Zou een fluohesje op de motor veel uitmaken? deel 2

fluohesje helpt bevorderen van extra zichtbaarheid op de mot

  • natuurlijk, das logisch toch!

    Stemmen: 100 33,3%
  • ehm, alleen als ie goed zichtbaar is voor anderen..

    Stemmen: 13 4,3%
  • hangt van de kleur fluo af.

    Stemmen: 3 1,0%
  • 's nachts geloof ik er niet in, overdags wel.

    Stemmen: 8 2,7%
  • overdags geloof ik er niet in, 's nachts wel.

    Stemmen: 23 7,7%
  • alleen met reflectiestrepen, anders niet!

    Stemmen: 16 5,3%
  • het helpt helemaal niet om extra gezien te worden

    Stemmen: 94 31,3%
  • misschien alleen als ik zelf geen verlichting voer?

    Stemmen: 4 1,3%
  • geen mening

    Stemmen: 5 1,7%
  • boeit me helemaal niet..

    Stemmen: 34 11,3%

  • Totaal aantal stemmers
    300
Dit alles is hier al uit en te na besproken, maar het blijft boeiend. MJWB vergelijkt al weer een wegwerker met een motorrijder. Een veel voorkomende misvatting. Een wegwerker staat/loopt langs de weg en is dus in zijn geheel zichtbaar. De motorrijder echter zit van voren achter zijn koplamp/kuip/scherm/tanktas en van achteren vaak ook nog achter een topkoffer. Zodoende is er dus veel minder zichtbaar van de motorrijder. De overgrote meerderheid van de ongelukken gebeurt aan de voorkant van de motor (>80%) en zeker in de avond overstraalt de koplamp alles wat daar achter zit. Kijk de komende dagen eens wat je ziet van tegemoet komende motorrijders.
Ja als ze je voorbij rijden in de file, dan zie je dat geel goed. Maar dat voorkomt geen ongelukken.
Daarom helpt het dus allemaal weinig tot niets.
 
Dit alles is hier al uit en te na besproken, maar het blijft boeiend. MJWB vergelijkt al weer een wegwerker met een motorrijder. Een veel voorkomende misvatting. Een wegwerker staat/loopt langs de weg en is dus in zijn geheel zichtbaar. De motorrijder echter zit van voren achter zijn koplamp/kuip/scherm/tanktas en van achteren vaak ook nog achter een topkoffer. Zodoende is er dus veel minder zichtbaar van de motorrijder. De overgrote meerderheid van de ongelukken gebeurt aan de voorkant van de motor (>80%) en zeker in de avond overstraalt de koplamp alles wat daar achter zit. Kijk de komende dagen eens wat je ziet van tegemoet komende motorrijders.
Ja als ze je voorbij rijden in de file, dan zie je dat geel goed. Maar dat voorkomt geen ongelukken.
Daarom helpt het dus allemaal weinig tot niets.
Daarom dus, xenonlicht, en liefst een tweevoudige koplamp.
En nog wat extra laag geplaatste dagrijlichten van goede kwaliteit.
 
Ronddraaiend licht op je helm en elke 5 seconden een oorverdovend druk op de claxon, dat helpt.....voor korte tijd! Het gaat niet alleen of de motorrijder zichtbaar zijn maar of de andere weggebruikers ze ook willen zien, en daar ontbreekt het wel eens aan. Vind het prima dat men allerlei maatregelen neemt om beter zichtbaar te zijn maar in feite is het een schijnveiligheid. Doe er zelf ook aan mee moet ik eerlijk toegeven maar opletten en anticiperen blijft het allerbelangrijkste wat een motorrijder kan doen om veilig door het verkeer te komen.
 
... maar of de andere weggebruikers ze ook willen zien, en daar ontbreekt het wel eens aan. Vind het prima dat men allerlei maatregelen neemt om beter zichtbaar te zijn maar in feite is het een schijnveiligheid.
...
Het is enkel een schijnveiligheid voor motorrijders die denken dat alles veilig is door het te dragen.
Net als ABS, ESP, (en alle andere mogelijke lettercode's) een schijnveiligheid is (zowel voor auto als motor en whatever ...), als je denkt dat je daardoor niets meer door kan overkomen.

De juiste instelling is, "als ik een fluohesje/helm* draag, ben ik beter zichtbaar voor de oplettende mensen, maar het maakt geen zak uit naar dromers toe ..."

* fluo helm is beter dan een hesje, steekt boven (bijna) elke auto uit. Als het niet boven de auto uitsteekt heb je te maken met een overmaatse SUV of terreinwagen.
 
(bijna off topic...)

Leuk. het Gele-Hesjes-Topic-Seizoen is weer daar...

pdv_moto in "Zou een fluohesje op de motor veel uitma..."

*checked ook het HP topic even*

Jahoor, Sneeuw, Sinterklaas, Hesjes, HP, Kerst, Gezellig...
Nu nog wat inzamelacties op TV,
en even soepscheppen voor daklozen (onee, da's engelse kerstgewoonte).

*Werkt in lekker warm kantoor, op 2000 km van NL*
 
Tot mijn verbijstering zie ik de laatste tijd regelmatig koekbakkersblikkers rijden met een fluohesje :? . Ik moet zeggen, ze vallen wel op, anders kon ik het hier niet melden 8-) .

(autocorrectie, ik kan er niets aan doen O-) )

nu topic toch terug is..

Zelfs honduitlaters en boswandelaars lopen tegenwoordig in fluo hesjes...
als iedereen zo'n ding heeft, dan maakt het ook niet meer uit, maar vooral in bos en op strand vind ik het uitzichtvervuiling.

Oja: duitse tankstations spelen in op de angst voor boetes in Oostenrijk.
Vignette... ook Hesje kopen ? is verplicht !
 
Of moeten we concluderen dat je beter dik kan zijn voor je veiligheid/gezondheid?

Dan moet je zo dik zijn als een auto, en als je dat bent kun je weer geen motor rijden althans, ik heb nog nooit iemand van rond de 800 kilo op een motor zien stappen.
 
Dan moet je zo dik zijn als een auto, en als je dat bent kun je weer geen motor rijden althans, ik heb nog nooit iemand van rond de 800 kilo op een motor zien stappen.

Het zou mij niet verbazen, deze dame komt al een aardig eind in de richting van een zakjapanner:
 
Met het dragen van een fluorescerend hesje geef je aan
dat je je op een plek bevindt waar je niks te zoeken hebt

dat geldt ook voor alle "foreldobbers" op de motor :+
 
Het zou mij niet verbazen, deze dame komt al een aardig eind in de richting van een zakjapanner:
Doet mij terug denken aan een koppel hier in Tienen ...
... Bijden waren erg dik, zij het iets minder dan deze, droegen exact dezelfde kledij, en reden exact dezelfde scooter, zij wel een rode, en hij een blauwe, waren verre van gezond, maar liefde hadden ze wél :}
En ondanks de nakijkende blikken reden ze er heel wat op los, ze zouden naar verluid zelfs van Tienen naar de kust rijden, twee keer per jaar, met hun 50CC'tjes! :]

O ja, on topic ... ze hadden geen fluo aan :+
Met het dragen van een fluorescerend hesje geef je aan
dat je je op een plek bevindt waar je niks te zoeken hebt
Dat ga ik eens aan mijn baas proberen uit te leggen ... als ik op Brussels Airport ben, en het tarmac op ga, moet ik TEN ALLEN TIJDE een fluo hesje, of fluo bovenkledingstuk dragen.
Dus ... "ik moet hier eigenlijk niet zijn baas ... " })

En weer on topic ... dat vind ik toch een ietwat onjuiste stelling, iemand draagt en fluo omdat hij/zij zich daar beter bij voelt, en wij denken daar het onze over, leven en laten leven.

Zelf ben ik in het stadium van pdv-moto gekomen, namelijk, het kan helpen, in ieder geval schaadt het niet, maar voor mij is de meerwaarde niet genoeg om nog de moeite te doen het te dragen, maar heb niets tegen degenen die het wél doen.
het was denk ik toch pdv-moto die die stelling uitte he?
 
@dkp, yep, dat is ongeveer mijn mening.
gele helm : prima, steekt bijna overal bovenuit.
fluo hesje... schaad niet, maar ik ga er niet aan...

(honduitlaters en bejaarden lopen zelfs over het strand met van die hesjes. Horizonvervuiling. En ik vermoed dat die hesjes ook bijdragen aan klimaatopwarming, vluchtelingenstromen, en hogere belastingen, ... voor mij geen hesje als ik het kan vermijden).

oja: ik geloof ook niet echt in 2 sets LED / Xenon mistlampen-altijd-aan en al-dan-niet agressieve, gekleurde of kipperende kerstboomverlichting....
doe maar gewoon...

Gewone verlichting, en defensief rijden.

maar... altijd leuk om het topic te zien sudderen....
waar zouden we zijn zonder HP- en Fluo-topic.
 
Wat extra lampjes zodat je aan de voorkant beter zichtbaar bent, daarvan denk ik, dat zou kunnen helpen. Mijn vrouw vond mij met die dingen aan in ieder geval beter zichtbaar, dan zonder. Maar n=1 he, geen wetenschap :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan