Langere tijd stil laten staan

ThaViking

Rookie
17 jun 2013
5
0
Ik ben druk bezig met het behalen van mij motorrijbewijs en hoop hem volgende week te halen. Ik was voordat ik begon met lessen al verliefd geworden om een Yamaha Thundercat (blauw/wit) en na diverse goed reactie gehoord te hebben heb ik er eentje onder voorbehoud gekocht. De motor staat nog bij de dealer en ik kan er nog vanaf zien mocht ik hem niet lekker vinden rijden, maar de vorige en eerste eigenaar heeft hem gekocht en gewerkt bij de dealer waar ik hem gekocht. De eerste eigenaar is samen met zijn broer een bedrijf begonnen voor het afstellen van motoren. Dus neem aan dat het proefritje wel goed moet komen.

Wat ik me eigenlijk afvroeg wat is de beste voor de motor als je hem langere tijd stil laat staan?
Ik heb begrepen dat het verstandig is om de motor niet op zijn wielen te laten staan en heb er dus gelijk een paddock voor de achterwiel bij gekocht (voor de voorwiel rade de dealer af hij gaf het advies om een krik te gebruiken onder het blok).

Verder heb ik volgende gelezen en zou graag jullie mening/advies over willen hebben?
- Accu aansluiten op een druppellader? Indien jullie hier mee eens zijn hebben jullie tips voor het kopen van een druppellader of waar moet ik op letten?
- Motor wegzetten met een volle tank?
 
Meer zou ik niet doen. Je hebt het eigenlijk alleen over winterstalling, van het voorjaar afrijden. De accu zou ik er uit laten, de banden extra hard maken, 4 bar of zo. Niet vergeten van het voorjaar naar normale bandenspanning terug te brengen.
 
wielen van de grond is iets van vroeger.
er staan heel veel motoren lange tijd in de showroom.
en platte kanten aan de banden ben ik nog niet tegengekomen.
het enige wat problemen kan geven bij een carburateur motor, zijn de carburateurs en de accu.
de carburateurs zou ik aftappen en de accu aan een druppellader.
 
wielen van de grond is iets van vroeger.
er staan heel veel motoren lange tijd in de showroom.
en platte kanten aan de banden ben ik nog niet tegengekomen.
het enige wat problemen kan geven bij een carburateur motor, zijn de carburateurs en de accu.
de carburateurs zou ik aftappen en de accu aan een druppellader.

Carburateurs aftappen is ook niet altijd een goede oplossing, de sproeiers en kanalen verstoppen dan weliswaar niet, maar je hebt wel kans dat de o-ringen uitdrogen van bijvoorbeeld de vlotternaaldzittingen en tussenpijpjes van de aanvoerleiding. Ook blijft de vlotter dan veel makkelijker hangen doordat hij onderin ligt en de brandstofresten rond het scharnierpennetje lekker plakkerig worden. Ik heb het al meerdere keren gehad dat carburateurs dan gaan lekken wanneer er weer benzine in komt.

En dan kun je de carburateurs dus alsnog loshalen en moet je ze ook nog van elkaar splitsen B|
 
Waar maak je je druk om, de leverancier/dealer zorgt gewoon dat je een goedlopende motor krijgt..

Ik rij al vanaf 77 motor, en elk jaar gaat ie tegen de winter de schuur in, en als ik het te koud vind , rijd ik niet meer...
nog nooit iets aan gedaan, zelfs niet gepoetst, en als het voorjaar komt, start ik hem weer, en heb ooit 1 x een kapotte accu gehad die al vier jaar oud was...gewoon voorjaar starten en lopen
 
Carburateurs aftappen is ook niet altijd een goede oplossing, de sproeiers en kanalen verstoppen dan weliswaar niet, maar je hebt wel kans dat de o-ringen uitdrogen van bijvoorbeeld de vlotternaaldzittingen en tussenpijpjes van de aanvoerleiding. Ook blijft de vlotter dan veel makkelijker hangen doordat hij onderin ligt en de brandstofresten rond het scharnierpennetje lekker plakkerig worden. Ik heb het al meerdere keren gehad dat carburateurs dan gaan lekken wanneer er weer benzine in komt.

En dan kun je de carburateurs dus alsnog loshalen en moet je ze ook nog van elkaar splitsen B|

Wat zou dan wel goed zijn als je hem echt voor langere tijd weg zet? Bijvoorbeeld een jaar of drie.
 
Trouwens TS, de mooiste dagen om motor te rijden, in een jaar, liggen eigenlijk vaak in de winter !!! Van dat heerlijke rustige weer, met geen rotzooi en insecten in de lucht :}
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk doe ik het altijd zo :

Accu eruit en even vol laden, dan na een maand of 2 weer even aan de lader hangen, etc.
Banden op een bar of 4 zetten, en eens in de maand de wielen een beetje verdraaien, kleine moeite.
Tank vol.
Carbs. ook vol. , en bij twijfel kan je ook die na een maand of 2 even doorspoelen, de benzine die dan uit de carbs. komt ziet er een stuk minder fris uit dan dat hoort, benzine wordt snel ouder in de carbs !

Ook doe ik altijd het blok even rondgooien en de koppeling een paar keer gebruiken.

Geen idee of het nodig is, maar doe dat zo al jaren.

Mijn grootste zorg is eigenlijk altijd de banden, vooral van me CB77 omdat die best veel druk heeft op het voorwiel als die op de middenbok staat, weet zeker dat als ik die niet af en toe een slag geef er aan het eind van de winter een mooie deuk inzit.

Wat dan trouwens helpt : Met een lage bandenspanning gaat rijden (rustig natuurlijk) , na een kilometer of 2, banden keihard oppompen, en weer een stukje gaan rijden, daarna weer zacht, dan weer keihard, dan weer zacht, en dan normale spanning. Op die manier krijg je banden met een deuk vaak weer mooi rond :)
 
Ik poets 'm nog ff en dan accu eruit en hoes erover.
In april komt ie onder z'n hoes uit, accu erin, starten, naar de pomp om de banden goed op spanning te brengen en rijden maar weer tot november.
Ik heb een mooie luchtgekoelde carbfiets nooit geen problemen met de benzine gehad, ik tank 'm wel helemaal vol en doe forte in de tank als ik de motor ga stallen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan