Verlichting dimt bij hoge toeren

JulesCBF

Rookie
16 jan 2013
21
0
Mede MF-ers,
Sinds een tijd rijd ik een tzr125 als makkelijke pekelfiets.
Gisteren heb ik handvatverwarming gemonteerd en dit leek prima te werken.
Totdat ik vanochtend mijn weg maakte naar het kantoor en na 2 min mijn dashboard verlichting uit viel.
Maar daar bleef het niet bij, al mijn verlichting bleek gedimd te zijn.

Wat nu dus het probleem is is dat mijn verlichting zodanig verminderd is dat ik er niet mee kan rijden.
Wanneer de motor op stationair toerental draait heb ik ''goede'' verlichting, wanneer ik gas geef valt de verlichting vrijwel helemaal weg.
Wat is de oorzaak hiervan, spanningsregelaar wellicht?
Accu is goed op spanning en zekeringen zijn intact.
 
Welkom!

En hoe heb je de handvatverwarming gemonteerd? Met de hoofdvoeding rechtstreeks van de accu en een relais ertussen? Of alleen maar ergens van afgetakt.In het laatste geval is dat waarschijnlijk de reden.

Verder vraagt handvatverwarming een flink vermogen en zou het ook zomaar kunnen dat de dynamo van jouw motor dat vermogen niet kan leveren.
 
Welkom!

En hoe heb je de handvatverwarming gemonteerd? Met de hoofdvoeding rechtstreeks van de accu en een relais ertussen? Of alleen maar ergens van afgetakt.In het laatste geval is dat waarschijnlijk de reden.

Verder vraagt handvatverwarming een flink vermogen en zou het ook zomaar kunnen dat de dynamo van jouw motor dat vermogen niet kan leveren.

De handvatverwarming is direct gemonteerd op de accu inderdaad, met enkel een zekering er tussen.
De handvatverwarming is er ondertussen vanaf gehaald en aangesloten als hiervoor en ik zit nog steeds met het probleem.
 
Laatst bewerkt:
daar kom je pas achter als je gaat meten. ik verwacht echter niet de regelaar. dan zou hij meer spanning moeten gaan leveren bij meer toeren. maar er zijn nog meerdere andere oorzaken die zouden kunnen.
1 dynamo die 1 fase kapot heeft. dan blijf de productie laag terwijl het verbruik door de ontsteking stijg.
2 losse of gebroken draad. door de trillingen van de motor gaat dat dan liggen rammelen en knetteren bij hoge toeren en dat veroorzaakt spanningsverlies. kan zowel ergens in de plus of de massa zitten.
maar als je toch aan het meten bent zou ik de spanningsregelaar meteen meenemen dan heb je het hele circuit meteen gehad. dus mijn advies is multimeter afstoffen en een nieuwe batterij bij de hand houden en meten maar. zonder ga je de oorzaak nooit vinden behalve als je erg veel geluk hebt.
 
Is het dan niet raar dat hij op lage toeren wel goed werkt en op hoge toeren niet?
Ik zou dan eerder andersom verwachten.

Op hoge toeren moet de SR harder werken, en dan kan dat soms net teveel zijn.
Dat heb je met die electronische dingen, geen touw aan vast te knopen.

Verder is het wel handig als je even opzoekt hoeveel watt/apm je dynamo kan leveren.

Ik kan me voorstellen dat als je teveel amp's trekt, de spannings regelaar daar ook niet echt blij van wordt.

Altijd zorgen dat de dynamo iets meer levert dan dat je verbruikt.

Uiteraard op de kleine piekjes na, zoals het gebruik van de knipperlichten, remlicht, en claxon.
Om die piekjes op te vangen is de accu.

Maar een constante verbruiker als handvat verwarming moet je toch wel serieus rekening mee houden of dat wel gaat...
 
Heb vannacht voor de zekerheid de accu maar aan de lader gelegd.
En wat blijkt, hij doet het op een of andere magische wijze gewoon weer.

Echter meet ik wel het volgende:
De laadspanning op de accu gemeten bij stationair toerental is 13,7 á 13,8 volt.
De laadspanning op de accu gemeten bij +/- 4000rpm is 13,0 á 13,1 volt.
Hoewel het probleem zichzelf heeft opgelost, is dit wel normaal?

P.s. de accu was na gisteren ook totaal niet compleet leeggetrokken oid.
 
Laatst bewerkt:
Op hoge toeren moet de SR harder werken, en dan kan dat soms net teveel zijn.
Dat heb je met die electronische dingen, geen touw aan vast te knopen.

Verder is het wel handig als je even opzoekt hoeveel watt/apm je dynamo kan leveren.

Ik kan me voorstellen dat als je teveel amp's trekt, de spannings regelaar daar ook niet echt blij van wordt.

Altijd zorgen dat de dynamo iets meer levert dan dat je verbruikt.

Uiteraard op de kleine piekjes na, zoals het gebruik van de knipperlichten, remlicht, en claxon.
Om die piekjes op te vangen is de accu.

Maar een constante verbruiker als handvat verwarming moet je toch wel serieus rekening mee houden of dat wel gaat...
Ik bedoelde dat het me vreemd lijkt dat het aan de dynamo ligt.
Ik denk dat de regelaar de boosdoener is.

Als je meer stroom trekt (door in dit geval de handvatverwarming) dan krijgt de regelaar minder werk dus die zal alleen maar blij zijn met de extra stroomverbruiker.
Voor zover een spanningsregelaar blij kan zijn. ;)
 
Zoals jij wellicht weet bestaat de sr eigenlijk uit 2 delen, ik kan mij voorstellen dat de diodes van de gelijkrichter niet blij worden van de hoge stroom of zie ik dat toch verkeerd?
Ik bedoelde dat het me vreemd lijkt dat het aan de dynamo ligt.
Ik denk dat de regelaar de boosdoener is.

Als je meer stroom trekt (door in dit geval de handvatverwarming) dan krijgt de regelaar minder werk dus die zal alleen maar blij zijn met de extra stroomverbruiker.
Voor zover een spanningsregelaar blij kan zijn. ;)
 
Kan door de verwarming 1 fase van de dynamo zijn doorgefikt, of regelaar doorgefikt?
Als een fase van de dynamo niet meer werkt dan zal (zeker bij belasting) de spanning te laag zijn.
Naarmate je meer toeren draait zal de spanning toenemen.
Het lijkt me daarom onwaarschijnlijk dat de dynamo stuk is
 
Zoals hierboven vermeld, controleer de massaverbindingen. Ik heb dit euvel met mijn jap ook eens gehad en toen heb ik een extra massaverbinding van de accu naar het frame gemaakt. De boel werd toen eidelijk goed bijgeladen. En het licht brandde bij veel toeren ook weer feller in plaats van zwakker.
 
Zoals hierboven vermeld, controleer de massaverbindingen. Ik heb dit euvel met mijn jap ook eens gehad en toen heb ik een extra massaverbinding van de accu naar het frame gemaakt. De boel werd toen eidelijk goed bijgeladen. En het licht brandde bij veel toeren ook weer feller in plaats van zwakker.
Misschien dan nog beter om een extra massa van de accu naar de sr te maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan