Elektra probleem Suzuki GN 250

Yam659

Rookie
25 nov 2013
10
0
Afgelopen maanden heb ik een Suzuki gn 250 weer rijdend gemaakt en wat opgelapt hier en daar. Het is een leuk motortje geworden voor in en rond het dorp.

Na allerlei motorische klusjes te hebben gedaan, loop ik nu toch tegen iets aan waar ik weinig verstand van heb. Het probleem is dat mijn accu niet bij laad, maar wel alle metingen volgens de manual "Accu - Accu en laadsysteem controleren" kloppen.

Het probleem leek te zitten in de dynamo die niet voldoende wisselspanning gaf, deze heb ik vorige week vervangen voor een nieuwe. Dit was zeker nodig want er waren 6 spoelen volledig zwart en doorgebrand. Na het vernieuwen weer doorgemeten en bij 4000 toeren geeft hij tussen de 50 en 70 volt wisselspanning.

Ook zit er een nieuwe accu in en wanneer ik deze doormeet als de boel is aangesloten, meet ik ook een nette 13 tot 14 volt over de accu bij 3 tot 4000 toeren en slaat niet uit tot over de 15 volt.

Na een stukje rijden van een kilometer of 50 (met verlichting aan) de motor neergezet en een paar uur later geprobeerd te starten, maar je raad het al de accu was leeg. Uiteindelijk aangerend en natuurlijk wel thuis gekomen maar ideaal is het niet.

Nu is mijn vermoeden dat het euvel ligt bij de spanningsregelaar, maar ook dit is weer een dure grap voor een niet bepaald waardevolle motor. Kan iemand mij helpen om er achter te komen of de spanningsregelaar wel goed functioneerd ? of wellicht heeft iemand een totaal ander idee waar het aan kan liggen.

Alvast bedankt,

Coen
 
Omdat je keurig 13/14 volt meet ga ik er van uit dat je laadsysteem klopt.
Dan blijven er twee factoren over. Je hebt ergens een lekstroom/ sluiting zodat je accu leegloopt, of de accu is overleden.
Als je hem oplaad en dan afkoppelt, heeft hij dan na een dag nog steeds boven de 12 volt?
 
Omdat je keurig 13/14 volt meet ga ik er van uit dat je laadsysteem klopt.
Dan blijven er twee factoren over. Je hebt ergens een lekstroom/ sluiting zodat je accu leegloopt, of de accu is overleden.
Als je hem oplaad en dan afkoppelt, heeft hij dan na een dag nog steeds boven de 12 volt?

Na afkoppelen en laden, een dag gewacht en gemeten: accu geeft 12,9 volt

Geeft hij dit ook aan als hij warm is? Bij mijn CBR toentertijd klopte het met koude motor ook. Als ik een paar kilometer gereden had zakte het helemaal weg.

Dit is inderdaad aan hand, net na starten meet ik 13 a 14 volt over de accu, na een minuut of 5 stationair draaien zakt dit helemaal weg naar 12,4 volt.

Ik heb de drie gele draden uit de dynamo ook nog eens doorgemeten, deze geven stationair rond de 40 volt en met 4000 toeren tussen de 70 a 80 volt wisselspanning.

Voor zover ik er iets over kan zeggen lijkt het me toch de spanningsregelaar, maar wat was bij jou CBR aan de hand Camargo ?
 
Ik meet nu sowieso nog maar 12,4 volt over de accu, ook koud. Dynamo geeft nog wel netjes 40 tot 70 volt wisselspanning, zou het dan toch de spanningsregelaar zijn ?
 
massa van de spanningsregelaar is goed, en de massa op de accu ook, zijn er nog andere mogelijkheden of moet ik op zoek naar een spanningsregelaar ? en zo ja kan ik ook andere spanningsregelaars gebruiken, de originele zijn niet bepaald goedkoop ?

en daarnaast vind ik het raar dat de spanning juist laag is i.p.v. hoog, wat je zou verwachten als de spanningsregelaar defect is
 
Laatst bewerkt:
Na afkoppelen en laden, een dag gewacht en gemeten: accu geeft 12,9 voltDit is inderdaad aan hand, net na starten meet ik 13 a 14 volt over de accu, na een minuut of 5 stationair draaien zakt dit helemaal weg naar 12,4 volt.

Ik heb de drie gele draden uit de dynamo ook nog eens doorgemeten, deze geven stationair rond de 40 volt en met 4000 toeren tussen de 70 a 80 volt wisselspanning.

Voor zover ik er iets over kan zeggen lijkt het me toch de spanningsregelaar, maar wat was bij jou CBR aan de hand Camargo ?

Mijn excuus voor de wat late reactie.
Bij mij lag het probleem, jawel aan de spanningsregelaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan