Vervangen voorvork olie?

20 mrt 2008
36
1
Is het wenselijk en of noodzakelijk de voorvork olie na 12 jaar te vervangen? Er is geen lekkage langs de keerringen.
B.v.d. voor de adviezen.
 
Persoonlijk zou ik het doen. Of het echt heel veel uitmaakt weet ik niet. Maar het zijn meestal de kosten niet als je het zelf doet.

Sommige poten hebben aftap boutjes. Maar als dat niet het geval is dan moeten de poten er even af. Dan is het wellicht handig om te wachten totdat de voorband of zo vervangen moet worden.
 
Persoonlijk zou ik het doen. Of het echt heel veel uitmaakt weet ik niet. Maar het zijn meestal de kosten niet als je het zelf doet.

Sommige poten hebben aftap boutjes. Maar als dat niet het geval is dan moeten de poten er even af. Dan is het wellicht handig om te wachten totdat de voorband of zo vervangen moet worden.

Volgens mij moeten de poten er sowieso vanaf anders krijg je nooit de juiste hoeveelheid olie er weer in.
 
Na 12 JAAR???
Bij mij in het handboek staat zo ongeveer ieder jaar.
Bij mij gaan de poten er niet af. Met een grote spuit (50ml) is prima te doseren hoeveel olie er in moet/gaat.
 
Volgens mij moeten de poten er sowieso vanaf anders krijg je nooit de juiste hoeveelheid olie er weer in.

In het WPH staat toch hoeveel cc er in moet? Meestal staat er ook hoeveel cm tot de rand, maar het aantal cc staat er ook bij. Maar ik ben met je eens dat het met losse poten beter gaat. Dan kan je de boel ook eens goed schoon maken van binnen. Want 12 jaar oude olie is natuurlijk :N
 
De Diversion heeft nog geen up-side-down voorpoten. Er blijft dus vaak vocht bij de keerringen en de poten achter. Met als gevolg dat de clips die de keerringen borgen gaan roesten. Zie:
voorvork-keerringen.jpg

Dat sloopt vaak langzaam de keerringen. Aangezien je de keerringen bij Louis.eu goedkoop kan aanschaffen is dat misschien een idee om direct mee te nemen? (Het ligt toch open en voor die 10 euro.....) Clothing, Helmets and Motorcycle Accessories | Louis Motorcycle & Leisure

Op eBay kan je ook RVS clips kopen. Ik heb er voor gekozen om ze van een krimpkousje te voorzien om roestvorming tegen te gaan:
keerring-vervangen02.jpg


Vergeet ook niet om de groef in de voorpoot goed schoon te maken. Hier gaat de roest meestal ook in zitten:
keerring-vervangen01.jpg


Veel suc6!
 
Na 12 JAAR???
Bij mij in het handboek staat zo ongeveer ieder jaar.
Bij mij gaan de poten er niet af. Met een grote spuit (50ml) is prima te doseren hoeveel olie er in moet/gaat.

Jij spoelt dus de poten niet uit? Dan blijft er dus altijd een deel van de oude olie in de poten aanwezig, met daarin metaaldeeltjes en andere slijtagedeeltjes.
 
als je de volgende keer niet weer 12 jaar wacht met het verversen van de oli, kunnen die laatste paar slijtagedeeltjes ook geen kwaad hoor. Als je alles helemaal schoon poetst zit er binnen een week toch weer wat nieuw slijtagespul
 
Terug
Bovenaan Onderaan