Starten aan de Optimate?

Bazztard

MF'er
16 apr 2012
45
0
capelle aan den ijssel
Het is misschien een domme vraag, maar is het mogelijk om een motor te starten met behulp van de Optimate (zeg maar in plaats van startkabels?).

En is dit schadelijk voor de accu of oplader?

Ik weet dat m'n accu, dynamo etc. goed is, ik heb alleen iets te lang niet gereden en niet opgeladen...

Sorry, ik ben een newbee sleutelaar... :$
 
Nee, een optimate levert veel te weinig vermogen om je motor op te starten. Je beste optie is om m gewoon een tijd aan de lader te laten hangen, totdat je accu ver genoeg opgeladen is om mee te starten.
 
Contactsleutel op aan, versnelling in twee, koppeling in en duwen maar. Als je een beetje vaart hebt de koppeling op laten komen en als ie aanspringt koppeling weer intrekken. Zo'n 600 cc viercilinder kan je makkelijk in je eentje aanduwen.

Mocht je het niet vertrouwen dan ga je erop zitten en probeer je iemand anders zo gek te krijgen om te duwen ;)
 
Probleem is, ik heb nog nooit aangeduwd en omdat ik vrij ben vandaag en de rest van m'n buurmannen dus niet wordt dat m ook niet... :N
Ik heb altijd wel van die streken dat als ik m wil aanduwen hij bijvoorbeeld de andere kant op dondert hahaha :X
 
Probleem is, ik heb nog nooit aangeduwd en omdat ik vrij ben vandaag en de rest van m'n buurmannen dus niet wordt dat m ook niet... :N
Ik heb altijd wel van die streken dat als ik m wil aanduwen hij bijvoorbeeld de andere kant op dondert hahaha :X

gewoon er normaal op gaan zitten en tippelen maar, gaat makkelijker dan je denkt

heb het ook een aantal keer gedaan met mijn Div. 900 cc en 230 kg
 
Gaat het om een Thundercat zoals op je avater? Gewoon aalopen, ff zorgen dat de carb's zeker weten vol zitten (ff primen), en sowieso 1 of 2x goed oefenen met erop springen. Mijn 400 liep ik ook regelmatig aan. In de 2, koppeling in, aanrennen, koppeling los en op dat moment op het zadel springen :Y
 
Laatst bewerkt:
@Tom, ja het gaat inderdaad om de thundercat. Wat bedoel je overigens met primen? Is dat choke vol open en eerst een stukje lopen?

@Dry Bones, yep inderdaad. Maar ik laat m liever niet te lang aan de optimate staan omdat hij na zeg 3-5min begint te brommen (eentonig)... Ik heb al eens gevraagd of dat normaal is voor een optimate echter iedereen die ik vraag zegt van niet :/ Misschien toch ook maar eens laten checken.
 
Die van mij maakt in ieder geval geen geluid voor zo ver ik weet. Een brom kan ontstaan door resonantie in de transformator die in de lader zit (50 Hz). Bij een geringe afname ontstaat er meer inductie en dus meer geluid. Het fijne weet ik er ook niet van, maar iemand heeft me dit zo ooit een keer proberen uit te leggen, wellicht dat hier iemand met meer verstand van zaken even bij kan springen.

Ik zou je dus ook niet durven zeggen of het kwaad kan.
 
Staat de optimate wel op de juiste voltage? Als ik mijn accuoplader op 24 volt zet op bijvoorbeeld een 12 v accu begint hij ook te brommen.

@Tom, ja het gaat inderdaad om de thundercat. Wat bedoel je overigens met primen? Is dat choke vol open en eerst een stukje lopen?

@Dry Bones, yep inderdaad. Maar ik laat m liever niet te lang aan de optimate staan omdat hij na zeg 3-5min begint te brommen (eentonig)... Ik heb al eens gevraagd of dat normaal is voor een optimate echter iedereen die ik vraag zegt van niet :/ Misschien toch ook maar eens laten checken.
 
Je accu had allang opgeladen kunnen zijn.

Optimate 4 = 12 volt, niet instelbaar.


Je kunt een starthulp gebruiken, of bijv een andere motor of auto met startkabels, als het moet.
 
Ik heb de mijne gestart met de lader er nog op, deze was daarna hemelen.
Weet niet of het hierdoor kwam maar leek me wel plausibel.
Kan ik me iets bij voorstellen.
Ik denk dat in de meeste handleidingen van druppelladers ook wel staat dat dat niet de bedoeling is. Ik zal ze eens doorlezen, ben zelf niet zo'n handleidingen lezer.
 
Ik heb meerdere keren een motor gestart met de Optimate (3) eraan als een accu zo leeg was dat de startmotor de boel niet meer rond kreeg.

Ding doet het nog steeds, of ik telkens geluk heb of dat het gewoon kan weet ik niet.
 
Je zal je optimate er niet mee slopen, maar het heeft weinig zin aangezien de optimate maximaal 0,8A uitvoert, en een startmotor er 30 tot 100 trekt bij het starten. Wat de startmotor vraagt is natuurlijk afhankelijk van de configuratie van het blok, de dikte en soort olie, de temperatuur en legio andere zaken, maar het is in ieder geval veeeeel meer dan een druppellader kan laden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan