klepdiameter honda fireblade (uitlaat

EngineerBeer

Rookie
6 dec 2013
4
0
Tull en 't Waal
beste mfers,

Ik ga komend seizoen in de no budget cup rijden, :) ik heb hier een honda fireblade 900 sc33 uit '99 staan. (mss een beetje langzaam maar helaas.. dit wordt hem)
ik ben er een nieuw uitlaatsysteem aan het ontwerpen, gewoon omdat het leuk is. en die moet natuurlijk zo veel mogelijk vermogen gaan leveren. om een hulpje daarbij te hebben heb ik een 'header design wizard' gedownload.

Klein puntje.. ik heb de diameters van de uitlaatpoorten (volgens mij zijn ze gelijk) nodig om het programma zijn werk te laten doen. Ik was niet van plan om de kop eraf te lichten om ze op te meten, dus ik ben (oorzaak->gevolg) het internet af gaan struinen en struinen.... en struinnnenennnnnn... zucht.... geen resultaat. werkplaatshandboeken en hondadealers ook niet '(

ik vroeg me af of iemand hier misschien al zo'n kop uit elkaar heeft gehaald, en dus weet wat de maat is?

Het wordt trouwens een rvs uitlaat. :Y supersjiek gepolijst :9
 
Diameter uitlaatpoort kun je toch gewoon meten als je de voorbochten er af hebt liggen?
Volgens mij bedoelen ze gewoon de binnen diameter van je uitlaat aansluiting op de cilinderkop
 
bedankt voor de reacties! ik bedoel de poortdiameter. dus de binnendiameter van de klepzitting. op het moment dat je alleen rekening houdt met grootte van de flens van de uitlaat, dan ga je volgens mij van een groter doorlaatoppervlak uit dan de 2 kleppen bij elkaar opgeteld aan oppervlak zijn.

het uitlaat kanaal door de kop is overigens ook niet mooi rond, maar goed zoals ik eerder al zei gaat de kop voorlopig niet open. als hij op een moment open moét dan zal ik hem wel flowen maar voorlopig heeft ie nog maar 8000 km erop staan en blijft hij dus dicht.
 
Heer Beer, het is een leuk project. Maar vergeet je niet een beetje dat er strenge geluidsrestricties zijn?

Je zult amper meer pk's genereren. Dat is voornamelijk jammer op de rechte stukken. Maar die extra 20 pk om een R1 bij te houden, ga je niet krijgen zonder het blok op te boren.

Maar de Fireblade komt wel beter door de bochten dan een R1. ;) En volgens mij remt hij ook beter.

Wat ik zelf belangrijker vond was om de gasreactie goed te krijgen. Meer torque in het middengebied. En met een open luchtfilter, het standaard uitlaatsysteem en een demper die meer gas doorlaat, krijg je er zo 5 pk bij over het hele toerenbereik. En raak je de dip rond de 3500 rpm kwijt.

Daarmee wordt de motor hanteerbaarder en kun je eerder weer veilig op het gas.

Met een lineairdere gasafgifte, later remmen en eerder op het gas, ga je harder rond dan met 20 top pk's meer. Alleen op banen met lange rechte stukken (Spa bijvoorbeeld), kun je wel wat meer pk's gebruiken. ;)
 
Ik probeer je niet tegen te houden hoor! Maar ik denk dat je een beetje teleurgesteld gaat worden. Met de 919cc van een SC33 ga je het op het rechte stuk gewoon nooit redden tegen de 998cc van een R1. Tenzij je eerder op je gas kan en sneller uit de bocht weg komt.
 
bedankt voor jullie reacties!

@daddyphilipsen: ja ik heb wel een werkplaatshandboek, zo een van haynes. top boek. echt niks op aan te merken: alle toleranties staan er in van alle onderdelen rondom de kleppen maarrr. de eigelijke diameter van die rotdingen niet....

@RetepV: Ik weet zéker dat ik het op vermogen niet ga redden tegen de r1ns en de gixxers uit 2004! (opgegeven 180 pk af fabriek met ram air. kom ik met me honda met 128 opgegeven haha) maar gelukkig blijft het de 'no budget cup' en deze motor had ik nog staan. ook als ik de kop ga prepareren haal ik er met heel veel geluk 15 pk extra uit. (+ uitlaat systeem + programmeerbare ontsteking+ creeeren van een soort ram air systeem en uiteraard dynojet enzo) dus ik heb niet de illusie dat dit een race winning bike wordt. -O-

Ik vind motortechniek gewoon vreselijk leuk! :+ :+ Ik heb de middelen om een uitlaatje te maken en dus wil ik het ook doen *D (ik heb alleen niet de machines om dunwandige pijp te buigen.. iemand suggesties? ik dacht zelf aan london exhaust)

je brengt me wel op een idee. als ik nou het topvermogen lager in toeren leg, zou ik in principe beter de bocht uit kunnen komen.. aangezien we volgens mij volgend jaar niet op spa komen te rijden (langste baan is denk ik assen) zou dat wel eens gunstig uit kunnen pakken.. iemand daar ideeen over?

P.s. ik dacht er gewoon een flens op te lassen zodat ik de ori demper erop kan bouten tegen het geluid.
 
Laatst bewerkt:
En als je toch wat geld wil uitgeven voor vermogen (eventueel in combinatie met open luchtfilter of geen en een goede uitlaat) zou je vlakschuif carburateurs kunnen zoeken.

Geven goede winst.

Yamaha gebruikte zelfs in de eerste 2 jaren van motogp vlakschuif carburateurs ;)

Goede vering,remmen en banden zijn eigenlijk het begin.

Vooral goede banden dan, als de vering en remmen in orde zijn (stalen omvlochten remleiding) zijn zelfs standaard onderdelen goed genoeg als beginner.
 
Laatst bewerkt:
Met een open luchtfilter, het originele uitlaatsysteem met een meer open demper, en een dynojet kit in de carburateurs kom je al een heel eind. De motor wordt dan (nog) wat lineairder, waardoor je je gas veiliger kan opengooien zonder kans op een highsider (of in ieder geval de meest minimale kans ;)).

Vervolgens de vering aanpassen, zodat hij stabieler blijft bij het remmen en je een hogere bochtensnelheid kan houden.

Dan begint het ergens op te lijken. :)

Stepjes 2cm omhoog en 2cm naar achter, dan is je zithouding beter, waardoor de motor ook weer stabieler wordt.

Een andere uitlaat zal waarschijnlijk niks toevoegen, behalve voor het oog. Mogelijk dat een dikkere buis er voor zorgt dat je minder trekkracht onderin hebt, maar ik denk dat het een beetje triviaal is.
 
Dikkere bochten , de standaard bochten zijn nogal magertjes.
Daar schijn je winst uit te kunnen halen .

Oei, we hebben een meningsverschil! Ik denk dat het triviaal is.

Maar als het niet triviaal is, dan zul je toch merken dat je onderin de toeren minder trekkracht hebt, maar boven in de toeren meer pk's.

Op de lange stukken hou je de snellere motoren (ik dacht meer aan de 1999 R1, met 150pk) dan iets meer bij. Maar je komt gewoon nog steeds pk's te kort.

De vraag is dan of het minder lineair worden van de vermogensafgifte je niet tegen gaat houden bij het uitkomen van de bocht. Als dat zo is, dan win je er netto niks mee. Of misschien verlies je er netto juist wel mee, omdat de meeste circuits geen lange rechte stukken hebben.

Misschien dat je twee uitlaatsystemen kunt nemen, eentje voor de bochtige banen en eentje voor banen met lange rechte stukken.
 
Trouwens waarom zou je de cillinderkop er niet af halen?

Kun je die ineens ook controleren en eventueel aanpassen.

Want no budget cup kost toch ook al snel een paar duizend euro voor een vol seizoen dacht ik.

Dan kunt ge beter uw motor goed op punt hebben ;)

Retep: tot 920cc mogen 4 cillinders in de 600+ klasse rijden.

Vanaf 920+ cc is mega bike.
 
Laatst bewerkt:
Retep: tot 920cc mogen 4 cillinders in de 600+ klasse rijden.

Vanaf 920+ cc is mega bike.

Ah, dus je hoeft helemaal niks aan de motor te doen! Alleen een dynojet kitje, open luchtfilter en open demper!

Die 600cc'tjes laat je gewoon keihard staan. :) En als je de vering goed hebt, dan ben je in de bochten bijna gelijkwaardig.

De enige moeilijkheid van de SC33 is dat de tank nogal breed is en in de weg zit. Ik heb een CBR900RR en een CBR600F. Beide motoren hebben hetzelfde gewicht. Toch stuurt de 600 ietsje lekkerder omdat hij smaller is. Iets meer bewegingsruimte.

Maar ja, de 600 heeft 20pk minder en 45Nm trekkracht minder, ik weet wel op welke motor ik liever het circuit rond ga. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan