cbr900rr sc33 "klapperende gasschuiven"

wally

Die hard MF'er
24 feb 2002
853
4
N-H
Ik heb aangenomen van kevinblade dat mijn motor (1996 sc33 900rr) klapperende gasschuiven heeft.
Op het moment wordt het geluid alleen maar erger. Is geen naks en kleppen. zijn vervangen en gesteld. Als voorbeeld is er een youtube filmpie van RetepV waarin hij precies hetzelfde geluid heeft als hij wegrijd vanuit de pits het circuit op.


Eerlijk stoort het me. Andere set carbs op zetten of heeft iedere sc33 dit euvel?
 
Het filmpje doet het niet meer, ik heb youtube gewaarschuwd.

Maar ik weet eerlijk gezegd niet zeker of het klapperende gasschuiven zijn. Ik weet alleen dat een (goede) monteur er bij mij naar geluisterd heeft en eigenlijk geen duidelijk antwoord had. Het kwam niet bij de kop vandaan, en het klonk ook niet als een kapot big-end lager volgens hem.

Ik ben er dus mee doorgereden met het idee dat het vroeg genoeg is om verder te zoeken wanneer het blok kapot gaat. Ik heb er sindsdien zo'n 1000km mee gereden (steeds sneller ;)).

edit:

De motor kostte me maar 900 euro bij aanschaf, dus een ander blok kan er dan nog wel eens van af.
 
Laatst bewerkt:
De motor had het al van het begin. Ik heb de hele cylinderkop uit elkaar gehad en opgefrist, maar daarna was het geluid er nog steeds.

Ik heb nog een nieuwe NAKS liggen die ik komend jaar wil proberen. Maar jij hebt die al vervangen en dat hielp blijkbaar ook niet.

Ik heb ook nooit metaaldeeltjes in de olie gevonden ofzo. Heb de olie zo'n beetje elke circuitdag gecontroleerd. Niks gevonden.
 
Laatst bewerkt:
Zonde om zoveel dingen te vervangen terwijl dat niet het probleem is.
Klapperende gasschuiven komt heel veel voor bij de SC28/33.
Vooral als de airbox is gemodificeerd.
Maar je mag wel een keer bij mij langsrijden dan gaan we met een stethoscoop even luisteren ;-)
gratis en voor niks
 
Zonde om zoveel dingen te vervangen terwijl dat niet het probleem is.
Klapperende gasschuiven komt heel veel voor bij de SC28/33.
Vooral als de airbox is gemodificeerd.
Maar je mag wel een keer bij mij langsrijden dan gaan we met een stethoscoop even luisteren ;-)
gratis en voor niks
Thanks daarvoor, alleen hebben alle sc28/33 modellen hier last van? Of is het km afhankelijk? zeg 40 % van de blades hebben er last van????
 
Thanks daarvoor, alleen hebben alle sc28/33 modellen hier last van? Of is het km afhankelijk? zeg 40 % van de blades hebben er last van????


Ik ken Blade,s met veel kilometers die er geen last van hebben, dus durf ik niets van te zeggen.
De mijne klapperde ook een eind in de rondte, vond het niet erg, en ik ging over op flat slide,s en die klapperde net zo hard, maar ik had er behoorlijk wat aan gedaan.
 
Het filmpje doet het inmiddels weer. Als iemand een idee heeft wat het geluid is, dan mag die het zeggen.

Er zit nog een ander 'zoem' geluid in. Dat bleek het topkuipframe te zijn die tegen de tank aan trilde. :) De tank had ooit een crash gehad en de ophanging was wat verbogen.
 
Ik wil natuurlijk straks wel lezen of het echt de gasschuiven waren. ;) Ik hou me er koel onder, maar dat heeft maar 2 redenen.

De eerste is dat de motor niet zo veel kostte, ik geen zin had om er nog meer aan te sleutelen, en wel zou zien of het blok uit elkaar zou klappen. Is zo'n 1000km later nog niet gebeurd, het zal dus wel meevallen. :)

De tweede is dat Michiel van MWS er naar geluisterd had met een stethoscoop en niks kon horen op de 'gevaarlijke' plekken. En ik vertrouw zijn kunde.
 
Ik vraag me af of dit vooral bij gemodificeerde carburateurs voorkomt. Bij een dynajet kit zitten voor een Blade naast grotere sproeiers ook slappere veren voor de gasschuiven en een boortje om het luchtgaatje in de schuif uit te boren. Ik kan me voorstellen dat dat er voor kan zorgen dat de gasschuiven meer zullen klapperen.

Mijn carburateurs hebben grotere sproeiers, dat weet ik. Die heeft de vorige eigenaar er in gezet. Het zou me niets verbazen als de volledige modificatie uitgevoerd is. Ik weet niet hoe ik dat kan zien.

Ik heb er ook een schuimluchtfilter in zitten. Dus nog wat meer open dan een K&N filter.

Ik ben geen modificaties aan de luchtfilterbox tegen gekomen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan