motor komt niet op temperatuur

25 mrt 2013
72
0
Ootmarsum
Het betreft een Kawasaki GPX 600R.

Was een garagevondst van begin dit jaar. Motor is weer rijdend gemaakt. Hele zomer mee gereden. Niets aan de hand. Mijn zoon heeft er ook één, en wat mij wel opviel was dat de koeling fan bij hem eerder aansloeg dan bij mij. Verder geen aandacht aan gegeven. Echter nu het kouder is zie ik dat de thermometer nauwelijks nog van zijn plaats komt.

In eerste instantie denk je dan aan een foutieve thermostaat. Deze is dus inderdaad vervangen echter zonder resultaat. De motor komt nog steeds niet op temperatuur. De motor komt op de middenbok wel op temperatuur. En als de naald van de meter half staat slaat ook de fan aan. Dus het systeem klopt wel.

Heb het gehele interwebs nageplozen. En alleen een defecte thermostaat als oorzaak kunnen vinden.

Zijn er hier nog knappe koppen die hier een mogelijke oplossing hebben. Volgens mij doe ik of iets fout of zie iets over het hoofd.
 
Laatst bewerkt:
Thermostaat is voor plaatsen in de keuken in een pan ,met heet water getest met een kookthermometer. Gaat open bij 84 C (op de thermostaat is 82 C aangegeven, lijkt dus ok) en heeft maximaal 6 mm opening. Is conform specs zoals aangegeven in de Hayens manual.

Het is ook de goede want hij valt als het ware passend in een ring van het thermostaat huis.
 
Bij mijn motor regelt de thermostaat niet de fan, maar de thermoswitch die in de radiator zit. Is dan wel een honda, maar ik denk niet dat het bij jouw anders is.
De temperatuurmeter zit daar wel weer op de thermostaat aangesloten.

Als de thermostaat niet los gaat, dan komt er geen warm water in de radiator, en dan zal de thermoswitch de fan ook niet aanslingeren.
 
Laatst bewerkt:
Kan zijn dat de boordthermometer zomaar wat aangeeft.
Bij auto's staan ze ook altijd in het midden: 's zomers in de file en 's winters op de snelweg. Dan maken de mensen zich geen zorgen. :z
 
Thermostaat regelt de doorstroming van de koelvloeistof bij lagere motor temperaturen heeft verder niets met de thermoswitch te maken.
bij het inschakelen van de switch staat de thermostaat al vol open en doet die verder niets.
Bij mijn motor regelt de thermostaat niet de fan, maar de thermoswitch die in de radiator zit. Is dan wel een honda, maar ik denk niet dat het bij jouw anders is.
De temperatuurmeter zit daar wel weer op de thermostaat aangesloten.

Als de thermostaat niet los gaat, dan komt er geen warm water in de radiator, en dan zal de thermoswitch de fan ook niet aanslingeren.
 
Thermostaat regelt de doorstroming van de koelvloeistof bij lagere motor temperaturen heeft verder niets met de thermoswitch te maken.
bij het inschakelen van de switch staat de thermostaat al vol open en doet die verder niets.

Ja dat klopt.
De fan van zijn zoon zijn motor slaat eerder aan, dus dat kan aan de thermoswitch liggen, in de loop van de jaren komt er een steeds dikker glasachtig laagje op, wat isoleert. Dan slaat de fan later/te laat aan.
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn Gpz 500 heb ik hetzelfde probleem, nu in de herfst komt de temperatuur naald nauwelijks omhoog, alleen als ik lang stil sta komt er beweging in.
Door het oliepeil glaasje zie je ook slugde zitten dus blok komt niet op temperatuur, ik rij hier nu al 5 jaar mee zonder probleem .
Een oplossing is om de radiateur af te plakken maar dat is zo'n gedoe.
Dus niets doen en lekker rijden.
 
Murphy´s law dus, denken jullie?

Ga eerst een stuk karton voor de radiator plakken en kijk wat het effect is.

Daarna eventueel een originele thermostaat op de kop tikken. Zijn die nog verkrijgbaar bij de Kawa dealer?
 
Murphy´s law dus, denken jullie?

Ga eerst een stuk karton voor de radiator plakken en kijk wat het effect is.

Daarna eventueel een originele thermostaat op de kop tikken. Zijn die nog verkrijgbaar bij de Kawa dealer?

de gpz van mijn broer had het zelfde, radiateur stuk afplakken hielp veel :)

het is een kwaaltje van die beestjes, het niet warm worden
 
Gaat vanzelf fout. :Y

Het koelsysteem is gewoon te groot uitgevoerd voor de Gpz 500, je kunt prutsen wat je wilt het gaat toch niet over.(in de winter tijd )
Mijn motor is van '94 en ikzelf rij er elke dag op en loopt als een zonnetje, en over de slugde check de zoekfunctie op dit forum, en je zult zien dat het geen kwaad kan.
Je kunt overigens wel een flinkstuk snelweg pakken en goed warm rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan