beetje hulp

guitarfreak

Die hard MF'er
30 nov 2013
296
0
leuth
hoi,
zal me ff voorstellen ben Rob uit gelderland(nijmegen)
vorige week een gpx600r uit 1988 gekocht hele week super gereden ,toen 2 dagen in de schuur gezet.
De eerste dag in de schuur vond ik het al verdacht veel naar benzine stinken,de 2e dag nog erger, de motor loopt nu ook erg slecht, stottert houd in blijft stationer niet lopen
Kan iemand me op weg helpen ??

alvast bedankt
Rob
 
Waarschijnlijk lopen je carburateurs over door een slecht afsluitende vlotternaald.
Advies is om de carburateurs te demonteren en te reinigen en de tank te controleren op vuil en roest.
 
misschien simpel na je rit de benzinekraan dichtzetten, door vuil in de carbs kan het wel eens blijven lopen waardoor alles vol komt te staan met benzine, carbs reinigen en naalden controleren is de beste remedi.
 
Hoe staat je benzine kraan?
Er zit daar volgens mij een PRI stand op en volgens mij loopt dan de brandstof gewoon door.
Als hij op ON staat loopt de brandstof pas door als de benzine kraan vacuüm krijgt van een draaiende motor.
Kijk dan even bij je luchtfilter of die nat is van de benzine en of je oliepijl niet erg hoog staat doordat er brandstof via je Carter ontluchting in je blok is gelopen.
 
Ik kan me vergissen maar als het via de luchtfilter zou lopen dan moet de benzine omhoog stromen.
Ik denk eerder dat hij wegloopt via de zuiger.
full
 
Hey mensen,

had even een offerte aangevraagd voor een grote beurt, nou da kan bruintje niet trekken hoor.
Dus nu heb ik 2 opties zelf doen of da ding een half jaar wegzetten en sparen voor 500 euro
Vroeger best veel aan een honda mt5 gesleuteld, maar ik besef heeeeeellllll goed dat dat in de verste verte niet op een gpx600r lijkt.

Eigenlijk zit dus de fout bij de carbs. hij lekt en stinkt inmiddels al weer meer dan errst naar benzine.
begrepen had ik dat ze dus schoongemaakt moeten worden, ook had ik begrepen dat ze in sync staan met elkaar.
Maar als ik ze schoon zou maken ,zijn ze dan uit sync van elkaar???
Bedoel heb er geen kaas van gegeten, maar met een beetje geduld krijg ik ze wel schoon,

Ook ergen op dit forum las ik over ''doe het zelf garage''kan dat niet meer terug vinden zou ergens vlak bij arnhem zittten??

thanks again
Rob
 
Benzinekraan

Ik ken jouw specifieke model niet, maar waarschijnlijk heeft je benzinekraan 3 standen.
Naar voren (Res) dit is de reservetank modus.
Naar beneden (pri) Dit is de vrijloop.
Naar achteren (on)

In principe wil je de stand op on hebben, tenzij je lang niet gereden hebt. Dan eerst even op Pri zetten om benzine in carbs te laten lopen.

Er zitten waarschijnlijk 2 slangetjes aan de benzinekraan verbonden. 1 naar de tank en 1 naar de carburateur. De slang naar de carb zet de vacuum schakelaar open in de On en Res stand waardoor de benzine alleen loopt als de motor aanstaat. Dit voorkomt dat de carbs overlopen bij lange stilstand.
 
Carbs schoonmaken.

Voordat je de gehele boel uit elkaar trek zou ik eerst eens proberen een flesje forte of Wynn carbcleaner in je benzinetank gooien. verkrijgbaar bij iedere motor/auto boer.

Mocht dat niet werken, zou ik een werkplaatshandboek regelen. Daar staat prima hou je een carburateur uit elkaar kan halen, schoonmaken en weer in elkaar kan zetten.
Moeilijk is het niet, maar het is wel een !$#&klus...

Succes!
 
Hey mensen,

had even een offerte aangevraagd voor een grote beurt, nou da kan bruintje niet trekken hoor.
Dus nu heb ik 2 opties zelf doen of da ding een half jaar wegzetten en sparen voor 500 euro
Vroeger best veel aan een honda mt5 gesleuteld, maar ik besef heeeeeellllll goed dat dat in de verste verte niet op een gpx600r lijkt.

Eigenlijk zit dus de fout bij de carbs. hij lekt en stinkt inmiddels al weer meer dan errst naar benzine.
begrepen had ik dat ze dus schoongemaakt moeten worden, ook had ik begrepen dat ze in sync staan met elkaar.
Maar als ik ze schoon zou maken ,zijn ze dan uit sync van elkaar???
Bedoel heb er geen kaas van gegeten, maar met een beetje geduld krijg ik ze wel schoon,

Ook ergen op dit forum las ik over ''doe het zelf garage''kan dat niet meer terug vinden zou ergens vlak bij arnhem zittten??

thanks again
Rob

Als een mt5 je bekend is dan lekker zelf doen. Voor die 500,- euro kun je nog eens wat gereedschap halen of een foutje maken :+

En pak er een goede camera bij en blijf gewoon continu foto`s maken, hoef je nooit te twijfelen bij het terug in elkaar zetten.
 
even rondbellen bij verschillende motorzaken kan ook lonen, bovendien gaat een grote beurt geen problemen oplossen, dat is preventief onderhoud. Als je aan een brommer kan sleutelen is een motor ook te doen. Rustig aan, WPH downloaden en eventueel foto's maken van dingen die je loshaalt zodat je geen onderdelen overhoud :+

Mijn eerste motor was ook een gpx600 en hoewel ze niet de meest makkelijke fietsen zijn om aan te werken is het zeker niet onmogelijk :)
 
Hey mensen,
vandaag de motor uit elkaar gehaald ,de bedoeling was de carbs schoon te maken.
Zo gedaan, toen zag ik dus dat het hele moterblok ook vol met benzine is gelopen,?
Kan iemand me nog een stukje verder op weg helpen??
Thanks again!!!!!!!
 
Hey mensen,

Daar was ik weer,wat de oorzaak was dat er benzine in het blok zat is me nog een raadsel.
iedergeval heb ik de carbs helemaal netjes schoongemaakt,gelijk maar nieuwe remblokjes voor,en nieuwe remvloeistof.

Ook maar gelijk de bougies vernieuwd
Daarna maar even nieuwe banden laten leggen .
Bridgestone 120/80 en een 150/80


Vandaag hele ding in elkaar gezet.................................Loopt als een zonnetje!!!!!!!!!
]Maarrrrrrrrr gvd arrrrghhhh Knipperlichten en de voorlamp doe het niet ,snap er weer eens nix van !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iemand een tip????????
alvast weer bedankt
Robert
 
Terug
Bovenaan Onderaan