Accu laadt niet op tijdens rijden

Cowardly

Rookie
29 aug 2005
29
0
Huizen
Hallo allemaal,

Via dit forum heb ik al menig onderwerp gevonden over accu's die niet laden. Vaak lag dit aan de SR of aan de Dynamo.

Echter heb ik deze gemeten en kom eigenlijk tot de conclusie dat deze onderdelen naar behorende werken.

Bij een stilstaande motor meet ik netjes de 0,2 Ohm tussen de gele draden.
Bij een draaiende motor meet ik de wisselspanning (die ook oploopt naar mare er meer gas gegeven word.)

Als ik de SR aansluit dan meet ik aan de uitgaande kant bijna 15V gelijkspanning.

Dit lijkt dus allemaal in orde.

Maar nu komt het,

Als het allemaal aangesloten is meet ik op de accu echter maar een krappe 13 V. Dit is natuurlijk niet genoeg om de accu op te laden.

Iemand een idee waar ik het verder moet zoeken?

Alvast bedankt

Gr,

Ronald
 
Als dynamo en sr in orde zijn, dan kom je vanzelf uit bij de accu, mits er niet nog een massaprobleem is, of kabels die niet goed op de accupolen zijn aangesloten.
 
Bedankt voor je antwoord.

Zoals ik dus al had beschreven heb ik die stappen al doorlopen. En meet ik de waardes die goed zouden moeten zijn.



De accu is al vervangen en is een maand oud.
DE 15V die ik meet vanaf de SR meet ik wanneer deze niet is aangesloten (de dynamo is dan natuurlijk wel aangesloten op de SR)

Dus kan het de SR als nog zijn.
Je meet onbelast maar onder belasting (accu aangesloten) kan de spanning in elkaar zakken.
 
Heb je al gemeten of er sluiting in de dynamo zit?
Lijkt nl verdacht veel op een verbrande dynamo...

Stekker van de dynamo even los, multimeter op de "piep" stand ene kant op de dynamo polen en andere op de massa van het blok.
Krijg je een piep is het de dynamo.
 
Ik kan van hieruit niet zien wat voor een dynamo je hebt.
Ik ga even van uit dat u een moderne wisselstroom dynamo hebt.
Deze dynamo's branden nooit door maar kunnen door fout gebruik wel eens wikkeling sluiting maken.
Door krachten van buiten uit of zeer veel toeren laten maken en de spoelen niet te belasten (dus zonder spanning regelaar ) waardoor de spanning soms zo hoog kan worden dat er bij een slechte plek in de isolatie deze kan doorslaan.
Dus een wisselstroom dynamo nooit laten draaien op een zeer hoog toerental zonder belasting van een regelaar.
Dan een regelaar nooit belasten wanneer deze niet goed gekoeld kan worden door de plaats waar hij vast zou moeten zitten.( koelvlak ).
De driefazige spanning kan men niet goed meten met een digi meter.(De stroomvorm is niet goed
De meter zal een niet goede spanning aanwijzen.
 
Ik kan van hieruit niet zien wat voor een dynamo je hebt.
Ik ga even van uit dat u een moderne wisselstroom dynamo hebt.
Deze dynamo's branden nooit door maar kunnen door fout gebruik wel eens wikkeling sluiting maken.
Door krachten van buiten uit of zeer veel toeren laten maken en de spoelen niet te belasten (dus zonder spanning regelaar ) waardoor de spanning soms zo hoog kan worden dat er bij een slechte plek in de isolatie deze kan doorslaan.
Dus een wisselstroom dynamo nooit laten draaien op een zeer hoog toerental zonder belasting van een regelaar.
Dan een regelaar nooit belasten wanneer deze niet goed gekoeld kan worden door de plaats waar hij vast zou moeten zitten.( koelvlak ).
De driefazige spanning kan men niet goed meten met een digi meter.(De stroomvorm is niet goed
De meter zal een niet goede spanning aanwijzen.
Nog nooit van honda gehoord :?
 
