Niet dringend; hersenstorm jawa 6V-->12V

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.111
8.242
Assen
Hoi mensen, sinds vandaag staat een deels ontmantelde 1967 jawa 250 in de kamer.
Deze heeft nog het originele 6V systeem en ik wil omwille eerdere ervaringen met 6V meuk ombouwen naar 12V.
Nu is er op youtube een filmpje (
) waarin het lijkt dat iemand een 12V dyanmo van de latere type 638 (heb ik ook, incl. reserve dynamo's) er op heeft gebouwd, dus ik keek of dit zou passen.

1- De conische passing van de 12V rotor is te ruim voor de krukastap.

2- er is geen ruimte genoeg voor de stator? misschien met heel veel wegflexen.., maar ik weet niet zeker of een uitstulping geen functie heeft aan de binnenzijde van het blok..

Iemand een idee hoe dit te smurfen?

Ook kan ik me herinneren dat iemand hier een plaatje had gepost van een 'universele' 12V dynamo.. kan 'm niet op google vinden.

Weet iemand wat ik bedoel? misschien kan ik nog een puley op de kruk zetten en via een riem een kleine dynamo aandrijven die op de valbeugel gemonteerd kan worden.. ofzo..
 
Laatst bewerkt:
Het filmpje op youtube gaat over een optisch electronische ontsteking op een 2takt Jawa.

Er is niets te zien van een 12 volt systeem.

Is overwikkelen geen optie.
Er zijn converters van 6 naar 12 volt maar of die voldoende stroomsterkte kunnen leveren is de vraag.

Paar gedetailleerde foto's zijn bruikbaar voor respons.
 
Laatst bewerkt:
Het filmpje op youtube gaat over een optisch electronische ontsteking op een 2takt Jawa.

Er is niets te zien van een 12 volt systeem.

Is overwikkelen geen optie.
Er zijn converters van 6 naar 12 volt maar of die voldoende stroomsterkte kunnen leveren is de vraag.

Paar gedetailleerde foto's zijn bruikbaar voor respons.

De dynamo van 6W levert 45 W en is te zwak voor 12V te leveren. Het filmpje gaat OOK over een zelfbouw vonkentrekker maar ook over 12V systeem, dit staat ook in de beschrijving.
De dynamo die gemonteerd is, is een 12V dynamo zoals ook op mijn 1991 jawa zit, vandaar dat het mijn aandacht trok. ;)
Alleen een kenner ziet dat.. 8-)
 
Even zo maar een hersenspinsel afgeleid van het feit dat moderne dynamo's 60-70v leveren....
Waarom niet een 12v spanningsregelaar erop maken, en je verlichting vervangen door LED's ..dan heb je verder toch bijna geen vermogen nodig op die motor..alleen nog voor je ontsteking????
 
Even zo maar een hersenspinsel afgeleid van het feit dat moderne dynamo's 60-70v leveren....
Waarom niet een 12v spanningsregelaar erop maken, en je verlichting vervangen door LED's ..dan heb je verder toch bijna geen vermogen nodig op die motor..alleen nog voor je ontsteking????

Leds zijn er toch ook wel voor 6volt?Als het maar meer dan 4,5 volt is toch? Mogelijk dat het dan niet in de standaard fitting past.
 
Laatst bewerkt:
Hoi mensen, sinds vandaag staat een deels ontmantelde 1967 jawa 250 in de kamer.
Deze heeft nog het originele 6V systeem en ik wil omwille eerdere ervaringen met 6V meuk ombouwen naar 12V.
Nu is er op youtube een filmpje (
) waarin het lijkt dat iemand een 12V dyanmo van de latere type 638 (heb ik ook, incl. reserve dynamo's) er op heeft gebouwd, dus ik keek of dit zou passen
1- De conische passing van de 12V rotor is te ruim voor de krukastap
2- er is geen plek voor de stator? misschien met heel veel wegflexen.., maar ik weet niet zeker of in uitstulping geen functie heeft aan de binnenzijde van het blok..

Iemand een idee hoe dit te smurfen?

Ook kan ik me herinneren dat iemand hier een plaatje had gepost van een 'universele'12V dynamo.. kan 'm niet op google vinden.
Weet eiamd wat ik bedoel? misschien kan ik nog een puley op de kruk zetten en via een riem een kleine dynamo aandrijven die op de valbeugel gemonteerd kan worden.. ofzo..

Hier een voorbeeld van een Harley:
Dynamo, Harley-Davidson, G.Dijkshoorn, Pro Street Holland Utrecht
Ontsteking aanpassen:
Ost2rad.com - Electrical equipment / Lamps
Kost wel wat
Of, compleet Jawa Motoren - W.R .Tolkamp - Bredevoort
 
Even zo maar een hersenspinsel afgeleid van het feit dat moderne dynamo's 60-70v leveren....
Waarom niet een 12v spanningsregelaar erop maken, en je verlichting vervangen door LED's ..dan heb je verder toch bijna geen vermogen nodig op die motor..alleen nog voor je ontsteking????

Hoi, ik heb, zoals beschreven geen goede ervaringen met 6V gelijkstroom spul.. jouw ombouw naar 12V wordt o.a. wel eens bij jaren '60 engelse fietsen gedaan.
Het zou het proberen waar zijn ware het niet dat de rotor stuk is.. de achterzijde heeft aangelopen en de koperdraden afgesleten..

Inmiddels heb ik een tekening weten te benmachtigen van een conisch vulstuk waarmee je de 12V rotor op de kruktap zou kunnen smurfen, maar dan zit je nog steeds met het probleem hoe de stator te monteren (geenb plek)
Ik vraag me af of er wellicht kleinere dynamo's zijn van vb 125cc fietsen die pas te maken zijn?>
 
Je bedoelt het vast goed maar weet niet wat je me met deze linkjes duidelijk wil maken..

Dit bijvoorbeeld:Klik op de foto voor grotere foto,s.

Deze set wordt kompleet geleverd met spoelenset, rotor, elektronische bobine, spanningsregelaar/gelijkrichter.

U kunt de set gebruiken met- of zonder accu, zodat u nooit stil komt te staan als uw accu defekt is. Wordt geleverd met Nederlands-talige inbouwhandleiding.

Het systeem vervangt de oude dynamo in zijn geheel.
 
Ik ken de powerdynamo/MZ-b ktjes, alle gemaakt door VAPE,
Prijzige oplossing waar- zo van ik linx en rechts op- ook wel wat stuk gaat.

Ik wil eerst kijken op een creatieve manier 12V te krijgen, en als een ander, hoe onduidelijk ook een latere jawa dynamo in een 6V blok krijgt moet 't toch mogelijk zijn?
Inmiddels een tekening gekregen van een konisch opvuldinges waarmee je de 12V rotor op de 6V as zou kunnen krijgen..

Als alternatief denk ik aan de eerder geposte/gevraagde 'universele dynamo' via een puley aan te drijven.
Ik heb nog een starlet dynamo liggen maar die is wel erg groot.. ik zoek dus een lekker klein dynamo'tje als ik voor deze oplossing ga(dus; als het me niet lukt de stator in te frutten..)
 
Terug
Bovenaan Onderaan