Olie lek(zweten) Honda NT650 deauville

DJ_Bartezzz

MF veteraan
28 okt 2007
1.433
2
hilversum
Ik heb Hier een Deaville rijden uit 99, heeft circa 40Kkm.
Er wordt circa 5000km per jaar mee gereden en sinds afgelopen zomer lekt hij olie.

er ligt dan een filmpje olie achter de achterste cilinder (cilinder zelf is droog!)
en achter het kapje waar normaal het vtw zit.

schakelas heb ik al 2x droog gemaakt, maar toch lekt het daarna weer meer. dus de schakelas is uitgesloten.

Daarnaast zie ik een rare ophoping bij de startmotor.

Ik verdenk nu een olie retour van de eind aandrijving.
Hier zitten volgens het WPH 2 olie ringen.
Maar komt dit vaker voor?
Hoe vervang ik deze?
en valt het op te lossen door ipv 10w30(10w40), 15w50 te gebruiken?

Ophoping bij de startmotor.
full


Olie lek bij olie retour eind overbrenging?
full

full


Olie is hier net schoon gemaakt!!
full


Hier is de olie film nog duidelijk te zien.
full
 
Laatst bewerkt:
ik zou even op zoek gaan naar een benzine lek. dit lijkt heel erg op lakverkleuring door benzine die er overheen lekt. en olie die lekt blijft altijd plakkerig en je haalt het zo weg met wat lichte olie zoals diesel of wd40. als je dit niet makkelijk kan wegpoetsen is het waarschijnlijk benzine geweest en heb je dus ergens een lek of een carb die overstroomt.
 
haal je tank eens los, en kijk HEEL goed naar de naad. Lange stilstanden met een beetje H2O in de tank en ... je zou zomaar een gaatje kunnen hebben... en waar er 1 is, zijn er meer... :(
 
als het zo weg is goed schoonmaken en even wat meel op de motor stuiven. en dan op een droge dag even een stuk gaan rijden. de rijwind doet hele gekke dingen met vloeistoffen die kunne zelfs omhoog of naar voren stromen. door het meelstof kan je echter heel goed zien waar de vloeistof vandaan komt omdat het wat gaat klonteren en dus niet makkelijk stroomt. als je weet wat er lekt kan je de juiste maatregelen treffen.
 
als het zo weg is goed schoonmaken en even wat meel op de motor stuiven. en dan op een droge dag even een stuk gaan rijden. de rijwind doet hele gekke dingen met vloeistoffen die kunne zelfs omhoog of naar voren stromen. door het meelstof kan je echter heel goed zien waar de vloeistof vandaan komt omdat het wat gaat klonteren en dus niet makkelijk stroomt. als je weet wat er lekt kan je de juiste maatregelen treffen.

Tien punten voor Griffoendor!

Overduidelijk is er te zien dat de linkerkant van het carter er al af is geweest: Daar kan hij lekken, of bij de aansluiting naar de startmotor, deksel...

Oliefilter is soms ook nog wel eens een bron van lekkage, maar daar lijkt dit niet op.
 
Na veel vuldig controleren aan alle kanten van het blok, bleek niet het olie-filter en niet het carter te lekken, maar toch de startmotor.

Na deze verwijderd te hebben bleek dat pas omdat er onder de start motor een klein plasje olie lag.

De startmotor een nieuwe rubberen ring gegeven leek de oplossing en hij is nu nog steeds droog!

Weet iemand trouwens wat dat gele hoopje is? rechts naast het ronde gat?

full

full

full

full
 
UPDATE!!

Keering van de startmotor vervangen en maar weer gaan rijden.
Helaas werd de lekkage steeds erger.. Hij begon steeds harder te lekken..
Het zijkapjes bij het "voortandwiel" heb ik er maar even afgelaten zodat ik het goed kon inspecteren.

Toch maar weer de tank en kappen eraf om het lek nogmaals te zoeken.
inmiddels zag ik dat het gele hoopje van de foto's hierboven, inmiddels op een vulkaan leek! was in het midden zwart en omhoog geborreld.
Hete olie had dat gele spul doen verbranden en de olie kwam duidelijk hiervandaan!

Het gele hoopje (expoxy hars oid) er maar af gebikt, liet zo los.
en jahoor, schoon gemaakt, gestart, en daar kwam de olie aan zetten! het kwam dus hieronder vandaan.

De volgende vraag dus: 1 hoe kan het daar nou lekken? onmogelijke plek. En hoe los ik het (goed) op?
Door de olie druk komt er olie uit het naadje, lekt dan onder de start motor. Als je hem dan parkeert op de zijstandaard leegt het holletje onder de startmotor zich, en voila! een lekkende motor.

Ik heb een filmpje gemaakt om het duidelijker te maken!

 
Komt het niet via de voetpakking van de cilinder?
Is maar een idee.
Als jij het zo niet goed kan zien, kan ik het zeker niet beter zien op een youtubefilmpje.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dan heb je het filmpje nog niet gezien :9

Nee voetpakking blijft droog.
Als je de motor start zie je het zweten vanaf de dynamo kant van.

De laatste helft van het fimpje is goed te zien waar het vandaan komt.
 
Ik hoop dat je het op deze foto misschien kunt zien.
Maar het lijkt eerder alsof er een chipje vanaf gebroken is.

Echt een onmogelijk plek daarvoor, maar je weet het niet.

Orientatie:
Ronde vorm op de achtergrond is de starter.
Links zit de achterste cilinder.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan