HET grote Husqvarna 610 topic 3

Allemaal,

Sinds 1 week ben ik de trotse eigenaar van een Husqvarna 610 SM (2010) en rij ik met volle vreugde stad en land af :).
Omdat ik wel wat vraagjes heb over de motor an sich en in hoeverre 1 van jullie ervaring heeft met een 2010 model TE / SM, slinger ik dit forum maar weer eens aan.

Waar halen jullie bijvoorbeeld jullie onderdelen? Banden? Opties/accessoires?

Ik zal binnenkort ook even wat fotootjes posten voor de beeldvorming.

de groeten!

simon

EDIT:
:} zalig standaard geluidje
 
Laatst bewerkt:
Beste Husq rijders. Heb nu reeds een paar maanden mn SM610IE en nog geen km gereden tot vandaag. Heb recentelijk de kleppen gesteld en de vloeistoffen vervangen. Nu maakt de 610 voor mijn gevoel teveel geluid. Het is een soort getik.

Initieel dacht ik aan de kleppen maar deze opnieuw gechecked en ok bevonden. Ook de nokkenaskettingspanner gedemonteerd en het aantal "klikken" gechecked.

Iemand een idee wat het zijn kan? Vandaag de eerste km gemaakt en de motor rijdt voor de rest ok.
Kan slecht de plaats van het geluid lokaliseren met de befaamde oor-schroevendraaier stethoscoop. Morgen maar even met een "echte" stethoscoop luisteren.

Hier wat linkjes naar wat video's van het geluid.
Filmpjes zijn verdeeld in linker en rechter kant blok bij koudestart en bij iets verhoogd toerental.


Mocht iemand met kennis van zaken in Limburg wonen en zin hebben in een lekker bakkie koffie i.c.m. een diagnose stellen dan hou ik mij aanbevolen.
 
Laatst bewerkt:
moeilijk te horen op deze filmpjes.
De 610 laat zijn kleppen wel redelijk horen en initieel heb ik dan ook niet het idee dat er iets mis is.

Wel zou ik hem stationair wat hoger zetten, hij loopt wel erg langzaam, mogelijk komt het daardoor.

Is het alleen bij stationair?
Heb je al eens gekeken naar krukaslager en bigend speling?
 
moeilijk te horen op deze filmpjes.
De 610 laat zijn kleppen wel redelijk horen en initieel heb ik dan ook niet het idee dat er iets mis is.

Wel zou ik hem stationair wat hoger zetten, hij loopt wel erg langzaam, mogelijk komt het daardoor.

Is het alleen bij stationair?
Heb je al eens gekeken naar krukaslager en bigend speling?

Zal de stationair iets hoger afstellen. Krukaslager en bigend zou kunnen. Heb het gevoel dat ik er vor het "beurtje" geen last van gehad heb.
 
Hi Xiox,

Mijn sm 610 met 5500 km op de teller klinkt (iets minder hard dan die van jou) nagenoeg hetzelfde.. Donkey zegt het al, over het algemeen laat de motor zijn kleppen wat klinken en hoor ik tov mijn motor niet veel verschil...

Welk BJ is ie en hoeveel heeft ie gereden?
 
2008, nu 12k gelopen. Nokkenas ketting is vervangen, spanner is gecontroleerd en kleppen zijn gesteld.
 
Ik zou even een check van je serienummer doen.
Als ik het blok zo snel zie is dat het oude type.
het 2008 model kwam ook met injectie namelijk. Kan goed zijn dat dit een overjarig model is.
 
Ik zou even een check van je serienummer doen.
Als ik het blok zo snel zie is dat het oude type.
het 2008 model kwam ook met injectie namelijk. Kan goed zijn dat dit een overjarig model is.

Ik heb inderdaad injectie. Kan me niet voorstellen dat dit het geluid veroorzaakt.
 
Bedoelde niet dat het aan de injectie lag, ik dacht op het filmpje een oud type blok te zien. Moet er wel bij zeggen dat ik de ontwikkeling van de 610 op een gegeven moment niet meer heb gevolgd.

Zoals ik al eerder zei, meet nog even de klepspeling zodat je zeker weet dat het goed is en zet hem wat sneller stationair dan moet het wel goed komen.
 
Heeft er iemand ervaring met het verkorten van / aanschaffen van een korte kentekenplaat(houder) voor een 2005+ model 610 SM?

Als iemand er 1 heeft liggen of een goede universele aan kan raden hoor ik het graag.
 
Ik heb deze van Acerbis (op een TE, maar het kontje is niet anders dacht ik). Wel een paar gaatjes boren.

2290_300px_thumb.jpg
 
Laatst bewerkt:
Klopt het dat een 610 aardig geschikt is voor lange afstanden?
Om de hoeveel KM zit je bijvoorbeeld aan de nieuwe olie etc?
 
ligt aan het bouwjaar en ligt aan wat 'lang' is.

De 610 is en blijft een 1 pitter die lang constante snelheden zoals op de snelweg niet leuk blijft vinden. Onderhoud kan je in google wel vinden, even zoeken naar een WPH
 
Hij kan er beter tegen dan meer competitieve eencilinders. Echt gemaakt als dual-sport (latere model iig). Heel comfortabel is het overigens niet, met een plank als zadel.
Oliewissel is elke 5000 km
 
Dan toch maar weer naar een wat lompere xtz of xrv kijken.
Leek me wel tof een 610 omdat er wat makkelijker mee gegooid zou kunnen worden.
Thnx
 
Dan toch maar weer naar een wat lompere xtz of xrv kijken.
Leek me wel tof een 610 omdat er wat makkelijker mee gegooid zou kunnen worden.
Thnx

of de ktm 625 / 640 / 660 lc4. kan prima op de snelweg met 120 km/u, al zal je het zelf niet fijn vinden :P , ik ga er zelfs mee op vakantie dus. olie en oliefilter wissel en kleppen stellen om de 5000 km.
 
of de ktm 625 / 640 / 660 lc4. kan prima op de snelweg met 120 km/u, al zal je het zelf niet fijn vinden :P , ik ga er zelfs mee op vakantie dus. olie en oliefilter wissel en kleppen stellen om de 5000 km.
is dezelfde categorie motor IMO. Het kan prima.
 
Mensen,

Ik heb sinds kort dat als ik na een stuk rijden bij een stoplicht sta, de motor uit zichzelf uitvalt of bij het neutraal>versnelling 1 dat doet... Ik weet dat 1 cilinders niet altijd even soepel lopen en uitvallen is op zich niet zo'n probleem... echter het steeds vaker voorkomen (4-5x per uur + -) doet mij geen plezier..

Hebben jullie soortgelijke ervaringen? heeft dit te maken met het stellen van de kleppen of misschien het te laag stationair lopen? het betreft een husq 610sm uit 2010 met injectie.

Thanks en ik hoor het wel...

gr
 
Ik zou eens kijken of je een schakelaar hebt bij je standaard die de motor uitzet als de standaard uit is. Mss kortsluiting. Ook zou ik bij je koppelingshendel even de sensor bekijken. MIsschien is die stuk. Je kunt deze ook gewoon doorschakelen.

Hoe snel loopt de motor stationair? Misschien wat hoger zetten?
 
Schakelaar bij de standaard heb ik niet. Koppelingshendel waar zou ik naar moeten kijken? Ik heb hem iets hoger stationair gezet maar ook dat mag nog niet baten. Als hij in zijn vrij staat en ik geef korte tikjes gas valt hij pardoes uit..
 
Weet iemand van welke nieuwere Husqvarna's de stickersets passen op een sm610r uit 2000.
Bedankt
 
hallo mensen,

Ik ben nieuw op het forum en heb een aantal vragen.
Ik ben sinds kort in het bezit van een husqvarna 610 TE uit 1999.
Toen ik de motor kocht was die kapot en ben hem nu uit elkaar aan het halen en heb de volgende dingen gevonden.

- Distributie ketting gebroken.
- Uitlaat kleppen krom
- zuiger + veren kapot en schaaf op de cilinder wand

zie foto's


Het gaat er mij om dat de motor ff draait en dat ik weet dat de schakelbak goed is. Als dat allemaal werkt ben ik bereid om er een nieuwe zuiger enz. in te steken.
Ik kan een cilinder kopen voor weinig die nog goed is, kan ik deze oude zuiger opknappen en er weer in doen met nieuwe zuigerveren?

En is het mogelijk om de kleppen zelf weer een beetje recht te buigen?

Gr
full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan