expansievat leeg GPZ500s

joepgerwig

Rookie
29 okt 2013
22
0
bussum
Hallo allemaal!

Het viel mij op dat het expansievat van mijn gpz 500s leeg is.
Hoort dit? Zie wel 2 streepjes op het vaatje maar dacht dat dit vat alleen gebruikt wordt als hij te warm wordt.

bedankt!

Mvg
 
Je radiateur heeft te weinig vloeistof gehad. Even bijvullen tot aan maximale streepje. Gaan rijden en kijken of die nog meer vloeistof weg slokt. Net zo lang bij blijven vullen tot die op niveau blijft.
En eventueel zoeken naar een lek.
 
Laatst bewerkt:
Het is niet ongebruikelijk dat er door verloop van tijd enige koelvloeistof verdwijnt door gebruik van de motor. Regelmatige controle en zo nu en dan een beetje bijgieten is dus gewenst.

Verder controleren op lekkage. Als bij warme motor er koelvloeistof wordt uitgegooid via de overloop, dan het koelsysteem controleren. (waterpomp, verkalking/verstopping of versleten vuldop).
 
Wat jij wil, ik quote alleen maar uit het wphb van de gpz...

Een officieel Kawasaki WPHB kan ik even niet vinden (wel zat Haynes, Clymer etc, maar die houden ook allemaal zo hun eigen vuistregeltjes er op na).

Wel vind ik hier het instructieboekje. En daar staat toch echt op pagina 73 en 74:

Coolant Level Inspection

- Situate the motorcycle so that it is perpendicular to the ground.
- Turn the handlebar to the left.
- Check the coolant level from under the upper fairing through the coolant level gauge on the reserve tank. The coolant level should be between the upper and lower level lines.

Note: Check the level when the engine is cold (room or atmospheric temperature).

- If the amount of coolant is insufficient, unscrew the cap from the reserve tank and add coolant through the filler opening to the upper level line.
 
Wat een discussie weer voor iets heel eenvoudigs........
Gewoon de radiateur bijvullen, het expansievaatje vullen tot ergens tussen min/max.
En voorlopig even in de gaten houden.


*O* *O* Tadaa *O* *O*

Zo makkelijk kan het zijn :Y
 
Een zinloze discussie, daar hoor ik bij :Y
Ik heb geen gpz en ik het handboek ook niet, maar ik wil wedden dat het expansievaatje een overloop heeft.
Alles wat je er teveel in gooit, gooit hij op straat. Wel voor je achterband :$
Maar als dat echt een probleem zou zijn, dan zou kawa de overloop wel opzij laten uitsteken.
 
Omdat de vloeistof vanzelf van expansievat naar radiator hoort te gaan (indien nodig) en omdat de radiator onder druk kan staan, als ie niet koud is.

Yes.

Behalve als de radiateur leeg is/kan zijn.

Als je je koelvloeistof aftapt, vul je je koelsysteem dan ook via het expansievaatje?

Verder werdt er geroepen dat je een expansievaatje af moet vullen op min. Wellicht zijn er enkele fietsen waarbij dat ook moet. Het gros heeft echter niet voor jan lul een max markering.
 
Yes.

Behalve als de radiateur leeg is/kan zijn.

Als je je koelvloeistof aftapt, vul je je koelsysteem dan ook via het expansievaatje?

Verder werdt er geroepen dat je een expansievaatje af moet vullen op min. Wellicht zijn er enkele fietsen waarbij dat ook moet. Het gros heeft echter niet voor jan lul een max markering.



:^

En ik begrijp niet dat er zo moeilijk wordt gedaan over zoiets simpels :')
 
Je moet wat hebben om over te discussiëren... :+

Hoort er een beetje bij.

Bovendien moet je wat als dezelfde vraag al 100 keer voorbij is gekomen...

- Vulniveau van het expansiereservoir.
- Ploffen uit de uitlaat bij gas los, help mijn motor staat te arm en mijn kleppen verbranden en hij moet nodig afgesteld worden en ploffen uit de uitlaat is natuurlijk nooit normaal.
- Ik krijg mijn voorrem niet ontlucht, ik heb op advies van iemand mijn remklauwen al uit het raam gehangen, ondersteboven, maar ik ben natuurlijk niet begonnen met de zuigers in de remklauwen helemaal terug te drukken want daar zit natuurlijk nooit lucht achter.
- Waar kan ik originele onderdelen bestellen, oh bij die man die heel groot [merk van motor] op zn pand heeft staan? Dat meen je niet?
- Hoe span ik mijn ketting?
- De kwaliteit van olie.
- Mijn motor start niet, ik heb alles natuurlijk vervangen, dynamo, spanningsregelaar, massapunten gladgeschuurd, alleen de accu niet, maar die gaan ook nooit stuk.
- Nadat ik erachter kwam dat mijn accu stuk was, ging ik de laadspanning meten. Natuurlijk niet over een nieuwe accu maar over de kapotte waardoor ik een te lage laadspanning kreeg en ik onterecht alles behalve de accu heb vervangen.
- Starten met startkabels, dat kan natuurlijk niet met een draaiende automotor want het elektrisch systeem van een auto is geen 12 volt maar 19864102319 volt.
- Open uitlaten, luchtfilters en afstellen.
- Motor start niet/loopt slecht na lang stilstaan.
- Motor x of y, welke moet ik kopen? (en als variant hier op; ik heb net mijn rijbewijs, welk pk kanon?).
- Ik heb een elektrisch probleem. Ik heb geen reet verstand van elektra en ga alles uitwisselen met een andere motor maar nu heb ik alles al vervangen en nu doet ie het nog niet.


En zo kan ik nog wel even doorgaan. :P
 
Laatst bewerkt:
Je moet wat hebben om over te discussiëren... :+

Hoort er een beetje bij.

Bovendien moet je wat als dezelfde vraag al 100 keer voorbij is gekomen...

- Vulniveau van het expansiereservoir.
- ...
- Ik heb een elektrisch probleem. Ik heb geen reet verstand van elektra en ga alles uitwisselen met een andere motor maar nu heb ik alles al vervangen en nu doet ie het nog niet.


En zo kan ik nog wel even doorgaan. :P
:^
 
Terug
Bovenaan Onderaan