welke druppelaar?

citrix

Rookie
1 sep 2013
28
0
ik kan er geen wijs uit.
Ik zoek een accudruppelaar voor mijn yamaha radian en zie zoveel verschillende en ook
aqua prijs gaat het van 12 euro naar over de 100 euro.
Wie kan mij vertellen wat een gechikte is die ook nog eens niet de hoofdprijs kost?
bedankt
 
Ik gebruik deze,werkt prima

K61655.jpg



:P :+
 
Ctek 0.8 ca 50-55 euro.
Heb ook zo'nlidl/aldi ding maar daar werkten na 1 jaar de knoppies niet meer van.

Ctek heeft geen knoppies :+

5 jaar geleden een Ctek gekocht. Volgens een monteur was de politie zeer tevreden met hun nieuwe Ctek's. Minder last van kapotte accu's bla bla, hij had er zelf ook 1, bla bla
Wat ze daarvoor hadden weet ik eigenlijk niet meer. Ik gok een Optimate3 ofzo.
 
Laatst bewerkt:
Geen.

Ik weet niet wie verzonnen heeft dat die dingen goed zijn voor een accu,
maar ik vermoed dat hij bij een producent van een van die dingen werkt.
 
Geen.

Ik weet niet wie verzonnen heeft dat die dingen goed zijn voor een accu,
maar ik vermoed dat hij bij een producent van een van die dingen werkt.

het is dus beter om hem in 4 maanden winterstop tijd (tsja, sommige) tot 5 volt te laten zakken?

of voor de mensen die dan een gewone accu lader hebben en deze aansluiten om hem een dag lang te vergeten, is ook veel beter dan een druppel lader natuurlijk

'(

ik ben het dus eens met vroembert
 
Ik heb meerdere accu's en ook vier laders.
Ondermeer een Conrad druppellader van 15 euro en een Optimate III.

De Optimate gaat net even verder met laden.. maar soms iets te ver. (koken)
De Conrad kan op verschillende voltages, dus kan ook de E-bike van de kleine laden. :+
 
het is dus beter om hem in 4 maanden winterstop tijd (tsja, sommige) tot 5 volt te laten zakken?

Hebben ze bij mij nooit gedaan.
Sommige motoren staan bij mij de hele winter onverwarmd in een schuur en zelfs een buiten onder een zeil.
Doe ik helemaal niets aan.
Die starten al jaren met dezelfde accu zonder problemen in het voorjaar.
Daar zitten gewoon accu's van een tientje of vijf in.
Op de een of andere manier lees ik toch regelmatig van mensen dat ze iedere drie vier jaar een nieuwe accu moeten kopen,
terwijl ze de accu toch iedere winterstop aan de optimate hangen.......
 
Er zijn nog wel meer factoren die een rol spelen dan alleen het merk/soort accu en wel/niet aan de lader.

Een oudere fiets zal nul komma nul lekstroom hebben bij contact uit, dan hoef je alleen te compenseren voor de zelfontlading van de accu. Dan durf ik gerust te stellen dat dat wel een paar maanden goed kan gaan.

Een nieuwere fiets gebruikt altijd wel stroom, en het is afhankelijk van de staat van de accu en de hoeveelheid lekstroom of je er verstandig aan doet om het een keer in de zoveel tijd aan de druppellader te hangen.

Laat ik een ding voorop stellen; het kan in ieder geval geen kwaad. Een zogenaamde 'slimme' lader kan je rustig de hele winterstop eraan laten hangen, en raadpleeg bij twijfel het boekje. Een accu helemaal ontladen doet zo'n lader in ieder geval niet, dan kan je hem ook weggooien.
 
Hebben ze bij mij nooit gedaan.
Sommige motoren staan bij mij de hele winter onverwarmd in een schuur en zelfs een buiten onder een zeil.
Doe ik helemaal niets aan.
Die starten al jaren met dezelfde accu zonder problemen in het voorjaar.
Daar zitten gewoon accu's van een tientje of vijf in.
Op de een of andere manier lees ik toch regelmatig van mensen dat ze iedere drie vier jaar een nieuwe accu moeten kopen,
terwijl ze de accu toch iedere winterstop aan de optimate hangen.......

dat het jouw niet gebeurt wil niet zeggen dat het niet gebeurt ;)

die mensen welke elke 3 a 4 jaar een andere accu moeten, is daarop 1 van de volgende dingen van toepassing:
-boordcomputer welke altijd (24/7) aan staat
-alarm
-klokjes welke op de boordspanning werken
-meer korte dan lange ritten
-lampen automatisch aan bij contact aan

niet alleen die optimate is bepalend he ;)
 
dat het jouw niet gebeurt wil niet zeggen dat het niet gebeurt ;)

die mensen welke elke 3 a 4 jaar een andere accu moeten, is daarop 1 van de volgende dingen van toepassing:
-boordcomputer welke altijd (24/7) aan staat
-alarm
-klokjes welke op de boordspanning werken
-meer korte dan lange ritten
-lampen automatisch aan bij contact aan

niet alleen die optimate is bepalend he ;)

De temperatuur is ook een flinke factor.
 
ik had een nieuwe accu leeg gestart, dus een lader gekocht voor 7 tientjes geloof ik (ctek 5.0) maar dat hielp niet. Bleek de accu een productiefout te hebben gehad. Vervangende accu aangeschaft a 4 tientjes en de acculader nooit meer gebruikt.

Gewoon af en toe rijden met die motor, en als je accu het niet meer doet koop je een nieuwe. Tenzij je laadsysteem kapot is, maar dan moet je je laadsysteem repareren en geen acculader kopen.

Wellicht dat je dus 1x een lader nodig hebt, dat is wanneer je laadsysteem kapot gaat. Maar er vanuitgaande dat dat je maar één keer gebeurt, kun je ook in dat geval beter een nieuwe accu dan een lader kopen, is goedkoper. Of je leent er eentje van iemand, en voor één keer is een auto-acculader ook prima.
 
Optimate niks dan ellende mee gehad (had er 3 stuks van)en lege accu's waar het ding vol aan gaf dus die accu's ook afgeschreven.
Tegenwoordig een stel van de Lidl. Heeft er 1 kuren kan die ook de bak in en minder grote uitgave.
Afgeprijsd maar een 15 euro.
Zet elke maand elke motor even aan de lading tot die geladen is en dan aan de volgende.
 
Laatst bewerkt:
conclusie: koop een zo goedkoop mogelijke druppellader. het gebeurt niet vaak bij de lidl dat ze producten verkopen die echt helemaal niet deugen. en als hij na een jaar kapot is? dan koop je toch gewoon een nieuwe voor die 15€!

ps ik heb zelf een ctek. werkt nu 3 jaar prima. alleen de isolatie om de draadjes heeft de neiging om te scheuren als het echt koud wordt en hij ligt buiten.. maar ja je moet een beetje geluk hebbe0n hé;)
 
De Optimate 4 is veel gebruikt en heel nuttig. Het is een combitoestel, diagnose, herstelling (in de mate van mogelijk), en veilige druppellading zonder dat je er naar moet omkijken. Het meet controleert en laadt indien nodig.
Het heeft trouwens een goede handleiding.
Ik laad trouwens de batterij met de sigaretteaansteker-kabeladaptor. Mijn motorscooter is standaard uitgerust met die aansluiting, alsook met USB-voeding-aansluiting voor bv. smartphone, USB-laadkabels, multimedia, GPS, enz.
Via die aansluiting hoef je het batterijdeksel niet te verwijderen of te werken met onveilige onstabiele klemmen.
Ik gebruik hem nu 1,5 jaar en geen problemen mee, werkt perfect, en start direct. Ik moet wel zeggen dat ik hem moet gebruiken omdat ik permanente voedingafnemers (oa.beveiliging) erop heb staan.
Mijn MaxSYM heeft trouwens in het instrumentenbord ook een spanningmeter van de batterijspanning, deze laat ook toe om te zien dat de spanning goed is bij stilstand als bij laadstroom terwijl de motor draait, heel nuttig.
Mvg. OldSF
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een Reich impulse u4 van 60 euri (duits merkt maakt ook carvanmovers) heeft mijn accu al 1 keer van de dood gered. gewoon winterdag aansluiten en niet meer naar omkijken zomerdag eraf halen en rijden maar.

Ik ben er zeker van overtuigd dat accu`s hierdoor langer meegaan.

Maar antwoord op je vraag: als je de lader alleen gebruikt voor motor accu`s dan hoef je maar een ladertje die tot 35 ah laad.
gebruik je de lader ook voor zwaardere accu`s (zoals ik) dan zou ik eentje kiezen die tot bijvoorbeeld 110 ah uur kan laden.

en dan heb je nog onderhoudsladers, druppelladers en acculaders.

het verschil hier tussen is dat ouderhoudsladers je accu ook daadwerkelijk volledig kunnen opladen. maar die je er vervolgens aan kunt laten waarnaar die verder gaat met druppelladen/ onderhouden.

Druppeladers heb ik geen ervaring mee maar voorzover ik weet: sluit je die aan op een volle accu. en dan word de accu onderhouden door de druppelader.

acculaders: worden aangesloten aan een lege/ halfvolle accu en begint met laden. zodra de accu vol is slaat deze af en moet je de lader zelf weer ingschakelen.

Ik zou als ik jou was voor de Onderhouds lader kiezen: is je accu wel eens om wat voor reden dan ook leeg heb je hier ook nog wat aan.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan