brandstofpomp yamaha r1 1998

Status
Niet open voor verdere reacties.

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.166
10.733
Op reis
Facebook
goedendag heren techneuten,

onlangs wou mijn yamaha R1 uit 1998 niet meer aanslaan.
alles leek normaal te functioneren maar hij wou nauwelijks aanslaan.
aangezien ik de brandstof pomp niet hoorde draaien heb ik daarna luchtdruk op de met benzine gevulde leiding gezet en toen liep de motor gewoon goed stationair.

na het werkplaatshandboek eropna geslagen te hebben lijkt alles in orde, te weten:

de pomp heeft 3 ohm weerstand,dit moet tussen de 4 en 30 ohm zitten.

de pomp draait echter wel als ik die rechtstreeks op de accu aansluit.

zodra het contact aanstaat zit er ook wel spanning op de aansluiting waar de brandstofpomp op word aangesloten.

deze spanning is echter maar 8 volt.

het brandstofpomp relais die aan de pomp vast zit heb ik vast preventief vervangen.

kan iemand zo zeggen wat de mogelijke oorzaak is?

bij voorbaat dank en met vriendelijke groeten,

sanderv
 
de pomp heeft 3 ohm weerstand,dit moet tussen de 4 en 30 ohm zitten.

?

de pomp draait echter wel als ik die rechtstreeks op de accu aansluit.

zodra het contact aanstaat zit er ook wel spanning op de aansluiting waar de brandstofpomp op word aangesloten.

deze spanning is echter maar 8 volt.

Hoeveel spanning meet je bij je relais?

Ik denk aan slechte bekabeling of een connector die niet meer helemaal goed is. Als je een kabel vanaf het relais op de pomp aan sluit, werkt het dan wel?
 
?
tja hij pompt wel..wat moet ik anders..Hoeveel spanning meet je bij je relais?

Ik denk aan slechte bekabeling of een connector die niet meer helemaal goed is. Als je een kabel vanaf het relais op de pomp aan sluit, werkt het dan wel?

bij het relais meet ik 11 volt en daarna bij de aansluiting van de pomp 9.
 
Dit kan op een slecht (massa)contact wijzen. Probeer het eens met een bypass, wanneer alles dan wel normaal werkt weet je zeker dat je het in de bekabeling en of aansluitingen moet zoeken.
 
zo weer even wat verder,

het relais klikt, het gaf echter geen continuïteit door volgens de meting van het werkplaatshandboek.
het relais klikt echter wel,maar er komt geen stroom uit als die aangesloten zit.
de circuitbanen op het relais zijn nog intact, iets wat bij de thundercat nogal blijkt voor te komen dat het relais daardoor stuk is (gegaan)

ja ik verwoord het heel stom maar het begint nou eindelijk pas enigszins mijn interesse te wekken (elektronica in de praktijk) .

met de bijpass bedoelde je 2 draden vanuit de draden die in het relais gaan rechtstreeks naar de benzine pomp, want dat gaat niet lukken als daar toch geen stroom op zit.

nou volgens mijn heb ik zelf al het antwoord gegeven.

jammer dat het 4tv 91850 relais bijna 100 euro kost.

als iemand daar nog een suggestie voor heeft ? :)
 
zo even tijd voor de definitieve update.

op een thundercat forum stond een verhaal van iemand die zijn relais had geopend aan de kant die met letters is bedrukt,het kwam nog wel eens voor dat de printbanen onderbroken waren door trillingen of andere slijtage.

aangezien dit bij mijn relais niet was ook de andere kant maar even opengemaakt.
aangezien hier vocht zat ,was het wel duidelijke dat het daar niet goed zat.

ook had het relais geen continuïteit op de pinnen waar hij dit wel hoort te hebben volgens het werkplaatshandboek.

eigenaardig was dat de aansluiting van de benzine pomp wel bijna 12 volt aangaf op de voltmeter.
op het moment dat de pinnen van het relais werden doorverbonden ging de pomp wel draaien.

welke pinnen dit moesten zijn was pas te zien op het moment dat het relais open was gehaald en gemeten was welke pin wat deed (4 pinnen in totaal).

voor iemand voor wie een electronisch schema gesneden koek is was dit overigens misschien niet nodig geweest ;) :P

mijn persoonlijk vermoeden is dat het relais (deels?) dus ook het amperage bepaalt en die gemeten bijna 12 volt op de pomp dus bepaalt of de pomp behoort te werken,wat na het doorverbinden van die pinnen dus wel bleek.

origineel kost dat relais +/- 100 euro dus ik ben blij dat boonstra in ureterp er 1 heeft liggen.

ook blijken een groot aantal yamaha's van rond 1998 zelfde soorten relais te gebruiken, hierbij kan echter wel de aansluiting verschillen,misschien belangrijk voor iemand die ook niet anders stekkers wil gaan aansluiten en uitzoeken hoe het dan hoort te zitten.

zal even kijken of er interesse is voor een howto van dit verhaal

groeten,sanderv
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan