"Rammelende" GPz900

Timmert

Rookie
10 dec 2013
4
0
Hallo,

sinds dit jaar ben ik trotse eigenaar van een '85 Kawasaki GPz900R.
Hij is voor de leeftijd nog in bijzonder goede staat, maar afgelopen zomer begon het blok wat herrie te maken. Dit zijn de symptomen:

- geluid begint pas als het blok goed warm is, na zo'n 20 minuten rijden

- het is een rammelend / klapperend mechanisch geluid, wat sneller en langzamer "tikt" met het toerental van de motor.

- het is vooral aanwezig tussen 3-4k toeren. als ik vanuit daar optrek verdwijnt het geluid bij hogere toeren. Zodra ik weer van het gas afkom, komt het geluid ook terug.

Het lastige is dat het probleem zich alleen voordoet tijdens het rijden, stationair hoor je er niets van, dus ik ben al een aantal keer langs de lokale garage gereden, maar daar horen ze het niet.
Kawasaki's uit deze jaren hebben vaak last van versleten nokkenas-kettingspanners, welke ik recent heb laten vervangen. Hierbij zijn ook de kleppen opnieuw gesteld.
Helaas bleek na de reparatie dat het geluid nog aanwezig is. Voor ik er nu weer een hoop geld tegenaan gooi, hoop ik dat er hier mensen zijn die me op het goede spoor kunnen helpen.
In de lente is de motorolie vervangen, kan helaas op de bon niet zien welk type er nu in zit.

Alle hulp is welkom!

Tim
 
Bedankt voor de reacties!

Ik heb enige tijd geleden iemand met een wat meer technische achtergrond een stukje laten rijden.
Hij was ook van mening dat dit geluid niet normaal is, zelfs voor een Kawa.
Mijn angst is dat ik het hele blok aan puin rijd, terwijl ik de motor het liefst zo origineel mogelijk wil houden.

@bananeman: bedankt voor de tip, die gaat op het lijstje om te controleren.
 
Ik denk ook dat het geen kwaad kan om de olie er eens uit te halen en door een zeef te laten gaan. Controleren op metaaldeeltjes.

Blok eerst een beetje warmdraaien. Dan olie eruit. Laat je blok eerst afkoelen voordat je de carterbout weer vastdraait.

Als je goud/koperkleurige metaalstukjes vindt, dan heb je een kapot big-end lager (of meer).
 
Ik denk ook dat het geen kwaad kan om de olie er eens uit te halen en door een zeef te laten gaan. Controleren op metaaldeeltjes.

Blok eerst een beetje warmdraaien. Dan olie eruit. Laat je blok eerst afkoelen voordat je de carterbout weer vastdraait.

Als je goud/koperkleurige metaalstukjes vindt, dan heb je een kapot big-end lager (of meer).

Een big-end lager hoor je wel hoor, dat is geen getik. })
 
even het makkelijkste eerst, voel met lopende motor of er uitlaatgassen lekken bij de uitlaatflenzen aan het blok.

wanneer zijn de kleppen gesteld?
.......dus ik ben al een aantal keer langs de lokale garage gereden, maar daar horen ze het niet.
Kawasaki's uit deze jaren hebben vaak last van versleten nokkenas-kettingspanners, welke ik recent heb laten vervangen. Hierbij zijn ook de kleppen opnieuw gesteld.
Helaas bleek na de reparatie dat het geluid nog aanwezig is.........
 
Ik denk ook dat het geen kwaad kan om de olie er eens uit te halen en door een zeef te laten gaan. Controleren op metaaldeeltjes.

Blok eerst een beetje warmdraaien. Dan olie eruit. Laat je blok eerst afkoelen voordat je de carterbout weer vastdraait.

Als je goud/koperkleurige metaalstukjes vindt, dan heb je een kapot big-end lager (of meer).

dit is de manier om te kijken dat er de big end er uit gaat komen ,,de olie goed in de gaten houden , wat ook kan zijn is de afstelling van je balans as , als deze niet goed staat maakt de motor ook een snaperend geluid bij te veel naar links en een ratelend geluid naar te veel naar rechts ,even de midden stand zoeken ,dan staat de as goed .
dynamo ketting moet ongeveer om de 40.000 km worden vervangen ..deze kan breken ,en spanner ook .. kost bijna niets om het te vervangen .
 
Bedankt voor de tips!

Nog andere mogelijke boosdoeners?

andere zaken die ik wel eens mee heb gemaakt ,,, speling op de gasklep,as van de carburateurs , (dus niet de gasschuif met de membraan) deze wil dan gaan mee lopen op het vakuum van de motor ,,en hoor je een licht tikken ,, pas als de motor boven de 2000tpm komt gaat het weer weg. zelf had ik toen ook het idee dat de kleppen niet goed stonden. waar was dus anders .

verder is bij jou de kleppentrein goed nagekeken ? ook de slepers zelf geen vlakken punten ?? dit kan allemaal tikken veroorzaken ,
 
Je moet eerst het geluid proberen te localiseren. Waar komt het vandaan?

hoog laag midden achter voor?

Ik heb een zl1000 gehad en idd ook die problemen met die stellers... echt pokkedingen

Die gpz1000rx had het ook..


Het is wel weird dat het pas optreedt als die warm is..
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan