Wie rijden er allemaal een Honda Magna ? deel 3

Super tof dat je meedenkt, zeer gewaardeerd! Zodra ik meer weet zal ik het hier wel melden.

Ik heb zelf geen ervaring met open uitlaten, maar ik lees in techniek nogal eens dat de brommert met of zonder decibel-killer beter of slechter loopt.
Het schijnt dus toch wel geregeld van invloed te zijn, zo'n killer.

Ik weet niet precies wat zo'n open Jama uitlaat doet bij een Super, maar ik heb wel het idee dat het er echt niet beter op word.
Zo'n Amerikaan is al vrij krap afgesteld met sproeiers en CO-schroef, dan moet je ook nog nodig gaan kloten met de uitlaat zonder het zaakje opnieuw te controleren/afstellen.
De thermoswitch in de radiator is ook nog eens vrij warm.

Er zijn ook al verhalen genoeg van hoe kan dat nou, van K&N luchtfilters die niet lekker draaien op een 700 maar wel weer op een 750.
 
Inmiddels wat delen open gehad en bekeken. Carterpan zag er schoon uit waarna ik het aanzuig filter eronder weg gehaald had. Die bleek best verzadigd te zijn met wat schilfertjes metaal en vloeibare pakking restjes. Goed schoon gemaakt maar toen zag ik er iets aparts in zitten. Dat eruit gepulkt en toen bleek het een clipje te zijn. :?

[afbeelding]

Het kwam me bekend voor en na wat speuren door onderdelen dat ik al had los gehaald bleek het het borg clipje te zijn voor de automatische nokkenaskettingspanner van de achterste cilinder, die ik nog los moet maken. Waarschijnlijk los getrild door metaalmoeheid na het in elkaar zetten van het blok 2 jaar terug. Volgende keer standaard vervangen dus bij het monteren. :t

Koelvloeistof pomp ook nog open gehaald en dat zag er verder wel netjes uit. Straks na het opbouwen het systeem maar even reinigen met een goedje om de olie restanten op te lossen.

Verder de nokkenas broodjes licht opgeschuurd om de scherpe randjes eruit te halen en verder gegaan met het verwijderen van de koppakking. Dat is een behoorlijk geduld klusje. En de achterste moet óók nog. |(

En na testen bleek mijn koelventilator ook nog eens kapot te zijn. Draadbreuk ergens in de spoel, dus nu opzoek naar een werkende... :N



Ik kon het toch niet laten, even de foto opgezocht van mijn opbrengst uit het filter van de oliepomp in 2005, de stalen delen lagen denk ik onderin het carter (de pakkinglak zit in een dop van een spuitbus wat ongeveer even groot is als het oliepompfilter):


full



Van het stukje aluminium dacht ik eerst dat het uit de kop kwam, net onder het kleppendeksel. Daar was een stukje uitgebroken en volgebruist met pakkinglak.
Maar het stukje paste niet, dus waar het nu vandaan kwam :X

O-ringetje toendertijd ook nog steeds onbekend, misschien ergens uit de kop :?

En een gedeelte van een stalen ring. Ik dacht eerst dat het misschien een shimmy was uit de versnellingsbak. Om de tandwielen af te stellen.
Later dacht ik dat het misschien ook nog de stalen afdichting kon zijn van het lager van de uitgaande as.
Maar ik had het blok al weer ingeleverd, nieuwe blok was een ruilblok dus ik weet eigenlijk niet of het een lager was met afdichting of los.

En dus giga veel pakkinglak hoogstwaarschijnlijk van bovenuit, van de pakkingen van de kleppendeksels.




Pitting in een nok van de nokkenas, je kunt echt zien dat er stukjes uit de harde schil zijn geknapt :


full




Petekind van de vrouw op die stoere grote motor, zo'n 15 jaar geleden:


full
 
Laatst bewerkt:
Ik lees overal dat de super magna rond 80 pk zit.
Op mijn kenteken bewijs staat echter 79kw.
Wat omgerekend 107.5 pk is.
De verkoper vertelde mij dat de motor een Canadees model is.
Vf750cj.
Hebben deze meer pk's.?
 
Nee.

Ik denk dat de RDW zich toendertijd vergist heeft. Onkunde en niet de goeie gegevens kunnen vinden. Het zal wel....
 
Ik heb hier nog een SuperMagna in onderdelen liggen, 95% compleet.
Ooit eens als project gekocht om weer op te bouwen.
Dit project ga ik niet meer afmaken, mijn interesse in motoren is qua type behoorlijk veranderd.

Onderdelen zijn allemaal best netjes, goede banden en zelfs een compleet nieuw zadel.
Als iemand interesse heeft om dit project over te nemen, of voor de onderdelen dan hoor ik het graag en bespreek ik een schappelijke prijs met je. :t
 
Beide cylinder kopper laten vlakken, zekere voor het onzekere nemen zodat ik het in één keer goed in elkaar kan zetten.

Heb ook mijn achterbrug moeten vervangen, die was op het middenstuk geheel doorgerot. Ander half jaar geleden nog opnieuw gepoedercoat en behandeld met anti-roest inclusief een afwater gat. Heeft helaas niks mogen baten... Vermoed dat het gat is dichtgeslipt waardoor het opnieuw kon roesten. Heb er nu 2 afwater gaatjes in geboord en ga de randjes met wat vloeibare pakking prut dicht smeren.

Heb ook universele dempertjes gekocht en ga die in mijn uitlaten stoppen zodat het wat minder (tering) herrie word.

Als laatste ook maar besloten mijn koppelingsplaten te vervangen inclusief veren....

Wat "even" en koppakking vervangen was is toch best een uitgebreid projectje geworden. |(
 
Beide cylinder kopper laten vlakken, zekere voor het onzekere nemen zodat ik het in één keer goed in elkaar kan zetten.

Heb ook mijn achterbrug moeten vervangen, die was op het middenstuk geheel doorgerot. Ander half jaar geleden nog opnieuw gepoedercoat en behandeld met anti-roest inclusief een afwater gat. Heeft helaas niks mogen baten... Vermoed dat het gat is dichtgeslipt waardoor het opnieuw kon roesten. Heb er nu 2 afwater gaatjes in geboord en ga de randjes met wat vloeibare pakking prut dicht smeren.

Heb ook universele dempertjes gekocht en ga die in mijn uitlaten stoppen zodat het wat minder (tering) herrie word.

Als laatste ook maar besloten mijn koppelingsplaten te vervangen inclusief veren....

Wat "even" en koppakking vervangen was is toch best een uitgebreid projectje geworden. |(

Kijk aan jij ben gelijk goed bezig, van de 82,er ga ik de brug ook eens goed bekijken mag er toch 3 maanden niet mee rijden dus ben benieuwd.

Groeten Magnamannetje.
 
Kijk aan jij ben gelijk goed bezig, van de 82,er ga ik de brug ook eens goed bekijken mag er toch 3 maanden niet mee rijden dus ben benieuwd.

Groeten Magnamannetje.

Goed plan, hoop voor je dat het er nog netjes uitziet!

Ik hem mijn vervangende achterbrug goed ontvet en in de hammerite gedaan met een kwast. Kwam er alleen achter dat het antraciet was. |( Dus daarna nog met een spuitbus mat zwarte hammerite een laatste laagje aangebracht. Resultaat is best mooi, stikkers nog afgeplakt dus die zijn ook nog te lezen. Was ik met de vorige achterbrug kwijt geraakt door het stralen+powdercoaten.
 
Ik heb hier nog een SuperMagna in onderdelen liggen, 95% compleet.
Ooit eens als project gekocht om weer op te bouwen.
Dit project ga ik niet meer afmaken, mijn interesse in motoren is qua type behoorlijk veranderd.

Onderdelen zijn allemaal best netjes, goede banden en zelfs een compleet nieuw zadel.
Als iemand interesse heeft om dit project over te nemen, of voor de onderdelen dan hoor ik het graag en bespreek ik een schappelijke prijs met je. :t

Vertel eens wat meer... oortjes zijn open. Wat mis je en wat moet eraan gedaan worden?
 
Laatst bewerkt:
Goeiemorgen allemaal,
Ik ben Rob, 24jaar en woon in Arnhem. Sinds een paar maandjes ben ik in het bezit van een paars/blauwe vf750c uit '95. Vorig jaar woonde ik op Aruba ivm werk en heb daar mijn 'snelle' rijbewijs gehaald. Vervolgens heb ik daar rondgereden op een cmx250(de rebel). Leuk ding maar niet echt snel. Heb toen behoorlijk wat aangepast aan die rebel(fotos volgen) en afgelopen januari weer op Nederlandse bodem. Toen ik ging kijken bij de magna schrok ik me het apenzuur van de grootte en gewicht van de motor. Na aardig wat kilometers te hebben gereden werd ik wat meer vertrouwd met de motor en ging op rechte stukken het gas vol open. En tja, na die eerste keer je bovenlip van je achterhoofd aftrekken na de rit ben je verkocht he, haha.
 
Goeiemorgen allemaal,
Ik ben Rob, 24jaar en woon in Arnhem. Sinds een paar maandjes ben ik in het bezit van een paars/blauwe vf750c uit '95. Vorig jaar woonde ik op Aruba ivm werk en heb daar mijn 'snelle' rijbewijs gehaald. Vervolgens heb ik daar rondgereden op een cmx250(de rebel). Leuk ding maar niet echt snel. Heb toen behoorlijk wat aangepast aan die rebel(fotos volgen) en afgelopen januari weer op Nederlandse bodem. Toen ik ging kijken bij de magna schrok ik me het apenzuur van de grootte en gewicht van de motor. Na aardig wat kilometers te hebben gereden werd ik wat meer vertrouwd met de motor en ging op rechte stukken het gas vol open. En tja, na die eerste keer je bovenlip van je achterhoofd aftrekken na de rit ben je verkocht he, haha.

Eeh Rob welkom hier !

Mooi dat je met volle teugen van de Magna geniet, het is mijn eerste motor en waarch ook mijn laatste want bij het juiste onderhoud gaan ze erg langzaam kapot :]
Heb wel eens gedacht aan wat anders. maar na een ritje meteen weer uit m,n hoofd gezet, van elende nog maar een Magna erbij gekocht :+

Groeten Magnamannetje.
 
Hoi Rob,

Mooi te horen dat je voor de unieke atletische cruiser hebt gekozen, die gaat nooit vervelen. Inmiddels krijgt het concept van retro/classic/cruiser/custom met snelheid en wendbaarheid (wolfje in schaapskledij) weer volop navolging dus ze gaan het snappen in motorland. De Rebel heeft Honda ook een nieuwe voor dit jaar, erg lollig ding ook nu nog een nieuwe Magna888 lijkt me leuk. 88pk en 88nm bij 8888tpm, eeeh ok fantast modus uit ...;)
 
Kijk ontvangen en gereageerd. De super was voor wel een speciale motor dus om er een weer te hebben en op te knappen zou stiekum wel gaaf zijn (die heeft me door een burn out gereden/ gesleept).
 
FF wachten _O- ga volgend week kijken:-) Wil nog steeds graag een Super terug. Ondanks een leuke dikke vervanger blijft ik die Super missen. :9~
 
@magnamannetje, stiekem wilde ik een power ranger worden maar dat mocht niet door mn vrouw...(iets met een ring om de vinger en levenslang ofzo) omdat die te snel zijn haha. En ik heb eigenlijk altijd alleen van racers en cruisers/choppers gehouden dus toen was het niet zo moeilijk meer.. Daarbij komt dat de 3gen veeel mooier is dan de vmax van yamaha naar mijn mening. Vrouwlief is ondertussen 1x achterop geweest maar vond het niet leuk, ook mijn schuld. Doe je niks aan. Heb heel internet afgespeurd voor drag pipes maar die zijn er niet meer. Vervolgens v&h uitlaten, ook niet meer aan te komen dus nu cobra slashcuts besteld en die gaan er binnenkort onder icm een carb tune. Daarna nog even zoeken voor een snellere vertanding want met 170 of harder kom ik los van het zadel... En dan ga ik een youtube filmpje maken.. Word vervolgd...

@motoRRmania,
88pk bij 8888tpm is zuur eigenlijk als hij max 9500tpm draait? Moderner model met een turbo-kitje mischien? Of iig meer cc of pk's? Maar nieuwe productielijn sowiesooo
 
@magnamannetje, stiekem wilde ik een power ranger worden maar dat mocht niet door mn vrouw...(iets met een ring om de vinger en levenslang ofzo) omdat die te snel zijn haha. En ik heb eigenlijk altijd alleen van racers en cruisers/choppers gehouden dus toen was het niet zo moeilijk meer.. Daarbij komt dat de 3gen veeel mooier is dan de vmax van yamaha naar mijn mening. Vrouwlief is ondertussen 1x achterop geweest maar vond het niet leuk, ook mijn schuld. Doe je niks aan. Heb heel internet afgespeurd voor drag pipes maar die zijn er niet meer. Vervolgens v&h uitlaten, ook niet meer aan te komen dus nu cobra slashcuts besteld en die gaan er binnenkort onder icm een carb tune. Daarna nog even zoeken voor een snellere vertanding want met 170 of harder kom ik los van het zadel... En dan ga ik een youtube filmpje maken.. Word vervolgd...

@motoRRmania,
88pk bij 8888tpm is zuur eigenlijk als hij max 9500tpm draait? Moderner model met een turbo-kitje mischien? Of iig meer cc of pk's? Maar nieuwe productielijn sowiesooo

Een V4 levert zijn max altijd in heel hoge toeren, dat is het mooie van een V4 in elk toerental flexibiliteit en zelfs tot in het rood geen erge vermogensafbouw. 88pk en 88nm zou niet eens gek zijn en een mogelijke configuratie voor 888cc V4. Met in elk toerental minstens 10%meer koppel heb je al een prima upgrade voor de krachtbron (die eigenlijk al geweldig is)

Uitlaten zijn zelden aangeboden, ik had een complete magna gekocht voor alleen deze Jardine megaphones op mijn eigen te zetten. Zo waren ze wel gratis dus dat was leuk. Een Corbin zadel is zeer aan te bevelen, niet alleen comfortabeler, de windbescherming wordt veel beter en zelfs je stuurgedrag wordt veel stabieler en leuker. Koop er gelijk een set hagon shocks voor en voorveren, gigantische verbetering en dan kan je echt gaan lachen en op supersportnerden ego jacht.

Leuk dat je ook je vertanding gaat doen ik heb -1 +2. Hier twee filmpjes:


 
Laatst bewerkt:
@motoRRmania,
Ik wist niet hoeveel koppel ons blok ophoestte. Iets meer pk zou wel lekker zijn toch? De victory octane beschikt ook over 104/108 pk?? Helemaal goud. Filmpjes zien er vet uit! Jij durft er aardig mee te gooien in de bochten hahah:0
Nog even een vraagje: hoe passen jullie je fotos aan? Via de pc of met je telefoon? Ik heb geprobeerd fotos klein te maken maar hij blijft op de een of andere manier te groot ELLENDE!
Groeten,
prototype
 
@motoRRmania,
Ik wist niet hoeveel koppel ons blok ophoestte. Iets meer pk zou wel lekker zijn toch? De victory octane beschikt ook over 104/108 pk?? Helemaal goud. Filmpjes zien er vet uit! Jij durft er aardig mee te gooien in de bochten hahah:0
Nog even een vraagje: hoe passen jullie je fotos aan? Via de pc of met je telefoon? Ik heb geprobeerd fotos klein te maken maar hij blijft op de een of andere manier te groot ELLENDE!
Groeten,
prototype
Online foto's en afbeeldingen croppen, verkleinen en vergroten
 
Terug
Bovenaan Onderaan