Leerzame doe het zelf boeken

Tvdh

MF veteraan
1 mei 2012
1.304
274
Boekel
Hallo mede motorliefhebbers.

Als ik zo op het forum rondkijk zie ik dat veel mensen net als ik er ontzettend van genieten om zelf lekker aan de motor te sleutelen.

De meeste kennis doe je natuurlijk op vanuit de praktijk en of van iemand die wijzer is dan jij.
Zo heb ik van mijn pa de nodige basis dingen geleerd en ga ik voor de wat moeilijkere dingen naar een oom van mij of naar de motorzaak bij ons in de buurt waar zo'n man die praktisch slaapt met zijn marktjas aan die bijna de leeftijd van 85 bereikt heeft.

Voor andere dingen kijk ik op youtube wel eens van die How-To filmpjes die ook vaak leuk/leerzaam zijn.

Maar boeken, dat is pas fijn lekker op de bank zitten met een interessant boek in je hand!

Nu heb ik zelf verschillende boeken, vooral auto technische boeken vaak ook nog eens uit de jaren 70/80 want tegenwoordig willen ze toch niet meer dat je aan je eigen motor of auto sleutelt.

De vraag is, waar halen jullie je kennis vandaan en hebben jullie interessante boeken waarin de fijne kneepjes van de motorfiets techniek in uitgelegd wordt?


Groeten en alvast bedankt.
 
Ik weet niet of je een werkplaatshandboek van je eigen motor hebt? Het is vooral erg leerzaam en praktisch, maar het staat er niet als een 'verhaaltje' beschreven die je dan voor je plezier gaat lezen om het zo maar te zeggen.

Ik heb een WPHB gedownload van het internet van mijn eigen motor, en het is erg handig om te hebben! Komt altijd wel van pas, vind het ook zeker niet erg om er in te lezen, maar zoals ik al zei het is niet om ff lekker ontspannen op de bank te zitten en van zoiets tig pagina's achter elkaar te lezen als je snapt wat ik bedoel ;)
 
Hallo.

Ja werkplaatshandboeken heb ik nog van al mijn motoren, sommige van Haynes andere weer in het Nederlands.

Zijn zeer handig voor bijvoorbeeld afstelgegevens en de blow up tekeningen zijn ook vaak handig.
Maar ik doelde meer op een boek ofzo waar een hoop tip en tricks in staan, in je werkplaatshandboek staat bijvoorbeeld niet:

De makkelijkste manier om een lager van dit type uit dit soort aluminium behuizing te krijgen is..... uitleg

Daar staan dan in, Verwijder het lager.

Om maar een voorbeeld te geven ;)
Overigens lees ik de werkplaatshandboeken ook niet voor de fun maar als ik bijvoorbeeld een karwei aan de motor wil doen lees ik wel van te voren het betreffende hoofdstuk een keer door.

Groeten en bedankt voor het meedenken :)
 
Ach het beste is gewoon doen...een moer kan maar 2 kanten op links of rechts meestal is links los en recht vast...maar niet altijd maar dat merk je wel...
Vertrouwen is je beste gereedschap, twijfel je slechtste
 
Hallo.

Ja het how to topic is best een goed voorbeeld!
Staan soms erg goede tips in.

@ K@W@

Ik heb ook zeker geen schrik om aan mijn motoren te sleutelen, maar ik heb een hekel aan dingen over te moeten gaan doen, zo heb ik een half jaar geleden een keerring vervangen van de aandrijfas van een auto weliswaar maar die lekte na 2 weken weer omdat ik die door wat onhandig/ontwetenheid beschadigd had tijdens het plaatsen van die keerring.

Groeten.
 
Laatst bewerkt:
Als ervaren sleuteleraar kan ik je 1 ding zeggen

Goed sleutelen kan je alleen leren door mee te lopen met een ervaren sleuteraar.

Ik ben opgegroeid tussen autos en motoren.

En het begint al welk gereedschap je gebruikt en hoe je het vasthoud

en daarnaast de wijze waarop je elk probleem te lijf gaat en hou je oude bouten los haalt en welke krachten je moet toepassen onder welke situatie

en dat staat echt niet in die boeken ..die heb ik allemaal doorgenomen en het staat er niet vermeld. Ook niet de officiele wph's laat staan de haynes..

Een motorvoertuig is een gigantisch complex apparaat waarin vele processen plaats vinden en die door de loop der tijd is geëvolueerd.

Kijk maar eens gewoon naar een normale carburateur...

Zelf de lichte overzichtelijke klussen doen
Fouten moet je maken anders leer je niet
en de zware klussen met begeleiding


Maar een heel simpel boutje kan voor een beginneling al een hele uitdaging zijn als de kop lam is

Ik heb me ook helemaal suf gelezen in die boeken om alle processen te doorgronden


Ik keek gewoon hoe mn ouwe het deed en daar heb ik het meeste van geleerd.
 
Laatst bewerkt:
Precies!
Wat je nu vertelt klopt naar mijn mening helemaal.

Maar je laatste zin, kun je daar nog even op terugkomen?
Want DIE boeken vind ik juist interessant.

En het gaat me niet 100 % om het beter te leren sleutelen, natuurlijk is het fijn als je goed kunt sleutelen en ik zelf ben van mening dat ik niet onhandig ben maar het gaat ook om een stukje plezier, lezen doe ik graag en sleutelen ook en als ik dan nog iets erbij kan leren HELEMAAL fantastisch!

Maar vooral des te beter ik kan sleutelen en des te meer kennis ik toe kan passen des te meer plezier ik in het sleutelen krijg.

Groeten en bedankt.
 
Struin marktplaats eens af naar leerboeken die gebruikt worden voor de opleiding automonteur, dan vindt je heel veel informatie. Diezelfde boeken kon ik vroeger ook in de bibliotheek vinden.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties!

@ Vroembert, Goeie tip!
@ FTI nou toevallig heb ik vorige week een 900 Bol Dor gekocht wat ook niet loopt en waar nog best veel aan moet gebeuren, kijk er al naar uit om er aan te beginnen maar maak eerst mijn Gs klaar :)
@ Zeroground, bedankt ga ik nu op mijn gemak even doorlezen.

Groeten en bedankt.
 
Het begon met sleutelen aan cross brommers. Internet bestond nog niet. Wat geleerd van vader die in zijn tijd ook zijn royal nord opfokte. Je leerde het gewoon door te doen en van je fouten leerde je. Oude ervaren fietsenmaker die ook brommers deed. Nog zo'n echte ouderwetse fietsenmaker met blauwe overall, met olie geimpregneerde werkbank, oliekachel en met een schat aan kennis die het leuk vond om je een en ander uit te leggen. De schaarse boeken motortechniek van de lokale bieb werden verslonden en diverse algemene sleutelboeken werden aangeschaft. Voor de eerste motors werd ook een wphb aangeschaft. En toen kwam internet !!!!!De ultieme bron van informatie, hoe het moet maar ook hoe het niet moet.
 
Als ervaren sleuteleraar kan ik je 1 ding zeggen

Goed sleutelen kan je alleen leren door mee te lopen met een ervaren sleuteraar.

Ik ben opgegroeid tussen autos en motoren.

En het begint al welk gereedschap je gebruikt en hoe je het vasthoud

en daarnaast de wijze waarop je elk probleem te lijf gaat en hou je oude bouten los haalt en welke krachten je moet toepassen onder welke situatie

en dat staat echt niet in die boeken ..die heb ik allemaal doorgenomen en het staat er niet vermeld. Ook niet de officiele wph's laat staan de haynes..

Een motorvoertuig is een gigantisch complex apparaat waarin vele processen plaats vinden en die door de loop der tijd is geëvolueerd.

Kijk maar eens gewoon naar een normale carburateur...

Zelf de lichte overzichtelijke klussen doen
Fouten moet je maken anders leer je niet
en de zware klussen met begeleiding


Maar een heel simpel boutje kan voor een beginneling al een hele uitdaging zijn als de kop lam is

Ik heb me ook helemaal suf gelezen in die boeken om alle processen te doorgronden


Ik keek gewoon hoe mn ouwe het deed en daar heb ik het meeste van geleerd.

Werkplaatshandboeken (de naam zegt het al) zijn dan ook bedoeld voor mensen die de basiskennis hebben. Dat staat dan ook niet in de boeken (haal dit los, meet dat op), maar puur de specifiekere info.

Ze zijn echter wel handig, mits beschreven handelingen met wat logisch denkwerk uitgevoerd worden.
 
Als ervaren sleuteleraar kan ik je 1 ding zeggen

Goed sleutelen kan je alleen leren door mee te lopen met een ervaren sleuteraar.

Ik ben opgegroeid tussen autos en motoren.

En het begint al welk gereedschap je gebruikt en hoe je het vasthoud

en daarnaast de wijze waarop je elk probleem te lijf gaat en hou je oude bouten los haalt en welke krachten je moet toepassen onder welke situatie

en dat staat echt niet in die boeken ..die heb ik allemaal doorgenomen en het staat er niet vermeld. Ook niet de officiele wph's laat staan de haynes..

Een motorvoertuig is een gigantisch complex apparaat waarin vele processen plaats vinden en die door de loop der tijd is geëvolueerd.

Kijk maar eens gewoon naar een normale carburateur...

Zelf de lichte overzichtelijke klussen doen
Fouten moet je maken anders leer je niet
en de zware klussen met begeleiding


Maar een heel simpel boutje kan voor een beginneling al een hele uitdaging zijn als de kop lam is

Ik heb me ook helemaal suf gelezen in die boeken om alle processen te doorgronden


Ik keek gewoon hoe mn ouwe het deed en daar heb ik het meeste van geleerd.

In de werkplaatshandboeken staat dan weer niet dat je altijd om komische balhoofdlagers moet vragen...... ;)

Lord Of The Rings: starring MrHawkeye-balhoofje

gelijk een mooi voorbeeld hoe leuk leesvoer die howto's kunnen zijn :P
 
de praktijk werkt het beste voor me, gecombineerd met een wphb natuurlijk.
Ow...en duidelijke plaatjes :Y

Ook is een technisch woordenboek [engels/duits naar nederlands] soms ook wel prettig
:')
 
Terug
Bovenaan Onderaan