van de waterpomp kan ook half verrot zijn.

De thermoswitch in de radiator om de fan aan te laten slaan, is ook altijd een zorgenkindje. Die schakelt nieuw al een beetje aan de late kant zodat het blok standaard al vrij warm word.
Na een tig aantal jaar word dit alleen maar erger zonder dat je dit in de gaten hebt.
De fan slaat wel aan maar eigenlijk net iets te laat.
 
Oke ik zag net op de 1ste pagina dat het een rooie supermagna is.
Waarschijnlijk een 87er 700CC.

Werkplaatshandboek zegt dat het meten van de lagerspeling niet meer gaat met de nokkenassen gemonteerd en met een plastic platdrukgevalletje, zoals met de voorgaande jaartallen, maar door de nokkenas op te meten en door de diameter van de lagering op 3 punten te meten, met de kapjes/broodjes gemonteerd.
Optellen en aftrekken en kijken bij de slijtagelimiet in de tabel.

Of al dat meten echt veel nut heeft?
Het is al gauw buiten de tolerantie en dan loopt het waarschijnlijk vaak nog wel redelijk. Echt kapotlopen doet het niet gauw.

Oliepomp druk meet je door de drukschakelaar eruit te draaien. En dan draai je er een drukmeter in.
Inspekteren van de pomp is officieel eerst demonteren en kijken hoe het eruit ziet.
Niet zo goed, dan meten met een voelermaatje en tabelletje.
En daarna de oliedruk meten.

Oliedruk moet 4,5 +-0,9 kg/cm2 zijn 64+-11 psi
Opbrengst 41 liter/min bij 5900rpm
(komt wel uit de Clymer, dus ik zou het even controleren in het officiele werkplaatshandboek)
 
Laatst bewerkt:
Wat me wel opvalt aan de foto zijn de zo te zien open uitlaten van Jawa/Laser.
Het zou kunnen dat het open het mengsel net wat te schraal maakt, zodat de koppen wat aan de warme kant worden.
En het is al geen koel blok. Als dat zo is dan gaan de kleppen dit niet fijn vinden.
(zou kunnen, er rijden wel meer supers met deze uitlaten rond, maar ik weet niet wat de verhouding is van verkochte stille en open Jawa's)
 
Wat me wel opvalt aan de foto zijn de zo te zien open uitlaten van Jawa/Laser.
Het zou kunnen dat het open het mengsel net wat te schraal maakt, zodat de koppen wat aan de warme kant worden.
En het is al geen koel blok. Als dat zo is dan gaan de kleppen dit niet fijn vinden.
(zou kunnen, er rijden wel meer supers met deze uitlaten rond, maar ik weet niet wat de verhouding is van verkochte stille en open Jawa's)

Super tof dat je meedenkt, zeer gewaardeerd! Zodra ik meer weet zal ik het hier wel melden.
 
Inmiddels wat delen open gehad en bekeken. Carterpan zag er schoon uit waarna ik het aanzuig filter eronder weg gehaald had. Die bleek best verzadigd te zijn met wat schilfertjes metaal en vloeibare pakking restjes. Goed schoon gemaakt maar toen zag ik er iets aparts in zitten. Dat eruit gepulkt en toen bleek het een clipje te zijn. :?

qVV6wkT.jpg


Het kwam me bekend voor en na wat speuren door onderdelen dat ik al had los gehaald bleek het het borg clipje te zijn voor de automatische nokkenaskettingspanner van de achterste cilinder, die ik nog los moet maken. Waarschijnlijk los getrild door metaalmoeheid na het in elkaar zetten van het blok 2 jaar terug. Volgende keer standaard vervangen dus bij het monteren. :t

Koelvloeistof pomp ook nog open gehaald en dat zag er verder wel netjes uit. Straks na het opbouwen het systeem maar even reinigen met een goedje om de olie restanten op te lossen.

Verder de nokkenas broodjes licht opgeschuurd om de scherpe randjes eruit te halen en verder gegaan met het verwijderen van de koppakking. Dat is een behoorlijk geduld klusje. En de achterste moet óók nog. |(

En na testen bleek mijn koelventilator ook nog eens kapot te zijn. Draadbreuk ergens in de spoel, dus nu opzoek naar een werkende... :N
 
Wat me wel opvalt aan de foto zijn de zo te zien open uitlaten van Jawa/Laser. (moet JAMA zijn) B|
Het zou kunnen dat het open het mengsel net wat te schraal maakt, zodat de koppen wat aan de warme kant worden.
En het is al geen koel blok. Als dat zo is dan gaan de kleppen dit niet fijn vinden.
(zou kunnen, er rijden wel meer supers met deze uitlaten rond, maar ik weet niet wat de verhouding is van verkochte stille en open Jawa's)




;)
 
Helaas is mijn kilometerteller / mijlenteller / snelheidsmeter overleden. ;( ;(
Is er iemand die er één weet te vinden?
Vanmiddag bij mijn favoriete gebruikte onderdelenhandelaar (Rou....a te Wormer) geweest maar die had niks wat paste.
Het is een Magna uit 1984 maar er zijn vast andere motoren uit die tijd die dezelfde teller gebruiken.
Alle tips zijn welkom. ;)
 
Laatst bewerkt:
Vandaag begonnen aan de achterste cilinder kop. Verbaasde ik me nog over hoe mooi het frame zodanig is ontworpen dat de kopbouten langs uitsparingen kunnen, blijkt dat het ophangpunt van de kop alsnog in de weg zit als je de kop omhoog wil tillen over de pennen. |(

Blok nu maar een stukje kantelen... Wel door de kier de pakking kunnen bekijken, die is ook goed gaar. Het clipje bleek overigens niet van de spanner zelf af te komen maar van het pennetje dat de lepel vanuit het blok borgt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan