geschikte acculader?

HermanuZ

Die hard MF'er
14 apr 2009
758
0
Midden
Over een week of 2 gaat de motor in de winterstalling en natuurlijk moet de accu aan de druppellader.
Nu heb ik er al jaaaaren eentje van Optimate en waarschijnlijk de allereerste.
Za deze geschikt zijn om de accu de winter door de helpen als druppellader?
Ik kan er verder helemaal geen info of handleiding over vinden of i hier wel geschikt voor is..
full
 
Over een week of 2 gaat de motor in de winterstalling en natuurlijk moet de accu aan de druppellader.
Nu heb ik er al jaaaaren eentje van Optimate en waarschijnlijk de allereerste.
Za deze geschikt zijn om de accu de winter door de helpen als druppellader?
Ik kan er verder helemaal geen info of handleiding over vinden of i hier wel geschikt voor is..[afbeelding]
Dit is een druppelaar.
Waarom zou die er niet aan kunnen?
Lees de handleiding als je twijfelt.
En als je een aparte accu hebt (Li-on bijv, maar dat is niet waarschijnlijk).
 
Dit is een druppelaar.
Waarom zou die er niet aan kunnen?
Lees de handleiding als je twijfelt.
En als je een aparte accu hebt (Li-on bijv, maar dat is niet waarschijnlijk).

Bedankt Martell, weer wat wijzer!
Maar kon nergens lezen of dit nu een druppellader is, zoek mij al 2 dagen gek naar die handleiding van Bolletjebas '(
Online ook nog niets kunnen vinden.
 
Bedankt Martell, weer wat wijzer!
Maar kon nergens lezen of dit nu een druppellader is, zoek mij al 2 dagen gek naar die handleiding van Bolletjebas '(
Online ook nog niets kunnen vinden.
Ik kon ook niks vinden :)

Maar de handleiding kan ik je wel geven;
1 stekkert in stroomding in de muur
2 rode dropveter op + van de accu
3 zwarte dropvetert op de - van de accu
4 de lempkes op t ding geven aan hoe vol of leeg de accu is.
 
Accu'tje helemaal vol laden
Van de lader afhalen
Halverwege de winterstop weer aan de lader hangen tot vol (of eens in de maand, zoals gezegt, maakt allemaal niet zoveel uit)
1 dag van tevoren dat je weer wilt gaan rijden, weer even aan de lader hangen.
Accu in de motor frotten en klaar.

Druppellader kan best, maar is totaal niet nodig, ik vind het grote onzin in ieder geval. :)
Ik zou me er persoonlijk ook niet eens prettig bij voelen als zo'n ding in je schuurtje constant op de lader staat.
 
Accu'tje helemaal vol laden
Van de lader afhalen
Halverwege de winterstop weer aan de lader hangen tot vol (of eens in de maand, zoals gezegt, maakt allemaal niet zoveel uit)
1 dag van tevoren dat je weer wilt gaan rijden, weer even aan de lader hangen.
Accu in de motor frotten en klaar.

Druppellader kan best, maar is totaal niet nodig, ik vind het grote onzin in ieder geval. :)
Ik zou me er persoonlijk ook niet eens prettig bij voelen als zo'n ding in je schuurtje constant op de lader staat.
Ik snap de gedachte.

Wat is het nut van een druppellader, als we m gaan gebruiken als een reguliere?
 
Vind t een beetje nodeloos stroomverbruik een hele winter er aan. Mijne stond vaak 2 weken stil in de vrieskou en liep daarna gewoon weer prima. Accu er uit en binnenzetten, of als je de motor wel soms gebruikt in de winter gewoon n dagje de lader er aan leggen eens in de 2 weken. Maar dat is mijn visie dan.
 
Stroomverbruik kan niet echt een issue zijn. De druppelladers zijn dermate intelligent dat ze alleen bijladen als dat nodig is. En dan hebben we het over slechts mA.

Dat druppelladen gaat wel met milliamps, maar die optimate heeft geen rendement van 100%. Dus aan de 220 kant verbruikt ie in watts misschien wel 4 of 5 keer zoveel. Dan is het nog niet schrikbarend veel natuurlijk, maar aangezien stroom tegenwoordig duur is en alle kleine beetjes helpen.....
 
Vind t een beetje nodeloos stroomverbruik een hele winter er aan. Mijne stond vaak 2 weken stil in de vrieskou en liep daarna gewoon weer prima. Accu er uit en binnenzetten, of als je de motor wel soms gebruikt in de winter gewoon n dagje de lader er aan leggen eens in de 2 weken. Maar dat is mijn visie dan.
Gebruikt jouw lader zo minder, of meer (dan in druppelstand)?
 
0,8A bij het laden (optimate 4). Maar dat is zeer sporadisch nodig en onderaan de streep denk ik zelf dat je dan minder stroom verspild hebt dan wanneer je hem aangesloten houdt. Die optimate doet ook een check programma elke zoveel uur he.
Klinkt logisch.
Als je het echt om besparing doet, zal je toch moeten weten wat het precies scheelt. Meten dus :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan