max verschil zuiger zuigerwand

rikar-7

Rookie
8 dec 2013
23
0
luyksgestel
wat is het maximale verschil tussen de zuiger en ziugerwand?
want ik vroeg me af als de cylinder 56.1mm is of ik dan een zuiger van 55.96mm kan gebruiken of dat een zuiger van 55.98mm beter is??
ik dacht ergens gelezen te hebben dat 0.1mm het maximale verschil is maar ben daar niet zeker van.

mvg ricardo
 
Laatst bewerkt:
Type zuiger? Een gesmede heeft in de regel wat meer ruimte nodig (zet iets meer uit). Een speling van 0.05 tot 0.06 is gebruikelijk bij een 125. Een zuiger van 55.98 is zèker te groot.
 
ok bedankt ik had al bijna een 55.98 besteld omdat ik ervan uitging dat de speling zo klein mogelijk moest zijn maar goed dat ik dit vroeg dan maar gesmeed of niet weet ik niet het is een zuiger van witaka of een van proX die ik van plan was te kopen
 
Met een schuifmaat meet je maar op 2 punten. Als je cilinder ovaal (en dat is 'ie eigenlijk nagenoeg altijd) heb je niks aan die meting. Je meet je cilinderboring met een binnenmicrometer. En dan is het ook nog afhankelijk op welk punt je meet (bovenaan, onderaan?)
 
Je begrijpt dat als jouw cilinder 56.10 is dat dit 10/100 over de 56 mm is?, maw; bij een zuiger 55.96 heb je 0.14 mm speling en bij 55.98 heb je nog steeds 0.12 mm speling?, oftewel 14/100 of 12/100.
Dat is hoe dan ook bijna 0.1 mm te veel.

Of bedoel je 56.01 mm ?

En zoals al gezegd: een schuifmaat (ook een digitale van mitutoyo) is niet nauwkeurig genoeg om betrouwbaar zuigespelinn te meten, je kunt dan nog beter van Stahlwill een set extra lange voelermaten kopen , die zijn er van 0.03 tot 0.09 mm met een honderste oplopend en daarmee kan je heel aardig te zuigerspeling meten vooropgesteld dat er niet te veel verloop in de cilinder zit.
 
Laatst bewerkt:
Je begrijpt dat als jouw cilinder 56.10 is dat dit 10/100 over de 56 mm is?, maw; bij een zuiger 55.96 heb je 0.14 mm speling en bij 55.98 heb je nog steeds 0.12 mm speling?, oftewel 14/100 of 12/100.
Dat is hoe dan ook bijna 0.1 mm te veel.

Of bedoel je 56.01 mm ?

En zoals al gezegd: een schuifmaat (ook een digitale van mitutoyo) is niet nauwkeurig genoeg om betrouwbaar zuigespelinn te meten, je kunt dan nog beter van Stahlwill een set extra lange voelermaten kopen , die zijn er van 0.03 tot 0.09 mm met een honderste oplopend en daarmee kan je heel aardig te zuigerspeling meten vooropgesteld dat er niet te veel verloop in de cilinder zit.
de 0.14 of 0.12mm verschil resulteert in 0.06 of 0.07mm rondom de zuiger dus links e rechts van de zuiger
 
de 0.14 of 0.12mm verschil resulteert in 0.06 of 0.07mm rondom de zuiger dus links e rechts van de zuiger


Ja maar zo gebruik je de waardes niet, je meet de zuiger en cilinder,trekt de waardes van elkaar af en dat is je zuigerspeling en die moet voor een tweetakt 125 ongeveer 4/100 tot 6/100 zijn.

Als de cilinder wat verder uitgesleten is kun je een beetje rommelen met de speling, je meet nl op het KRAPSTE punt in de cilinder,meestal onder aan parallel aan de uit/inlaat poort en je meet de zuiger ook onderaan zo'n 10 mm van de onderkant en ook parallel aan de uitlaat/inlaat.
De speling die je zo meet is de krapste speling, bij een uitgesleten cilinder word dat dus alleen maar meer naarmate je meer naar boven in de cilinder komt dus kun je de speling dan wat krapper nemen, zeg 2/100 a 3/100.

Als jouw cilinder daadwerkelijk 56.10 meet dan heb je een zuiger nodig van 56.05 en dan heb je 5/100 oftewel 0.05 mm speling.
Die zuiger zal denk ik niet bestaan, als je cilinder 56.10 is dan is hij behoorlijk uitgesleten want in principe zijn japanse cilinders meestal mooi aan de zogeheten "nul maat" dus in jouw geval was de cilinder ooit 56.00 mm.
Als het een gietijzer bus is dan word het boren en honen + een nieuwe zuiger in overmaat en als de cilinder een nikkel wand heeft (nicasil) dan word het opnieuw een nikkel wand er in laten aanbrengen+nw zuiger.
 
Laatst bewerkt:
Die laatste methode werkt prima als je 14 bent en je vast gelopen cross puch maxi weer wilt laten lopen ja :P maar niet voor een deftig blok wat nog fatsoenlijk moet presteren en betrouwbaar moet zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan