Blok eet bougies

Goede middag,

Ik ben al een tijdje bezig om een quad te reviseren. Het betreft een 300 CC KLF 300. Het blok is een eenvoudig 1 cilinder 4 tact blok. Ik heb deze inmiddels helemaal weer in elkaar zitten, en in eerste instantie liep het blok prima. Na een klein rondje begon het blok wat te stoten, sloeg de motor af, en wilde niet meer starten.

Ik heb toen even alles na gelopen, en bleek dat de bougie niet goed vonkt. Het leek er op dat de isolatie tussen de middenstift en de massa stuk was, de bougie vonkt dus niet waar hij hoort te vonken. Ik denk nieuwe bougie, en klaar. Na montage van de nieuwe bougie weer even goed lopen, dan weer horten en stoten, en tot slot bijna niet meer starten. Bougie weer testen, een weer geen goede vonk.

Waar kan dit aan liggen? Pas ik de verkeerde bougie toe (is wel goed volgens WPHB)? Zou een iridium bougie kunnen helpen? Andere opties? De zuiger raak de bougie niet aangezien de afstand tussen de elektrodes wel goed blijft. Deze check ik uiteraard altijd bij montage van een nieuwe bougie.

Alvast bedankt voor de reacties.
 
Is de bougie zwart? Verbruikt het blok veel olie (zou niet mogen na een revisie), maar kool is geleidend, ook een nieuwe bougie is snel naar de kl kapot.
 
Hierbij een afbeelding van de bougie (best mooie scherptediepte voor een GSM :P), was nieuw, blok heeft er ca. 10 minuten mee gelopen.

full


Stationair gedeelte heb ik met de Pilot schroef afgesteld volgens het WPHB op 2 1/8 slag uitgedraaid.
 
Een oud gezegde is,

Al is de bobine stuk gelopen, dan gaan de bougie's ook naar de kloten ! :+

Verder kan je letten op een te rijk mengsel, maar doorgaans 'vreet' dat geen bougie's.

edit : De bobine kan je trouwens makkelijk doormeten, even je werkplaats handboek raadplegen voor de waarde's :)
 
Laatst bewerkt:
Een oud gezegde is,

Al is de bobine stuk gelopen, dan gaan de bougie's ook naar de kloten ! :+

Verder kan je letten op een te rijk mengsel, maar doorgaans 'vreet' dat geen bougie's.

edit : De bobine kan je trouwens makkelijk doormeten, even je werkplaats handboek raadplegen voor de waarde's :)
Als ie voor de revisie goed gelopen heeft, is de kans klein dat nu net de bobine kapot is.
 
mijn mening veel te rijk of choke blijft er op staan....


Inderdaad, ding staat veel te rijk of je choke blijft hangen. Lijkt me het eerste want anders zou ie stationair ook veel te hard lopen. Ik neem aan dat je dat wel gemerkt zou hebben.

Te rijk lopen kan meerdere oorzaken hebben, je mengsel regelschroef is niet de enige factor. Staat je vlotterniveau niet te hoog? En niet te vergeten : komt er wel genoeg lucht door je luchtfilter?
 
Inderdaad, ding staat veel te rijk of je choke blijft hangen. Lijkt me het eerste want anders zou ie stationair ook veel te hard lopen. Ik neem aan dat je dat wel gemerkt zou hebben.
Te rijk lopen kan meerdere oorzaken hebben, je mengsel regelschroef is niet de enige factor. Staat je vlotterniveau niet te hoog? En niet te vergeten : komt er wel genoeg lucht door je luchtfilter?

Dat hoeft niet per se, soms kan een motor die heel rijk staat nog best aardig lopen..
Heel makkelijk te merken of ie heel rijk staat, hij heeft een heel makelijke koude start en hoeft niet of nauwelijks op de choke te staan als ie koud is.
 
Die weerstand ( in de dop, óf in de bougie ) zit er in om de boel te ontstoren voor radio/tv/etc.

Vroeger als er een brommer langsreed had je nog wel eens dat de tv begon te knetteren, weet u wel?

Regels dus.

Zónder weerstand loopt 'ie vaak beter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan