Motor gekanteld inbouwen

ASW

Die hard MF'er
7 jul 2013
290
0
Heb voor een ombouwproject twee honda cbr1000f blokken.
Moeten beide in een Smartje komen een voor en een achter.
Achter is geen probleem , dat is vaker gedaan.
Voor is er echter niet al te v eel ruimte, het zou misschien beter uitkomen om de motor heel erg achterover te kantelen, misschien zelfs wel 90 graden.
Zal dan natuurlijk er voor moeten zorgen dat de carbs wel horizontaal blijven., Maar hoe zit het met de olie?
Het lijkt er op dat de pickup a aardig achterin zit, zou dus denken litertje olie extra er in en verder niets, als er oliedruk is dan is het goed toch ?

remco
 
Je cilinders krijgen geen smering.
De krukas spat de olie in het rond, en een deel daarvan komt in/aan/op de cilinderwanden.
Als je het blok kantelt draait de kruk zeer waarschijnlijk niet meer in de olie.

Even geen idee hoe een kop er van zo'n CBR er van binnen uitziet...
De nokkenaslagers krijgen dan wel smering, maar klepstoters en zo weer niet, want de olie stroomt weg.
 
Laatst bewerkt:
Je cilinders krijgen geen smering.
De krukas spat de olie in het rond, en een deel daarvan komt in/aan/op de cilinderwanden.
Als je het blok kantelt draait de kruk zeer waarschijnlijk niet meer in de olie.

Even geen idee hoe een kop er van zo'n CBR er van binnen uitziet...
De nokkenaslagers krijgen dan wel smering, maar klepstoters en zo weer niet, want de olie stroomt weg.

Een krukas draait (met uitzondering van heeeeeeeele oude fietsen, <1950 ofzo) nooit 'in' de olie. Zou dat wel zo zijn, dan wordt het net slagroom kloppen, schuimende olie smeert niet zo goed namelijk (gebeurt ook bij een sterk verhoogd oliepeil, vooral bij dry-sump snel 'dodelijk')

Wat wel klopt is dat de motor geen smering krijgt. Maar dat heeft niets te maken met onderdelen die dan wel/niet 'in' de olie liggen, maar puur met het aanzuigpunt van de oliepomp. Zonder druksmering loopt alles stuk.
 
Laatst bewerkt:
De kruk van mijn GS1000 draait volgens mij in de olie, als ik mn cilinders er af heb zie ik een olioebad..
Hoe worden de cilinders gesmeerd dan?

Wat ik bij Dry Sump gezien heb, is dat er een soort van injectoren olie in de cilinders omhoog spuiten...

Ik ga vanavond die FZR die ik heb eens even beter bestuderen, heb nog 2 blokken liggen.
 
Laatst bewerkt:
cilinders worden gesmeerd door de olie die uit het big end komt en rond word geslingerd.
oliesproeiers die de olie omhoog spuiten tegen de zuigerbodem, zijn bedoeld om de zuiger te koelen.
en krukassen draaien idd niet in een oliebad.
wat er dan gebeurt was te zien bij de TX750 van yamaha.
 
Ah, ok.

Geldt dat ook voor motoren met een krukas met rollenlagers?
Die hebben geen kanalen door de kruk lopen...

Of een oliekanaal door het carter, of spatsmering van een ander onderdeel. Maar nee, de kruk ligt niet voor de helft ondergedompeld in olie.

Een glijlager is bovendien een stuk kritischer wat betreft smering dan een kogellager, een glijlager is na een paar seconden op als hij droogloopt. Maar beide hebben voor en nadelen.
 
krukassen met rollagers hebben geen big end met glijlagers.
dat zijn meestal naaldlagers.
smering daarvan gebeurt door spatsmering via een sleuf in het big end.
net zoals bij alle tweetakten.
 
Een krukas draait (met uitzondering van heeeeeeeele oude fietsen, <1950 ofzo) nooit 'in' de olie. Zou dat wel zo zijn, dan wordt het net slagroom kloppen, schuimende olie smeert niet zo goed namelijk (gebeurt ook bij een sterk verhoogd oliepeil, vooral bij dry-sump snel 'dodelijk')
Leg eens uit?
Een dry sump heeft geen olie in het carter. Als daar teveel olie in zit zal het uit je tank lopen. De kruk kan het niet opschuimen.
 
Ik ben net even aan het meten geweest bij mn GS-je, de krukas gaat net niet door de olie heen, het olieniveau is nog geen centimeter beneden de kruk.

Bij de FZR zit het olieniveau behoorlijk wat lager.

Weer wat geleerd! ;)
En dat is bij stilstaande motor waarschijnlijk? Dus als deze draait nog iets lager door alle olie die door het systeem stroomt.
 
Door de lage oliedruk waar een GS (of luchtgekoelde GSX) op draait zijn de kanalen allemaal vrij ruim en verdwijnt er dus erg veel olie in de rest van het blok zodra de oliepomp draait.
Rollenlagers zijn heerlijk lomp te belasten maar het grote nadeel is dat alles wel heel zwaar en groot wordt ervan. En die gedeelde krukas is ook gewoon naadje. Doorlassen dat ding!
 
Oja, en voor wat betreft het kantelen van een CBR blok: carter er onder uit schroeven, carter aanpassen zodat het weer het laagste punt is, aanzuigpunt naar onderste punt brengen en klaar.
90 graden kantelen gaat trouwens niet want dan loopt de olie niet meer terug naar het carter en blijft het in de kop staan, verder dan 30 graden ten opzichte van de horizontaal zou ik niet gaan.
Als je een plat liggend blok nodig hebt moet je eens kijken naar een K100, of een Goldwing.
 
Oja, en voor wat betreft het kantelen van een CBR blok: carter er onder uit schroeven, carter aanpassen zodat het weer het laagste punt is, aanzuigpunt naar onderste punt brengen en klaar.
90 graden kantelen gaat trouwens niet want dan loopt de olie niet meer terug naar het carter en blijft het in de kop staan, verder dan 30 graden ten opzichte van de horizontaal zou ik niet gaan.
Als je een plat liggend blok nodig hebt moet je eens kijken naar een K100, of een Goldwing.

Wordt de kop dan nog wel goed gesmeerd?
Ik bedoel dan niet de nokkenaslagers...
 
Terug
Bovenaan Onderaan