Tappen

Willem

PROCRASTINATOR
Donateur
22 aug 2005
30.050
53.990
Kampen (Overijssel)
Ik ben opzoek naar een degelijke tappenset om nieuw draad te tappen.
Nu heb ik al wat setjes gevonden op het www voor minder dan €40,- maar ik vraag me af hoe de kwaliteit is.
Ik heb eens een goedkoop setje gehad en het snijden ging wel maar je moest vaak even een stukje terugdraaien om de spaanders af te laten breken.
Terwijl ik (bij iemand anders) ook eens draad gesneden heb zonder dat dat zo vaak moest.
Bij mijn goedkope setje brak ook nog eens het span ijzer of hoe je dat handvatje ook noemt. Het setje ben ik op een of andere manier kwijtgeraakt, of ik heb het eens weggegooid en nu zoek ik een nieuw setje of losse (hand) tappen.
Het mag gewoon metrisch zijn en fijn metrisch. Engels draad is niet nodig en inch ook niet.
Gewoon handtappen. M3, M4, M5, M6, M7 en M8 met de "gewone en de fijne draad"

Ik weet niks van eventuele merken. Dus wie kan me wijzer maken?
Thanks.
 
Oplossing
Waarom vraag je dat niet bij olie?
Eigenlijk moet je alcohol gebruiken, maar spiritus komt daar dichtbij. Alcohol vooorkomt het hechten van spanen aan je vijl, of je tap.
Het zijn eenvoudige regels van de metaalbewerker. geen ferro, en non ferro gereedschap voor het andere materiaal gebruiken, aluminium smeren met alcohol. er zijn vast honderd regels die voor een metaalbewerker logisch zijn, maar voor een buitenstaander vreemd.
Nou je het zegt, bij olie vroeg ik het me ook niet af. Dat is wat we op school geleerd hebben. Weer wat geleerd. :)
Ik heb hier een set van BGS en dat spul werkt erg lekker en is degelijke kwaliteit, vind ik persoonlijk. Het is met iedere set overigens altijd zaak ruim voldoende snij-olie te gebruiken.
 
Ik ben opzoek naar een degelijke tappenset om nieuw draad te tappen.
Nu heb ik al wat setjes gevonden op het www voor minder dan €40,- maar ik vraag me af hoe de kwaliteit is.
Ik heb eens een goedkoop setje gehad en het snijden ging wel maar je moest vaak even een stukje terugdraaien om de spaanders af te laten breken.
Terwijl ik (bij iemand anders) ook eens draad gesneden heb zonder dat dat zo vaak moest.
Bij mijn goedkope setje brak ook nog eens het span ijzer of hoe je dat handvatje ook noemt. Het setje ben ik op een of andere manier kwijtgeraakt, of ik heb het eens weggegooid en nu zoek ik een nieuw setje of losse (hand) tappen.
Het mag gewoon metrisch zijn en fijn metrisch. Engels draad is niet nodig en inch ook niet.
Gewoon handtappen. M3, M4, M5, M6, M7 en M8 met de "gewone en de fijne draad"

Ik weet niks van eventuele merken. Dus wie kan me wijzer maken?
Thanks.

"officieel" moet je na iedere halve slag, een kwartslag terugdraaien, maar na een hele slag en halve slag terugdraaien is ook gebruikelijk, het is maar net hoeveel zin je erin hebt.
Hoe je het ook wend of keer, terugdraaien om de spaan te breken moet je toch :z
 
"officieel" moet je na iedere halve slag, een kwartslag terugdraaien, maar na een hele slag en halve slag terugdraaien is ook gebruikelijk, het is maar net hoeveel zin je erin hebt.
Hoe je het ook wend of keer, terugdraaien om de spaan te breken moet je toch :z


Daarom machinetappen gebruiken, veel makkelijker.
 
Machine tap slaat 1 gang over om de spaan te breken.

images


Deze is speciaal voor doorlopende gaten.
 
Laatst bewerkt:
Waarom vraag je dat niet bij olie?
Eigenlijk moet je alcohol gebruiken, maar spiritus komt daar dichtbij. Alcohol vooorkomt het hechten van spanen aan je vijl, of je tap.
Het zijn eenvoudige regels van de metaalbewerker. geen ferro, en non ferro gereedschap voor het andere materiaal gebruiken, aluminium smeren met alcohol. er zijn vast honderd regels die voor een metaalbewerker logisch zijn, maar voor een buitenstaander vreemd.
 
"officieel" moet je na iedere halve slag, een kwartslag terugdraaien, maar na een hele slag en halve slag terugdraaien is ook gebruikelijk, het is maar net hoeveel zin je erin hebt.
Hoe je het ook wend of keer, terugdraaien om de spaan te breken moet je toch :z
Oke, maar ik moest veel vaker terug dan dat. Vandaar dat ik het ook aanhaalde. Toch bedankt.
 
Waarom vraag je dat niet bij olie?
Eigenlijk moet je alcohol gebruiken, maar spiritus komt daar dichtbij. Alcohol vooorkomt het hechten van spanen aan je vijl, of je tap.
Het zijn eenvoudige regels van de metaalbewerker. geen ferro, en non ferro gereedschap voor het andere materiaal gebruiken, aluminium smeren met alcohol. er zijn vast honderd regels die voor een metaalbewerker logisch zijn, maar voor een buitenstaander vreemd.
Nou je het zegt, bij olie vroeg ik het me ook niet af. Dat is wat we op school geleerd hebben. Weer wat geleerd. :)
 
Oplossing
Waarom vraag je dat niet bij olie?
Eigenlijk moet je alcohol gebruiken, maar spiritus komt daar dichtbij. Alcohol vooorkomt het hechten van spanen aan je vijl, of je tap.
Het zijn eenvoudige regels van de metaalbewerker. geen ferro, en non ferro gereedschap voor het andere materiaal gebruiken, aluminium smeren met alcohol. er zijn vast honderd regels die voor een metaalbewerker logisch zijn, maar voor een buitenstaander vreemd.
Omdat ik op school geleerd heb, dat er een mengsel bij de draaibank / CNC frees / had tap, je een mengsel gebruikt van smeerolie. (van dat witte spul of groen)

Maar hebben daar nooit gewerkt met allu
 
Laatst bewerkt:
Waarom vraag je dat niet bij olie?
Eigenlijk moet je alcohol gebruiken, maar spiritus komt daar dichtbij. Alcohol vooorkomt het hechten van spanen aan je vijl, of je tap.
Het zijn eenvoudige regels van de metaalbewerker. geen ferro, en non ferro gereedschap voor het andere materiaal gebruiken, aluminium smeren met alcohol. er zijn vast honderd regels die voor een metaalbewerker logisch zijn, maar voor een buitenstaander vreemd.


:}

Ik heb het ook niet verzonnen maar er werken bij mij op het werk een paar oude rotten die veel van dit soort tips delen *O*

Ik heb zelfs voor het tappen verschillende soorten vet/olie/spiritus
Ook een goedje voor RVS dat werkt super.
 
Machine tap maakt in 1x de volledige draad erop/erin.

Handtap doet het in 3x. 3 verschillende tappen voor nodig, stap 1, 2, en 3 dus.

Zonder meer dus een machinetap gebruiken, zo'n 3 fasen setje is om te huilen.

-Daarnaast is het ook nog handig om te weten of je een tap voor blinde of doorlopende gaten nodig bent.

-Je ook zeker bent dat je niet met een synchroontap met de hand gaat tappen, voor speciaal rammeldraad. ( al zul je die niet snel in de winkel tegenkomen :P )

-En het materiaal is ook wel handig om te weten voordat je het weet koekt het materiaal aan de tap en verkloot je het hele schroefdraad. Of zit je met een alutap in rvs te frotten.

Ik weet niet hoeveel TS wil gaan tappen, maar als dat veel is dan is zo'n kutsetje van 40 euro niet voldoende. Maarja het is ook jammer om goede tappen af te breken door onkunde.
 
Laatst bewerkt:
Handtappen hebben ook voordelen.
Zo zal je bij handtappen minder kans hebben op schuin indraaien.
Als je en niet doorlopend gat hebt zal je dieper in het gat meer draad hebben dan met een machinetap.
 
Ik zoek voor zowel blind als doorlopend. Ik zal er niet dagelijks mee tappen maar als ik gereedschap gebruik dan doe ik het liever met goed spul. Het hoeft dus niet allerbeste/ duurste te zijn maar ook niet kapotgaan van het er naar kijken. Iets er tussen in.

Voor wat ik nu zoek is om aluminium van een schroefdraad te voorzien.

Tips zijn welkom dus en worden gewaardeerd.

Dank.
 
Terug
Bovenaan Onderaan