Ik kan van hieruit niet zien wat voor een dynamo je hebt.
Ik ga even van uit dat u een moderne wisselstroom dynamo hebt.
Deze dynamo's branden nooit door maar kunnen door fout gebruik wel eens wikkeling sluiting maken.
Door krachten van buiten uit of zeer veel toeren laten maken en de spoelen niet te belasten (dus zonder spanning regelaar ) waardoor de spanning soms zo hoog kan worden dat er bij een slechte plek in de isolatie deze kan doorslaan.
Dus een wisselstroom dynamo nooit laten draaien op een zeer hoog toerental zonder belasting van een regelaar.
Dan een regelaar nooit belasten wanneer deze niet goed gekoeld kan worden door de plaats waar hij vast zou moeten zitten.( koelvlak ).
De driefazige spanning kan men niet goed meten met een digi meter.(De stroomvorm is niet goed
De meter zal een niet goede spanning aanwijzen.
Je bedoeld dat ze niet oneindig hoog gaan meten?
Als de isolatie er af brand is in mijn ogen je dynamo doorgebrand.
Isolatie die doorslaat als je de dynamo onbelast laat :?
Die isolatie slaat niet door voordat er minstens 500 volt op staat.
De spanning zal nooit aan de honderd volt komen.
Als hij al door zou slaan is dat tussen 2 wikkelingen en daar is het spanningsverschil maar een paar volt.
Ik denk dat je in de war bent met een bobine.
 
Nog nooit van honda gehoord :?


Honda? Honda??? Neuh nog nooit
full




:+
 
Hou het toerental op een gelijk niet te hoog toerental en meet of alle spoelen dezelfde spanning geven.
Is dat zo dan is de spoel bijna altijd goed ,het gaat hierbij niet zo zeer om de waarde ,maar om de gelijke waarde.
De waarde op de meter kan soms wel meer dan 40 volt zijn.
Heb je een regelaar met de grote koelvinnen dan de regelaar niet warm laten worden en monteer hem op de juiste plaats aan de motor.
Bij deze regelaars wordt het teveel gewoon vernietigt in warmte.
Deze regelaars mag je nooit laten werken zonder de belasting met een accu.
De accu moet al bij iets meer dan 1000 toeren al op de volle spanning Laadspanning komen van 13,8 volt en zelfs bij aandoen van het licht niet noemenswaardig zakken.
Als de accu vol is mag de spanning niet moemenswaardig
zakken zakken bij het aandoen van het licht.
Als je pas gaat rijden met wat kouder weer zal de laadspanning bij moderne regelaars tijdelijk de laad spanning hoger zijn tot wel 14 , 2 volt b.v. de eerst 10 min. om daarna weer op 13,8 volt te regelen.
Dit is toelaatbaar voor droge accu's.
Als je alles nagemeten hebt dan blijft een slecht contact nog over of toch een regelaar die niet weet hoe het moet.
Meer weten ,meer vragen.
 
Het sterk verhit raken van de spoelen kan niet door het vermogen wat de dynamo kan opwekken.
wel kan er een grote stroom gaan lopen als er op een of andere manier de accu stroom laat leveren aan de dynamo wikkeling deze kan nu vele malen hoger worden dan de wi
kkeling kan afvoeren
 
Hou het toerental op een gelijk niet te hoog toerental en meet of alle spoelen dezelfde spanning geven.
Is dat zo dan is de spoel bijna altijd goed ,het gaat hierbij niet zo zeer om de waarde ,maar om de gelijke waarde.
De waarde op de meter kan soms wel meer dan 40 volt zijn.
Heb je een regelaar met de grote koelvinnen dan de regelaar niet warm laten worden en monteer hem op de juiste plaats aan de motor.
Bij deze regelaars wordt het teveel gewoon vernietigt in warmte.
Deze regelaars mag je nooit laten werken zonder de belasting met een accu.
De accu moet al bij iets meer dan 1000 toeren al op de volle spanning Laadspanning komen van 13,8 volt en zelfs bij aandoen van het licht niet noemenswaardig zakken.
Als de accu vol is mag de spanning niet moemenswaardig
zakken zakken bij het aandoen van het licht.
Als je pas gaat rijden met wat kouder weer zal de laadspanning bij moderne regelaars tijdelijk de laad spanning hoger zijn tot wel 14 , 2 volt b.v. de eerst 10 min. om daarna weer op 13,8 volt te regelen.
Dit is toelaatbaar voor droge accu's.
Als je alles nagemeten hebt dan blijft een slecht contact nog over of toch een regelaar die niet weet hoe het moet.
Meer weten ,meer vragen.
Is dat zo?
Hoe kom je aan die informatie?
De spanningsregelaar vernietigt het vermogen niet door het om te zetten in warmte.
De regelaar belast de dynamo waardoor de dynamospanning daalt.
De meeste warmte gaat verloren in de dynamo zelf.
 
Het sterk verhit raken van de spoelen kan niet door het vermogen wat de dynamo kan opwekken.
wel kan er een grote stroom gaan lopen als er op een of andere manier de accu stroom laat leveren aan de dynamo wikkeling deze kan nu vele malen hoger worden dan de wikkeling kan verdragen,
Maar dan moet er een grote fout in regelaar zitten.
het kan wel als er in een gedeelte van de spoel een sluiting zit.
De dynamo levert zijn max vermogen bij het max toerental en als er nu max stroom bij de max spanning geleverd moet worden.
Is dat bereikt dan zal de regelaar al wat er nog over zou zijn vernietigt worden
 
Het sterk verhit raken van de spoelen kan niet door het vermogen wat de dynamo kan opwekken.
wel kan er een grote stroom gaan lopen als er op een of andere manier de accu stroom laat leveren aan de dynamo wikkeling deze kan nu vele malen hoger worden dan de wi
kkeling kan afvoeren
Als je de dynamo kortsluit zal het niet lang duren voordat de wikkelingen verbranden.
Er kan dan makkelijk 20 a 30 ampere lopen door de spoel.
Dit heeft niks met de accu te maken.
 
De warmte ontwikkeling is altijd afhankelijk van de stroom die door de wikkeling zal vloeien en de weerstand van de wikkeling die de warmte zal opwekken .
Dus (Is niet helemaal waar ) b.v. een stroom van 10 amp zal over zo een zo kleine weerstand van deze spoelen nooit zo veel warmte kunnen opwekken.
Bijvoorbeeld 3x (0,1 ohm maal 10 amp. is nog maar 1 watt maal 3 is dan 3 watt.
Dat is een vermogen waar deze draad echt niet wakker zal liggen en is nog niet eens genoeg on het blikpakket eens lekker op te warmen.
Het permanent magneetveld is zo sterk gemaakt dat de spoelen bij de gebruikelijke werking voldoende vermogen kunnen leveren ook na lange tijd.
Ga je bij deze magneet constructie de spoelen nog zwaarder belasten dan zal de spanning gewoon in elkaar zakken en zal er nog minder warmte ontwikkeling over blijven.
 
De warmte ontwikkeling is altijd afhankelijk van de stroom die door de wikkeling zal vloeien en de weerstand van de wikkeling die de warmte zal opwekken .
Dus (Is niet helemaal waar ) b.v. een stroom van 10 amp zal over zo een zo kleine weerstand van deze spoelen nooit zo veel warmte kunnen opwekken.
Bijvoorbeeld 3x (0,1 ohm maal 10 amp. is nog maar 1 watt maal 3 is dan 3 watt.
Dat is een vermogen waar deze draad echt niet wakker zal liggen en is nog niet eens genoeg on het blikpakket eens lekker op te warmen.
Het permanent magneetveld is zo sterk gemaakt dat de spoelen bij de gebruikelijke werking voldoende vermogen kunnen leveren ook na lange tijd.
Ga je bij deze magneet constructie de spoelen nog zwaarder belasten dan zal de spanning gewoon in elkaar zakken en zal er nog minder warmte ontwikkeling over blijven.
_O- _O- _O-
Zo lust ik er nog wel een paar.
P=I²xr
400x0,2=80Watt
Nu even volledig.
U=IxR dus U/R=I 60volt/0,2=300 Ampere
Nu zal bij een bijna kortsluiting de spanning dalen naar b.v. 10 volt
Er loopt dan nog 50Ampere
Het vermogen is dan P=U²/R 100/0.2=500Watt
Geloof me. daar kan dat draadje echt niet tegen.
 
De warmte ontwikkeling is altijd afhankelijk van de stroom die door de wikkeling zal vloeien en de weerstand van de wikkeling die de warmte zal opwekken .
Dus (Is niet helemaal waar ) b.v. een stroom van 10 amp zal over zo een zo kleine weerstand van deze spoelen nooit zo veel warmte kunnen opwekken.
Bijvoorbeeld 3x (0,1 ohm maal 10 amp. is nog maar 1 watt maal 3 is dan 3 watt.
Dat is een vermogen waar deze draad echt niet wakker zal liggen en is nog niet eens genoeg on het blikpakket eens lekker op te warmen.
Het permanent magneetveld is zo sterk gemaakt dat de spoelen bij de gebruikelijke werking voldoende vermogen kunnen leveren ook na lange tijd.
Ga je bij deze magneet constructie de spoelen nog zwaarder belasten dan zal de spanning gewoon in elkaar zakken en zal er nog minder warmte ontwikkeling over blijven.
Je hebt verkeerde boeken gelezen. Of je vergeet een klein 2tje.
Bij 0,1 Ohm en 10 A is het opgewekte vermogen echt geen 1 Watt.
 
De warmte ontwikkeling is altijd afhankelijk van de stroom die door de wikkeling zal vloeien en de weerstand van de wikkeling die de warmte zal opwekken .
Dus (Is niet helemaal waar ) b.v. een stroom van 10 amp zal over zo een zo kleine weerstand van deze spoelen nooit zo veel warmte kunnen opwekken.
Bijvoorbeeld 3x (0,1 ohm maal 10 amp. is nog maar 1 watt maal 3 is dan 3 watt.
Dat is een vermogen waar deze draad echt niet wakker zal liggen en is nog niet eens genoeg on het blikpakket eens lekker op te warmen.
Het permanent magneetveld is zo sterk gemaakt dat de spoelen bij de gebruikelijke werking voldoende vermogen kunnen leveren ook na lange tijd.
Ga je bij deze magneet constructie de spoelen nog zwaarder belasten dan zal de spanning gewoon in elkaar zakken en zal er nog minder warmte ontwikkeling over blijven.
Nee, als je hem zwaarder belast dan zal hij nog steeds de spanning opwekken, maar op de polen zie je die niet omdat er een deel verloren is door zijn eigen inwendige weerstand. Als je hem kortsluit dan zal hij maximaal heet worden. Hij zal nog steeds dezelfde spanning opbouwen, maar de stroom wordt zo hoog dat de spanningsval over de inwendige weerstand alles opsnoept.
 
Je hebt verkeerde boeken gelezen. Of je vergeet een klein 2tje.
Bij 0,1 Ohm en 10 A is het opgewekte vermogen echt geen 1 Watt.
P=I²xR 10x10x0,1=10watt
Alleen die 10A slaat nergens op.
Een dynamo van 300 watt die je belast zonder dat je spanning onder 14 volt komt levert een stroom van P=uxI 300watt/14=21,4 ampere en dat is dus zonder te overbelasten.

Meer vragen is meer weten ;)
 
_O- _O- _O-
Zo lust ik er nog wel een paar.
P=I²xr
400x0,2=80Watt
Nu even volledig.
U=IxR dus U/R=I 60volt/0,2=300 Ampere
Nu zal bij een bijna kortsluiting de spanning dalen naar b.v. 10 volt
Er loopt dan nog 50Ampere
Het vermogen is dan P=U²/R 100/0.2=500Watt
Geloof me. daar kan dat draadje echt niet tegen.
Dit klopt ook niet helemaal. Een draadje kan misschien geen 500Watt verstoken, maar een volledige vloeistof gekoelde dynamo kan dat wel. Mijn verfstripper is 1500 Watt. Luchtgekoeld en een veel dunner draadje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan