Motor omgegooid..

kolja

Rookie
19 nov 2013
5
0
Amsterdam
Hallo allemaal,

Een paar dagen geleden heeft iemand in de nacht mijn Dominator (nx650 uit 1994) omgegooid. Dat is al zuur genoeg aangezien ik net 3 weken eerder alle kappen heb gespoten, maar nu heb ik er ook nog het volgende probleem bij gekregen:

De motor start wel gewoon in neutraal, maar als ik 'm met de koppeling volledig in geknepen in de eerste versnelling zet slaat ie af. Als de motor uit staat in de eerste versnelling, en ik de koppeling in knijp, kan ik 'm net duwen, maar het is duidelijk dat hij niet vrij loopt. Het gaat heel zwaar. De kabel van de koppeling is nog gewoon heel en er is van buiten af eigenlijk niet te zien wat er mis zou kunnen zijn.

Dan nu mijn vraag:
Heeft iemand een idee wat er mis kan zijn en hoe ik dit het best op kan lossen? er is een werkruimte met gereedschap die ik kan gebruiken, maar ik heb er niet super veel verstand van..

Als iemand een idee heeft hoor ik het graag, want ik ben er goed pissig door, en ik hoopte nog even te kunnen rijden voordat het echt koud wordt...
 
Koppelingshandle toevallig niet naar het stuur toe verbogen. Slag wordt dan minder waardoor de koppeling niet geheel vrijkomt.
Wat betreft afslaan, heeft de zijstandaard -schakelaar ook geen opdonder gekregen???.
 
Als je de kabel van de koppeling volgt tot het blok lijkt alles gewoon te werken. het hendeltje dat bij het blok zit beweegt gewoon en er lijkt ook niks verbogen te zijn. Verder is hij niet op de kant van de standaard gevallen. Ik denk dat hij echt afslaat omdat hij zonder effectieve koppeling in z'n 1 gaat...
 
Zit er geen schakelaartje in je koppelingshandle,die als je 'm intrekt, contact verbreekt?
En waarschijnlijk, zoals kawa Ad al aangeeft, dat je handle naar je koplamp verbogen is als ie op die zijde omgeduwd is.
 
schakelaartje weet ik niet, maar hij is niet op de kant van de koppeling, maar op de rechter kant, gevallen en er zitten stevige handkappen om. ik denk niet dat er bij het stuur iets is beschadigd...
 
Klinkt inderdaad als zijstandaardschakelaar. Daarbij klopt het dat de motor niet 100 % vrij loopt als je de koppeling intrekt en de motor in een versnelling staat. De platen plakken altijd een beetje aan elkaar. Haal even de schakelaar open en kijk of deze goed contact maakt als je zijstandaard inklapt. Je kunt hem ook even kortsluiten dmv een paperclip verbuigen en deze insteken. Grote kans dat hij dan gewoon blijft draaien als je hem in de versnelling zet.
 
Laatst bewerkt:
Toen ik vandaag nog een keer met de motor probeerde te rijden ging het ineens weer. Ik denk dat het dus goed kan dat er inderdaad iets mis is met die schakelaar in de zijstandaard. Misschien maakt hij nu weer wel contact en zit er inderdaad gewoon iets een beetje los. Ik ga hem uit elkaar halen om het te controleren!

Super dat ik direct zo veel reacties kreeg en bedankt voor wie mee hebben gedacht!
Jullie voelde vast mijn pijn, en nu mijn blijdschap dat het allemaal weer goed komt. *O*
 
Schakelaar op zijstandaard ff schoonmaken en wat invetten.

Heb ik ook wel eens.

En als je hem in zn 1 zet en hij valt uit dan geef je die standaard ff een tik omhoog en kun je hem in zn 1 zetten en wegrijden.


Heb ik ook wel eens...ben wat te lui om die schakelaar te reinigen en invetten
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan