Kogellagers verwijderen, kan er niet bij.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.114
8.242
Assen
Hoi mensen. Het linker-carterhelft van mijn jawa 250-1pitter heeft 2 grote kogellagers voor de krukas.(- dus ja, de krukas is aan deze kant dubbel gelagerd-)
Het buitenste lager is er van buitenaf ingezet, en het binnenste lager vanaf de binnenkant, dus het lijkt me dat ze langs dezelfde weg het pand moeten verlaten.
Ertussen zit een soort vulbus met rillen, ik vermoed ter afdichting van het tweetakt- krukasruimte.
Ergo, ik kan er niet met een bus of tikdinges bij om de lagers er uit te tikken/trekken/duwen..
Iemand een idee?
 
Zo da's snel.. zit hier iemand omg noord-Nederland die me een dergelijke contraptie wil uitlenen?
Doch ik vraag me af of het lukt, want door die bus die er tussen ligt is er akelig weinig ruimte voor de klauwtjes..
 
en je neuwe lagers ff in de diepvries, gaan ze een stuk makkelijker erin.

6_M0591.jpg
Makkelijker, sneller, beter, kouder :)
 
..maar ze moeten ook om de krukas.. ik heb al en vermoeden, maar zoek nog bevestiging over de handelswijze in deze bij dit type..

1 stap tegelijk, de oude moeten er eerst uit.. ;)
 
Ik heb al eens gezien dat men zelf de pootjes maakt. Op maat gemaakt voor het werk. Wel natuurlijk bij een poulytrekker waar de pootjes met 2 bouten vastzitten.

waarschijnlijk is er niks om de spindel van een poelietrekker op aan te zetten,
de krukas is er waarschijnlijk al uit.
je zou dan de carterhelft ergens op vast moeten zetten met een bus of as door het gat van het lager.
 
Terug
Bovenaan Onderaan