Even inhouden dan wegschieten

Greeny

Die hard MF'er
5 okt 2005
338
12
Belgie
Ik heb de laatste tijd met mijn Triumph Legend TT vaak problemen bij het willen vertrekken. Soms houdt die in om dan weg te schieten. (ook is hij al 3 maal stil gevallen).
Hij is net buiten bij de dealer die de bougies vervangen heeft en de carburators uit gekuist. Enkele dagen was het in orde maar nu is het probleem terug...
Ik rij met deze moto dag-dagelijks al 2 jaar lang en nu sinds enkele maanden doet dit fenomeen zich voor.
Wat zou het nog kunnen zijn?

Ik dacht mijn tank eens te demonteren en uit te spoelen met benzine... Wat kan het nog zijn? Enig idee?
 
Ik heb de laatste tijd met mijn Triumph Legend TT vaak problemen bij het willen vertrekken. Soms houdt die in om dan weg te schieten. (ook is hij al 3 maal stil gevallen).
Hij is net buiten bij de dealer die de bougies vervangen heeft en de carburators uit gekuist. Enkele dagen was het in orde maar nu is het probleem terug...
Ik rij met deze moto dag-dagelijks al 2 jaar lang en nu sinds enkele maanden doet dit fenomeen zich voor.
Wat zou het nog kunnen zijn?

Ik dacht mijn tank eens te demonteren en uit te spoelen met benzine... Wat kan het nog zijn? Enig idee?


Ik vind dit op zich wel een strak plan. Maar waarom heeft de dealer dit dan niet gedaan? En gelijk een nieuw benzinefilter ertussen.
 
Ja ik heb het aangehaald van mijn tank eens te spoelen, ofwel heeft het een andere oorzaak, vandaar mijn vraag.

In het algemeen levert die goed werk hoor mijn dealer...
 
Ja ik heb het aangehaald van mijn tank eens te spoelen, ofwel heeft het een andere oorzaak, vandaar mijn vraag.

In het algemeen levert die goed werk hoor mijn dealer...

Je denkt dus zelf dat het waarschijnlijk niet aan rotzooi in de benzinetank ligt?
Als er een goed benzinefilter aanwezig is, dan ben ik het met je eens.

Als het benzinefilter verstopt gaat zitten dan gaat de motor volgens mij eerst slechter lopen in de hogere toeren, inde lagere toeren kan die eerst nog genoeg benzine toevoeren.

Ik durf het zo niet te zeggen. 2 dagen goed lopen en daarna weer niet kan volgens mij niet aan een smerige tank liggen.
Tenminste als er een benzinefilter aanwezig is.
 
Zou ik dat heuvel kunnen verhelpen door de benzine filter in mijn tank aan de kraan, los te maken en aan het darmpje een doorschijnend exemplaar te koppelen.

461-763.jpg

zoiets bijvoorbeeld.

Dat kost niks en ik zie of er vuil doorsijpelt.
 
Zou ik dat heuvel kunnen verhelpen door de benzine filter in mijn tank aan de kraan, los te maken en aan het darmpje een doorschijnend exemplaar te koppelen.

[afbeelding]
zoiets bijvoorbeeld.

Dat kost niks en ik zie of er vuil doorsijpelt.

Ik zou eerst de hele tank leeg laten lopen, en kijken of er geen water bij in zit. Benzine drijft op water dus dat is dan het eerste wat in je carbs loopt. Kan me voorstellen dat het daar in het begin even slecht op loopt en in de hogere toeren wel goed.

Dan kun je gelijk zien hoe schoon de benzine is en hoe het benzinefilter er aan toe is. Als het zo'n grof filtertje is kan het dus zijn dat er ook sproeiers in je carbs gedeeltelijk verstopt zitten, ondanks dat ze pas zijn schoongemaakt. Dat kan je dan eventueel weer oplosssen met een carbcleaner. Forté1 of zoiets dergelijks.

Maar misschien is het wel heel wat anders. Er loopt hier ook net een topic over een motor die bougies vreet. En dat kan eventueel komen doordat de motor te rijk loopt.
 
Water is echt een BITCH om in je tank te hebben..

Onlangs een gs500 in de werkplaats gehad met ongeveer dezelfde symptomen.
Tank leeggemaakt ( zat flink wat water in ) en gaan rijden, nog steeds problemen.
Tank leeggemaakt en met perslucht he-le-maal drooggeblazen.. toen was het probleem weg ( en gelijk een filter gemonteerd )
 
het stationaire mengsel bij een legend is erg arm, de mengschroeven staan dan ook erg vaak bijna dicht.
dus mengschroeven iets verder open zetten helpt al vaak.
ook de gasnaalden moeten omhoog.
sommige uitvoeringen hebben een gasnaald die niet versteld kan worden, dan moeten er een paar ringetjes onder.
verder zijn de inlaatrubber vaak gescheurd.
en de O-ring om de vlotternaaldzitting werkt vaak niet meer.
als er water in de tank zit, dan zou aftappen van de vlotterbakken tijdelijk verbetering moeten geven.
en om het water weg te krijgen kun je er een middel zoals forte in de tank gooien.
het water bind dan met de benzine en word dan gewoon verbrand.
 
Komt het ook voor bij warme motor? Werkt je choke wel ok? Is het niet gewoon lastige kouwe start? 't blijft een engelsman natuurlijk ;)

Ook als hij warm is... de choke werd ook nagekeken na het uitkuisen van de carbs. Ik heb altijd met triumph gereden en nooit problemen zoals deze gekend. :N
 
In de geest vd beginner zijn er vele mogelijkheden,
in de geest van de expert zijn er slechts enkele.

Ding terug naar de dealer brengen...anders zitten we hier op het eind met een slechte dealer.
 
Laatst bewerkt:
In de geest vd beginner zijn er vele mogelijkheden,
in de geest van de expert zijn er slechts enkele.

Ding terug naar de dealer brengen...anders zitten we hier op het eind met een slechte dealer.

Ja maar de laatste keer had ik al een rekening van 800€. Als ik deze blijft hebben ben ik binnenkort bankroet ;) Ik ga hem nog eens bellen, maar ik heb de indruk dat hij zelf voor een raadsel staat???
Nu heb ik deze morgen wel bemerkt, eens hij goed warm is, na pakweg 8km, hij het niet meer doet...
Hoe lang moet eigenlijk een choke op blijven staan. Vroeger met mijn Trident was dat 3 minuten en ik mocht hem afzetten.
 
water is zwaarder dan benzine, tap je vlotterkamer af vang het op, en gooi de inhoud op een vlakke niet absorberende plaat, als er water in zit zul je de druppels over de benzine zien rollen...
 
Mee eens.
Het probleem van water in de tank is wel wat verergerd door het bijmengen van methanol in de benzine, methanol houdt water vast....

Dit probeer ik eens vanavond. Ik heb een fuel cleaning produkt gekocht van Bars. Tank leeg, filter uitkuisen, laten draaien op het product en we zien wel en verse benzine in de tank.
 
Bananenman zit zoals altijd op het goede spoor.

Ikzelf vermoed dat het in het acceleratie pompje van de carb. ligt. (ervan uitgaande dat die wel op een moderne motor zit)

Deze geeft een spuitje benzine als je gas geeft, als die kapot is (of verkeerd staat afgestelt) ,

1.) hapt hij eerst een hoop lucht
2.) Valt dus bijna dood/terug
3.) door erna ineens weer op te pakken

Vooral bij oude amerikanen is dit een vrij bekend probleem, ik weet niet of je in de carb. kan kijken, maar anders zou je het luchtfilter zover moeten demonteren zodat je in de carbs kunt kijken, en daarna iemand vragen om even hard aan het gas te draaien, als het goed is zou je dan een straaltje benzine moeten zien.

Maar iets zegt mij dat dit allemaal niet zo heel makkelijk is te controleren op een nieuwerwetse machine.

Makkelijk is wellicht om het acceleratie pompje/membraam van de carb. te demonteren en te controleren op scheurtjes.

Kan ook hele simpele afstelling zijn trouwens, misschien zit er gewoon iets teveel speling op de bediening van het pompje, wat in principe gewoon normale slijtage zou zijn.
 
deze motor heeft geen acceleratiepomp.

een paar weken terug ook een legend met dezelfde symptomen.
klant was er van overtuigd dat het aan de versnellingsbak lag, zo erg stotterde de motor.

het beste is uiteraard afstellen op de testbank.
de makkelijkste oplossing is de gasnaalden een stuk hoger zetten.

daar voor hoeven de carburateurs niet gedemonteerd te worden, alleen het bovenste deksel eraf halen.
klusje van 20min, want je kunt er goed bij, bij deze motor.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan