Benzine langere tijd laten staan

Chris ofc

MF veteraan
25 dec 2012
5.024
2.577
Hey, ik zit met de volgende vraag:

Kun je benzine voor langere tijd laten staan? Bijvoorbeeld 1 jaar +
Denk hierbij aan een Motor / Aggregaat. Of moet je dan een special supplement bij de benzine toevoegen om de "Houdbaarheid" te bewaren?
 
Gewone benzine blijft meestal niet zo lang goed, je zou er dan eigenlijk Aspen benzine in moeten doen, dat wordt veel bij tuin en parkmachines gebruikt.
dat is een speciale brandstof voor seizoensmachines en daar gaan je carburateurs niet van verstopt zitten en het blijft brandbaar.
Let dan wel op dat je de blauwe jerrycan koopt, de oranje is mengsmering.
 
:^

Er zit wel een break even point in tegenover een flesje fuel stabilizer.

En ik heb zelf twee jaar geleden op exact vijf jaar oude benzine gereden wegens een overlijden.
De motor starte er goed op en je merkte verder niets met rijden..
(maar ik zou de problemen niet opzoeken)
 
Laatst bewerkt:
De dure oplossing is Aspen benzine in de tank gooien (betreft een speciale benzine die veel stabieler is de huidige zooi die nu als benzine wordt verkocht).

Aspen benzine is te koop bij de leveranciers in de land en tuinbouw en voor hoveniers.
 
als je de tank of jerrycan helemaal volgooit en goed afsluit dan kun je de benzine makkelijk een jaar bewaren.
wanneer het in de vlotterbakken zit, dan gaat het fout.
de vlotterbakken staan namelijk in verbinding met de buitenlucht.
 
:^

Afgelopen weken wat heel oude benzine opgemaakt in mijn motor. Denk dat het de naam benzine zelfs niet meer zou mogen hebben, vies water komt meer in de richting. Dat merkte ik wel, ondanks dat ik steeds maar een paar liter op een volle tank deed. De motor startte veel moeilijker en verbruikte meer.
Een jaar zal echter niet zo een probleem zijn.
 
Ja bij benzine begint het water dat er in zit naar de bodem te zakken, en dan bovenin zit de benzine zelf.
Ik gebruik cleanlife, zelfde als aspen, en dat is feitelijk het bovenste laagje van de benzine. dus zonder water.
 
Een motor met carbs zet je weg met volle tank, tankkraan dicht en vervolgens laat je de vlotterbakken leeg lopen. Als je dan na een jaar weer wilt rijden, is het een volle accu er in, benzine kraan open en starten. Een Honda cb750 kz van een maat zetten we zo ook weg voor zijn winterstop. Normaal wil een dergelijk blok na 2 weken al amper starten, maar met verse benzine in de vlotterbakken was het 1 korte druk op de startknop en lopen.
 
Mijn twee centen: Ik ben Peter en meestal actief op het BMW R1100RS Forum.
Ik heb ook nog twee oudere (2 kleps) BMW's en een BSA. Hoewel ik probeer het hele jaar door te rijden, zet ik regelmatig een motor een poosje stil.
Afgelopen winter mocht de R100RT rusten en nav een tip heb ik aan de volle tank tweetakt olie toegevoegd in de verhouding 1 op 100. Daarna de motor gestart en gedraaid totdat hij goed rookte uit de uitlaat (dan roesten die ook minder van binnen?) Na vier maanden stilstand zonder problemen gestart en al rijdend is de tank inhoud na een paar tankbeurten weer pure benzine geworden. De vlotterkamers zien er van binnen uit als nieuw. NB, ik was bang voor vet slaande bougies, maar dit is helemaal niet voorgekomen.
Nu had ik die tweetakt olie staan (scooter van de vrouw), maar voor 10 Euro de liter is het ook voordeliger dan fuel stabilisator, die overigens ook wel zal werken.
Succes,
PeterD
 
Interessant experimentje, 1:100 is rijkelijk veel, of het verstandig is ook.
Als ik 2 takt olie aan een benzinemotor zou toevoegen dan nooit meer dan 1:200/250.
Maar het zet zich ook op andere plekken in het blok af (zuigerveren, boven en onderkant zuiger) (komt via blow-by bij de krukas) en veroudert de gewone motorolie.
Daarom heb ik het wel overdacht maar nooit uitgevoerd.

10 euro voor een liter is trouwens ook overbetaald.
Action verkoopt hele goede 2 takt olie voor 40% van een tientje. ;)
 
Laatst bewerkt:
@Worldbeater,
10 euro voor een liter is trouwens ook overbetaald.
Action verkoopt hele goede 2 takt olie voor 40% van een tientje. ;)
Iets dergelijks heb ik ook staan (4,95), maar ook een semi synthetische tweetakt olie van ongeveer 10 Euro, dus mijn 200 cc koste 2 Euro. Die laatste claimt juist weinig afzettingen in de verbrandingskamer en op de bougies en erg weinig residu. Mijn enkele ervaring lijkt dat te bevestigen. Overigens, bij een half lege tank heb ik weer schone benzine bijgetankt (en dan zit ik opeens op 1:200) en zo verder.
Verstandig?? Als mijn blok hieraan alsnog (na een hele zomer rijden) overlijdt, laat ik het weten. Ik kan niet uitsluiten dat er een druppeltje tweetakt olie in het carter is gekomen.
Groet,
PeterD
 
Laatst bewerkt:
Hey, ik zit met de volgende vraag:

Kun je benzine voor langere tijd laten staan? Bijvoorbeeld 1 jaar +
Denk hierbij aan een Motor / Aggregaat. Of moet je dan een special supplement bij de benzine toevoegen om de "Houdbaarheid" te bewaren?


Benzine in mijn Virago zit er zeker al twee jaar in, ik rij er bijna niet meer mee en vanmiddag na een maand of vier stilstaan is het meteen starten. Wel laat ik hem een keer per maand even stationair lopen.

Benzine bederft niet.
 
na verloop van tijd verrubberd benzine.
na een hele winter stilstaan is de kans al aanwezig dat de carbs dicht zitten.
je kan mazzel hebben, je kan het ook proberen voor te zijn.
 
na verloop van tijd verrubberd benzine.
na een hele winter stilstaan is de kans al aanwezig dat de carbs dicht zitten.
je kan mazzel hebben, je kan het ook proberen voor te zijn.


Volgens mij is dit toch wel een beetje overdreven. _O-
Dat het de eerste kmters stottert oke. Denk eerder dat het andersom is, van de 10 winters heb je 1 keer pech.
 
Tot voor een paar jaar was het laten staan van je motor met benzine niet zo'n groot probleem. Echter,... sinds het toevoegen van ethanol in Euro 95 is het wel een probleem. Hier zijn heel veel berichten over te vinden op het internet. Zie onder meer: http://www.clubfransemotoren.nl/joo...advies-over-benzine-met-e10&catid=78:techniek

Let er echt mee op.Ik heb van diverse kennissen het afgelopen jaar: 2 motorfietsen, 1 buitenboordmotor en 1 grasmaaier moeten reinigen. De sproeiers in de motor waren zelfs niet meer te redden en moesten worden vervangen!
 
Laatst bewerkt:
Tot voor een paar jaar was het laten staan van je motor met benzine niet zo'n groot probleem. Echter,... sinds het toevoegen van ethanol in Euro 95 is het wel een probleem. Hier zijn heel veel berichten over te vinden op het internet. Zie onder meer: Peu de Tout 90

Let er echt mee op.Ik heb van diverse kennissen het afgelopen jaar: 2 motorfietsen, 1 buitenboordmotor en 1 grasmaaier moeten reinigen. De sproeiers in de motor waren zelfs niet meer te redden en moesten worden vervangen!



Bij een injectiemotor is het geen probleem, als je de tank maar vol houdt.
 
Ik heb de mijn tank vorig jaar tot de nok afgevuld met Euro98 benzine en heeft toen 5 maanden stil gestaan, na die 5 maanden toen het eindelijk redelijk weer was gaan rijden en geen probleem ondervonden.
Ik heb een Honda VF1000F2 uit 1987.
 
Tot voor een paar jaar was het laten staan van je motor met benzine niet zo'n groot probleem. Echter,... sinds het toevoegen van ethanol in Euro 95 is het wel een probleem. Hier zijn heel veel berichten over te vinden op het internet. Zie onder meer: Peu de Tout 90

Let er echt mee op.Ik heb van diverse kennissen het afgelopen jaar: 2 motorfietsen, 1 buitenboordmotor en 1 grasmaaier moeten reinigen. De sproeiers in de motor waren zelfs niet meer te redden en moesten worden vervangen!

Zit ethanol niet al 10 jaar in euro95?
Buitenboordmotor en grasmaaier kan ik me voorstellen, maar een motor die 5 maand stilstaat. Kan natuurlijk wel, maar dan is het waarschijnlijk een mooiweerrijder of iemand die weinig rijd. Dan staat ie al gauw 7 maand stil.
En het ene merk carb geeft meer problemen dan een andere.
 
Terug
Bovenaan Onderaan