Kleppen stellen Speed Triple 1050 2005

Vinnie165

MF veteraan
5 apr 2005
2.823
1
Helchteren
Hallo, ik ben de kleppen aan het nameten van de speedtriple.
Km stand is 28000. Normaal gezien worden deze gesteld op 20000.
Nu heb ik een vraag over de toleranties..

Bij de uitlaatkleppen zit ik op de bovenste tolerantie.
1 klep op de inlaat zit op een ruime 0,20

In : 0,10 - 0,20
Uit : 0,20 - 0,30

Zie bijgevoegd schema..

full


Zo laten of aanpassen ?
 
De meeste zitten op de marge.
Je bent nu 80% in de procedure, waarom maak je het niet af?

Alle speling gelijk zetten, precies in de marge.
Succes.
 
@Martell , het is met die redenering dat ik het gepost heb.

Maar als de speling toch kleiner gaat worden lijkt het me dan toch nutteloos om de speling kleiner te gaan maken..
Misschien moet ik er over 40000 km dan weer opnieuw alles aan passen..
 
Niets aan doen
Staan prima, wordt vanzelf minder
Je merkt er niets van
Het is meer werk
Het kost weer plaatjes
Het kan misgaan

Ben wel benieuwd wat je kiest...
 
Weer een typisch staaltje MF posting.
Raad en advies vragen en toch doen wat je hoopt als antwoorden te krijgen :? .
Ik zelf had ze allemaal gesteld, je kan botweg wel aannemen dat de klepspeling kleiner wordt, maar bij maximale klepspeling is de kans groot de de kop van de klepsteel gaat inslaan, met gevolg dat de speling alleen maar ruimer gaat worden en dat de kleppentrein nog meer zal slijten/inslaan.
Gefeliciteerd met je beslissing.
 
Het is idd een fijne balans..
Te kleine speling is niet goed ( want dan snel weer moeten stellen )

"te" grote speling is ook niet goed, want dan gaan ze slaan ( tikken ) zoals ruud zegt, en wordt de speling niet kleiner, maar groter door het inslaan.
 
@Martell , het is met die redenering dat ik het gepost heb.

Maar als de speling toch kleiner gaat worden lijkt het me dan toch nutteloos om de speling kleiner te gaan maken..
Misschien moet ik er over 40000 km dan weer opnieuw alles aan passen..
Er is een min en een max.
Middenin is het beste, op de rand is op t randje.

Zo moeilijk is het allemaal niet.

Of t ruimer wordt of krapper; vanuit t middenpunt zit je altijd goed. Daar is het ook voor bedoeld.

Je had nu minimale extra inspanning gehad om het 100% goed te doen....

En ja, bij de volgende grote beurt doe je dat weer.
 
Weer een typisch staaltje MF posting.
Raad en advies vragen en toch doen wat je hoopt als antwoorden te krijgen :? .
Ik zelf had ze allemaal gesteld, je kan botweg wel aannemen dat de klepspeling kleiner wordt, maar bij maximale klepspeling is de kans groot de de kop van de klepsteel gaat inslaan, met gevolg dat de speling alleen maar ruimer gaat worden en dat de kleppentrein nog meer zal slijten/inslaan.
Gefeliciteerd met je beslissing.


met het eerste deel van je antwoord ben ik het wel mee eens.
met het 2e deel wat minder.
ga je nu echt beweren dat de klepsteel beschadigd als je de maximale speling aanhoud?
het valt nog steeds binnen de limieten die de fabrikant stelt.
en jij beweert nu dat dat niet goed is?

ik zet de speling ook tegen de maximale maat aan, doe ik al heel wat jaren zo en ik heb van de motoren die terugkomen voor onderhoud nog nooit een ingeslagen klepsteel gezien door maximale klepspeling aan te houden.
 
Hallo rij zelf al jaren alleen maar Triumph 955i en 1050.
Als u hier een mening vraagd kan je er gegarandeerd op rekenen dat ieder zijn mening duidelijk zal maken.
Soms zeer uiteen lopend , soms net iets te veel info
Midden in het tolerantie gebied is natuurlijk altijd het mooiste ,maar ook de meeste kans op sneller weer kontroleren/stellen (elke 10.000km)
Bij optimale prestaties in de racerij liefst zo minimaal mogelijk(gaan de kleppen ook net iets verder open) maar te nauw heeft verbrande kleppen tot gevolg.
Maar deze blokken gaan na paar races weer open om te kontroleren /stellen.
Als je naar maximale waarde binnen de tolerantie gaat moet je minder snel kontroleren/stellen (elke 40.000km)
Daarom zal de dealer eerder tegen de maximale waarde aan gaan zitten om zich zelf beetje in te dekken.
Persoonlijk ga ik altijd net beetje boven de middenmoot zitten.
Bij u zijn ze op de dealer wijze gesteld ,dus helemaal niets om je zorgen over te maken.
Zou ze persoonlijk netjes laten staan zo , maar ook dat beslist u weer zelf.
 
Ieder heeft er zo zijn mening over blijkbaar.
Ben van het weekend ook nog eens bij een andere dealer geweest en deze vertelden me ook dat ze er niets aan deden. ( Nota , ze stonden met 5 mekaniekers bij elkaar om de muur te verven .. zo druk was het in de zaak ):-)

Ik stelde deze vraag niet om mijn antwoord te krijgen maar gewoon omdat ik niet zeker van mijn stuk ben/was.

Ik heb in het verleden al meer stomme dingen gedaan om dat ik er beter van af was gebleven...

Dat zal iedereen wel herkennen denk ik :-)
 
met het eerste deel van je antwoord ben ik het wel mee eens.
met het 2e deel wat minder.
ga je nu echt beweren dat de klepsteel beschadigd als je de maximale speling aanhoud?
het valt nog steeds binnen de limieten die de fabrikant stelt.
en jij beweert nu dat dat niet goed is?

ik zet de speling ook tegen de maximale maat aan, doe ik al heel wat jaren zo en ik heb van de motoren die terugkomen voor onderhoud nog nooit een ingeslagen klepsteel gezien door maximale klepspeling aan te houden.



Het zit tegen de maximale norm aan en de mogelijkheid is dat de speling niet zuiver is gemeten.
Hoe meer speling hoe meer kracht op de klepsteel komt, is geen gedachtenkronkel maar een simpel feit ;-).
Ik had ze gesteld, en dan heb je de zekerheid dat het goed is.
Maar is mijn mening, ik hou eenmaal van goed werk, ( daarom vinden velen mij te duur :9 ).
 
Ik hou ook van goed werk...

Ik ben dus bij 2 motorzaken geweest ( Triumph dealer ) en een honda dealer..
Beide erkende dealers.

Die momenteel het zeer rustig hebben in de shops.. zoals zovelen denk ik...

Zouden die niet liever wat eurootjes willen verdienen door de kleppen alsnog te stellen ?



Het zit tegen de maximale norm aan en de mogelijkheid is dat de speling niet zuiver is gemeten.
Hoe meer speling hoe meer kracht op de klepsteel komt, is geen gedachtenkronkel maar een simpel feit ;-).
Ik had ze gesteld, en dan heb je de zekerheid dat het goed is.
Maar is mijn mening, ik hou eenmaal van goed werk, ( daarom vinden velen mij te duur :9 ).
 
Als iedereen zo zeker van zijn zaak is waarom heeft men dan een forum uitgevonden. Persoonlijk vraag ik graag raad aan meerdere personen.. Heeft meer met mijn onzekerheid te maken denk ik. :P

Ik zit al een tijdje op dit forum en ben er al heel dikwijls mee geholpen..
Het is geweldig dat je tips krijgt waarvan je het nooit zelf had uitgevonden of had geweten.

Waarvoor dank !
 
Ik hou ook van goed werk...

Ik ben dus bij 2 motorzaken geweest ( Triumph dealer ) en een honda dealer..
Beide erkende dealers.

Die momenteel het zeer rustig hebben in de shops.. zoals zovelen denk ik...

Zouden die niet liever wat eurootjes willen verdienen door de kleppen alsnog te stellen ?



Ach je hebt helemaal gelijk, als 2 erkende dealers zeggen dat het prima is dat moet je je ook helemaal geen zorgen maken.
Ik heb er ook niet zoveel verstand van gelukkig.
Misschien verdienen ze wel wat meer met een cilinderkop revisie?? O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan