3 litr olie verbruikt

Huricane

Die hard MF'er
17 dec 2004
538
0
Vandaag mijn motor opgehaald na onderhoudsbeurt (BMW F800) Nu hoorde ik dat het oliepeil nog maar uit 1 ltr bestond... er was dus na 10.000km 3 liter olie verbruikt.
Is dit olieverbruik normaal (type/model)? volgens dealer geen lek of wat dan ook.
 
Weet je zeker dat er 4 liter in hoort?
Meestal is het een liter of 3.
Twee liter op 10.000 km is niet eens zo veel.
Bij elke motor moet je regelmatig de olie peilen, ook al lijkt de motor niets te verbruiken.
Je hebt schijnbaar nog het geluk gehad dat de oliedruk niet is weggevallen.
Dan is de motor gelijk TL.
 
1 op 3.333 km is wel veel, maar in principe niet gevaarlijk. Je moet het wel wat beter in de gaten houden, want op 1/4 van de benodigde olie gaat het niet lang goed.

Peilen dus! Elke week het liefst.

Als het significant meer wordt (hoger verbruik dan 1 op 1000 ofzo) kun je overwegen om je cilinders te laten honen en overmaat zuigers te plaatsen, of in ieder geval je zuiggerringen te vervangen.

edit: ik was een beetje traag :) zie hierboven
 
Laatst bewerkt:
F800's verbruiken niet of nauwelijks olie.
Dus het is in elk geval niet normaal.

Volgens het boekje is 1 liter per 1000 nog steeds "normaal"
(volgens mij moet BMW dat stukje eens herzien,
want die tekst stamt nog uit de begintijd van BMW.)

Had de motor bij de vorige beurt ook al olie verbruikt?
Beurt bij dezelfde dealer laten doen als de vorige beurt?

Het zou natuurlijk ook maar zo kunnen dat de vorige keer
(al dan niet per ongeluk) een "beetje" olie vergeten was...
(ene kan leeg, op weg naar de nieuwe afgeleid door iets anders,
vergeten...)

Hoe dan ook: het hoort niet.

Post m ook even in het F800-topic, alsjeblieft.
 
Vandaag mijn motor opgehaald na onderhoudsbeurt (BMW F800) Nu hoorde ik dat het oliepeil nog maar uit 1 ltr bestond... er was dus na 10.000km 3 liter olie verbruikt.
Is dit olieverbruik normaal (type/model)? volgens dealer geen lek of wat dan ook.
Ik dacht dit model in totaal 3 liter olie heeft, incl wat in de filter zit.

Maar misschien zit ik er naast....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
bedankt voor de reactie!
motor altijd bij dezelfde dealer in onderhoud, ik gebruik hem dagelijks voor woon/werkverkeer.
idd stom van me dat het peilen er bij ingeschoten is... zal het nu maandelijks in de gaten houden.
 
F800 wil best wel wat olie verbuiken hoor. 1 ltr op 3.333 km valt mee, maar moet niet veel meer worden. Zou zeker eens in de 1.000 km even olie pijlen.


De meeste F800-rijders hebben te maken met een verbruik van 0,0 aan olie.
Dus wat dat betreft is een exemplaar dat olie verbruikt
(en vooral dergelijke hoeveelheden) nogal eh: exemplarisch.

Echt hoor: normaal is het zeker niet.
 
Zo heb ik ook eens een half koffiebekertje (90cc) uit een Honda motorscooter gehaald (hoorde 800 cc in).

Soms lijkt het allemaal maar interesantdoenerij, die olie... Maar hou het toch maar in de gaten ;)
 
Weet je zeker dat ze je verteld hebben dat er 3 liter olie verbruikt is?

Is het niet zo dat er op je rekening 3 liter olie vermeldt staat en dat er (gewoon) een oliewissel heeft plaats gevonden :o

Met nog maar een beetje olie (< 1L) loopt zo'n fiets vast voordat je bij de "dealer" bent.
 
Laatst bewerkt:
2 F800s hier, 1 van 2009 en 1 van 2011. Gaat toch zo nu en dan wat olie in. Word wel flink en veel mee gereden. Staan rond de 55.000 tot 70.000 km.

Maar hoe vaak is "nu en dan"?
En hoeveel is "wat"?

Ik rijd nu op mijn 2de F800ST, deze is bouwjaar 2008.
Rijd ongeveer 25000 per jaar.
Geen olieverbruik.
De vorige was er een uit 2006, van 10K naar ruim 90K gereden,
ook zonder een druppel olieverbruik.
De ervaring op het F800-forum is ook dat ze in principe geen olie verbruiken.

Natuurlijk kunnen er best exemplaren zijn die wel wat verbruiken.
 
Tja, precies hoeveelw eet ik niet. Ik zelf schat ongeveer een litertje per 5000 km. Maar zoz ie je maar, dat er onderling behoorlijk verschil zit. Ik had vroeger een R6 en een FZ6, die beide ook zo goed als niets verbruikten. Daarbij vind ik dat het motorblok van de F800 wat zweet bij heet weer. Dan zie je de vettigheid aan de zijkant van het motorblok. Op zich geen probleem.
 
Maar hoe vaak is "nu en dan"?
En hoeveel is "wat"?


Ik rijd nu op mijn 2de F800ST, deze is bouwjaar 2008.
Rijd ongeveer 25000 per jaar.
Geen olieverbruik.
De vorige was er een uit 2006, van 10K naar ruim 90K gereden,
ook zonder een druppel olieverbruik.
De ervaring op het F800-forum is ook dat ze in principe geen olie verbruiken.

Natuurlijk kunnen er best exemplaren zijn die wel wat verbruiken.

En wat is bij jou 'de meeste'?
en hoeveel is 'wel wat'?
en 'in principe'?
_O-

beetje vaag allemaal, wat jij nu verteld hebt aan topicstarter is dat het niet normaal is maar het best wel kan :')
 
Laatst bewerkt:
Vandaag mijn motor opgehaald na onderhoudsbeurt (BMW F800) Nu hoorde ik dat het oliepeil nog maar uit 1 ltr bestond... er was dus na 10.000km 3 liter olie verbruikt.
Is dit olieverbruik normaal (type/model)? volgens dealer geen lek of wat dan ook.

knap dat je motorblok niet is vast gelopen met maar 1L olie in het carter. zelfs de meest 'hufterproof' motorblok kan niet lang leven op 1L olie.
 
knap dat je motorblok niet is vast gelopen met maar 1L olie in het carter. zelfs de meest 'hufterproof' motorblok kan niet lang leven op 1L olie.

Oh jawel....mijn Nissan Primera. Hij ging zelfs stinken :') Bleek amper nog olie in te zitten. Bijzondere beestjes die Nissans.....hij's nogsteeds niet kapot. Schokdempers beginnen volgens mij wel aardig aan gort te raken. Hij heeft wel eens stabieler op de weg gelegen met harde wind.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan