Koppelings platen vervangen

xjacker

MF'er
28 jan 2013
37
0
roosendaal
Heey iedereen ;)

Ik had een vraag
Ik rij een honda cb 250 uit 94

En ik ga me koppelings platen vervangen kheb ze al liggen alleen voordat ik iets
Open schroef

Wou ik aan jullie de vragen stellen

Hoe kan je het beste beginnen
Waar moet ik op letten
Wat zijn kritische punten
En loopt alle olie eruit als ik hem open Draai

Ik had al gegoogled maar ik kon geen instructies vinden op internet

Khoop dat jullie me kunnen helpen ;)

Groetjes van de beginnende sleutelaar

Nilles :D
 
Olie eerst aftappen, of op standaard zetten. Makkelijk om te combineren met oliewissel.
Verder misschien handig om een werkplaatshandboek te gaan zoeken, en bestel vast een pakking voor je carterdeksel. Meet gelijk de overige platen + veren op om deze waarden met de gegevens uit je WPHB te vergelijken, mogelijk ben je d'r niet met alleen je frictieplaten te vervangen.
Succes.
 
ja de olie best aftappen of motor op zen linkse kant leggen ofzo, dan is de olie aan de koppelingskant ook weg.

Je demonteert het deksel en ziet dan 5 boutjes ofzo in een cirkelvorm staan (op je koppeling). Hier zitten veren achter. Deze losdraaien en de bouten + veren verwijderen. Dan kan je de aluminium boutenste drukplaat verwijderen (die duwt je koppeling toe bij koppelen). Dan kan je alle platen verwijderen. Nu zie je de buitenklok met klauwen op, en de binnenklok die vast zit op de versnellingsbak as. Kijk dat hier in de raakvlakken geen groeven ingelopen zijn van de platen. (hebben een klein contactoppervlak en dit kan inlopen in zowel je buitenklok als binnenklok). Zeker de binnenklok kan allemaal inkervingen vertonen, bij heel lichte inlopers kan je deze wegvijlen of vervangen door nieuwe. Dan doe je als eerste een nieuwe voeringsplaat met kurk op, dan als volgende een stalen (van de stalen platen zijn de eene kant de tanden wat rond, andere kant vlak => de ronde kant moet richting de motor wijzen, zodat deze makkelijker dichtgaat = minder weerstand). Zo doe je dit beurt om beurt. Voeringsplaten oook allemaal in olie ronddraaien voor montage. Dan drukplaat erop en nieuwe veertjes best en klaar is kees. Nieuwe pakking tussen deksel.

Na de montage moet je zien dat je koppelingshendel bij gekoppelde toestand vrije speling heeft. Je buitenkabel moet je wat kunenn wegtrekken van je hendel. EN bij bedienen moet deze eerst wat opschuiven alvorens je de koppeling opentrekt. ZO weet je zeker dat de koppeling altijd dicht is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan