ketting gebroken en de carter in

davite

MF'er
28 apr 2013
99
0
Bij mijn wrf 450 is zojuist de ketting middendoor gebroken, 100 km oud (merk afam). Gewoon buitenplaatje doormidden ter hoogte van pen, zeer brosse breuk lijkt mij. En deze is dan opengeplooid en losgekomen natuurlijk. Denk ter hoogte van het achterste tandwiel.
Nu is de ketting tegen het busje gekomen waar de koppelingsbediening inzit. Het is een stukje afgebroken tot een halve cm onder de keerring, dus kwam een berg olie uit.

Weet iemand goede bedrijven om dit wat te laten oplossen, want vloeibaar metaal of 2 componenten lijkt me niet echt te vertrouwen?

Iemand raad?

MVG
 
Dat was de planning. Tegen morgenavond moet dit wel lukken. Het is echt een stomme V eigenlijk, die veroorzaakt werd door de slag in het carter. En de V begint echt bovenaan het busje en gaat met tot een halve cm onder de keerring die bovenaan in de bus zit. Maar denk dat er vanaf de verscnellignsbak ( uitgaande as) een oliekanaal komt dat zo de hendel smeert en door de holle koppelingsas naar de de drukstift enzo smeert. Want kwam echt een berg olie af.

Het vloeibare metaal enzo derop, dan rij je toch niet echt gerust rond vind ik :s

MVG, Morgen foto
 
Mijn fazer 1000 heeft dat ook gehad...en omdat de breuk ook op de carterpasvlakken zat heb ik de boel eerst zo gelast dat de breukstukken niet meer los konden komen...daarna helemaal dichtgemaakt over de carter pasvlakken heen met loctite kneedbaar alu, en rijd daar al weer 15000 km probleemloos mee rond

Had er al vaker autocarters ( alu) mee gerepareerd, dus was er niet bang voor dat dat los zou komen
 
Laatst bewerkt:
Nu blijkt dat van de 20 sets aangekocht voor een hele club paar weken terug, er nu al 4 geknapt zijn. Morgen komt er een vertegenwoordiger naar de winkel. En gaan we praten. bij de andere 3 enkel wat krasjes enzo, geen erg. Enkel bij 1 dus de carter in. Ben wel benieuwd hoe ze het gaan oplossen
 
Nu blijkt dat van de 20 sets aangekocht voor een hele club paar weken terug, er nu al 4 geknapt zijn. Morgen komt er een vertegenwoordiger naar de winkel. En gaan we praten. bij de andere 3 enkel wat krasjes enzo, geen erg. Enkel bij 1 dus de carter in. Ben wel benieuwd hoe ze het gaan oplossen

Oeps....dat lijkt toch wel aardig op een fabrieksfout. Ik vermoed dat ze het dan wel netjes gaan oplossen.
Zelfs als ze dat niet doen heb je nu aardig wat munitie om ze mee om de oren te meppen. O-)
 
:^

Lekker nieuw deksel erop en rekening richting leverancier.


Ik hoop t :X voor TS. Gaat hier nl niet om een deksel maar om een carter helft, als je dit wilt laten vervangen moet t hele blok uit elkaar. 1 van je 2 krukas-lagers (+ de rest) zit nl in dit deel. Dat wordt dus een complete blok revisie als je t echt goed wilt doen. T carter deel alleen kost bij yamaha iets van 1100,- euro volgens mij.


Ik heb deze ellende ooit zelf meegemaakt met de yz400f (1e model). We hebben ons toen ook afgevraagd of je wel 1 carter deel kunt vervangen of dat je dit als set moet doen.
Ik heb toen zelf t blok uit elkaar getrokken en met iemand die erg goed aluminium kan lassen de boel opnieuw gelast (stompje waar de koppelingshevel in draait). Dit was een heel gedoe, maar was uiteindelijk wel netjes geworden. Maar door dat er zo weinig ruimte voor de ketting over bleef, moest ik een kleiner tandwiel monteren. Ik heb de rest van t blok toen ook gereviseerd en nog 2 jaar vrolijk op rondt gereden. Uiteindelijk heeft een zware valpartij in Frankrijk toch voor t overlijden van dit blok gezorgd. :')

Als je t mij vraagt TS, zou ik proberen om je motor te laten afkopen. Kun jij naar een andere op zoek en zit je niet met gezeik achter af. :]
 
Ik hoop t :X voor TS. Gaat hier nl niet om een deksel maar om een carter helft, als je dit wilt laten vervangen moet t hele blok uit elkaar. 1 van je 2 krukas-lagers (+ de rest) zit nl in dit deel. Dat wordt dus een complete blok revisie als je t echt goed wilt doen. T carter deel alleen kost bij yamaha iets van 1100,- euro volgens mij.


Ik heb deze ellende ooit zelf meegemaakt met de yz400f (1e model). We hebben ons toen ook afgevraagd of je wel 1 carter deel kunt vervangen of dat je dit als set moet doen.
Ik heb toen zelf t blok uit elkaar getrokken en met iemand die erg goed aluminium kan lassen de boel opnieuw gelast (stompje waar de koppelingshevel in draait). Dit was een heel gedoe, maar was uiteindelijk wel netjes geworden. Maar door dat er zo weinig ruimte voor de ketting over bleef, moest ik een kleiner tandwiel monteren. Ik heb de rest van t blok toen ook gereviseerd en nog 2 jaar vrolijk op rondt gereden. Uiteindelijk heeft een zware valpartij in Frankrijk toch voor t overlijden van dit blok gezorgd. :')

Als je t mij vraagt TS, zou ik proberen om je motor te laten afkopen. Kun jij naar een andere op zoek en zit je niet met gezeik achter af. :]

Bij een verticaal gedeeld carter weet ik het eigenlijk niet, niet echt vaak mee in de weer geweest. Bij een horizontaal gedeeld carter kan je ze enkel als set vervangen.
 
morgen eerst voor garantie naar de vertegenwoordiger van het merk. Maar dat weetk niet wat dat gaat opleveren, ik zal een foto posten zo gauw ik mijn camera terug heb.
Wel raar dat er 4 kettingen breken, van de 8 sets die gemonteerd zijn op die groep motoren.
Dat is een goed bewijs dat het fabricagefout is. Enkel bij de onze is de ketting het carter in gegaan.
Hou jullie op de hoogte
 
Terug
Bovenaan Onderaan