verschil CB 250 en 400..

Joerimotor

Rookie
16 dec 2013
5
0
Hallo,ik heb net een CB 250 (met 15000km's) op een CB400 frame gekocht.Erbij was een CB400 blok met veel meer km's op.Kan ik de pistons en cilinders op die 250 motor zetten?Omdat ik toch wel liever meer pk's wil,nu ik ze toch kan gebruiken.Kleppen en kleppendeksel van de 250 ook nog te gebruiken met de 400 cc pistons?
Alleen de vraag:zijn er veel verschillen tussen die blokken,mag ik zomaar een 400 piston op een 250 drijstang monteren?De carburatoren zijn wel verschillend,dacht ik.
De motoren van zo goed als zelfde bouwjaren,1979.
 
Doe es logisch nadenken.

Als je klaar bent, pak je het gehele 400 blok dat in het 400 frame hangt. En zoek je de juiste carbs er bij.

Wel een aparte motor, met totaal ander blok dan in het frame hoort....
 
Je koopt een Honda CB250 en gaat vervolgens miepen over het vermogen?

Ik zou een gat in het carter zagen en de 400CC- cilinders hier aan vastbouten. Drijfstangen her en der lassen, en je hebt een 650cc V8!
 
Het principe van de blokken is hetzelfde. Cylinders, zuigers, kleppen, drijfstang, koppeling, versnellingsbak, carburateurs. Alleen zijn al die losse dingen verschillend. :)

Aangezien je dat 400 blok toch al los hebt liggen, zit je in de beste situatie die je kunt hebben: je hebt een blok om op te knappen en een motor om in de tussentijd op te rijden.

Dus begin met een werkplaatshandboek voor de 400 te kopen, zoek een goede werkbank waar je alle losse onderdeeltjes op kan uitstallen, en ga het blok uit elkaar halen. Alle onderdelen nameten volgens de methode in het werkplaatshandboek. Alles wat goed is, heel goed schoonmaken (let ook goed op dingen als oliekanaaltjes in de drijfstang, alles moet goed schoon en open zijn). Alles wat slecht is vervangen voor nieuw of goed tweedehands. Alle lagers meteen vervangen voor splinternieuw, want hij ligt toch uit elkaar. Verse pakkingset kopen. Momentsleutel kopen. Hoonsteen door de cylinders (tenzij die zo buiten tolerantie zijn dat ze opgeboord moeten worden).

En als alle onderdelen goed en schoon zijn, de boel weer in elkaar zetten. En voila, je hebt een blok dat weer minstens 70.000km mee kan (mits je alle oliekanaaltjes dus goed hebt schoongemaakt). In je motor lepelen en gaan.
 
Bedankt,achteraf bekeken is het idee te hoog gegrepen voor mijn kennis ivm motoren en sleutelen,was een te zot idee om te beginnen mixen,is problemen vragen.Dit is de eerste keer dat ik aan een oude motorfiets bezig ben.De oude 250 blijft erop en ziet er nog goed uit ook!Heeft 2 jaar stilgestaan maar weinig km's,is los,het blok gaat niet opengevezen worden,gewoon nieuwe olie,de carbs kuisen en proberen goed af te stellen,kleppen en nokkenasketting bijstellen.
Die 400 blok heb ik opengevezen en er is geknoeid geweest met 4 van de 8 lange bouten die door de tuimelaars,cilinderhuis en carter gaan.Onbetrouwbaar,daarom te koop nu voor reserveonderdelen....
 
Bedankt,achteraf bekeken is het idee te hoog gegrepen voor mijn kennis ivm motoren en sleutelen,was een te zot idee om te beginnen mixen,is problemen vragen.Dit is de eerste keer dat ik aan een oude motorfiets bezig ben.De oude 250 blijft erop en ziet er nog goed uit ook!Heeft 2 jaar stilgestaan maar weinig km's,is los,het blok gaat niet opengevezen worden,gewoon nieuwe olie,de carbs kuisen en proberen goed af te stellen,kleppen en nokkenasketting bijstellen.
Die 400 blok heb ik opengevezen en er is geknoeid geweest met 4 van de 8 lange bouten die door de tuimelaars,cilinderhuis en carter gaan.Onbetrouwbaar,daarom te koop nu voor reserveonderdelen....
Liever laten staan, dan straks problemen :Y


Je hebt nu dus een rijdende CB400 met CB250 blok?
En een los CB400 te koop voor onderdelen, waar al eens iets mee is gedaan?
 
Inderdaad,1 vd lange bouten is aan de kop gelast en dan een nieuwwe zeskantkop geslepen (uit het midden!!),knoeiwerk dus ipv een nieuwe bout erop te zetten.Andere bouten zijn over de lengte precies verdikt met zwart plastic om speling op te vangen of zo.1 drijfstang zit wat losser aan de lagerschaal maar voor de rest alle onderdelen dik in orde...
 
Terug
Bovenaan Onderaan