suzuki gs650 kantana

16 dec 2013
2
0
electronica heeft het begeven wat ik denk spanningsregelaar of verdeelblok zit onder de accu is ontploft .
kan dat nog gemaakt worden .
verder is de motor nog goed.
 
Euvel van deze modellen suzuki. Waarschijnlijk is je dynamo stator ook overleden of aan het overlijden. Belangrijkste is om er een heel goede accu in te hebben zodat je dynamo zo min mogelijk amperes hoeft te leveren.
Gewoon nieuwe spanningsregelaar, dynamo stator en accu en dan nog even alle bedrading en stekker verbindingen goed controleren en eventueel fixen.
 
Euvel van deze modellen suzuki. Waarschijnlijk is je dynamo stator ook overleden of aan het overlijden. Belangrijkste is om er een heel goede accu in te hebben zodat je dynamo zo min mogelijk amperes hoeft te leveren.
Gewoon nieuwe spanningsregelaar, dynamo stator en accu en dan nog even alle bedrading en stekker verbindingen goed controleren en eventueel fixen.
Waar komt die stroom dan vandaan die in die accu zit?
Als het een permanent magneet dynamo is dan levert deze altijd de maximale stroom.
Daar verandert de accu niks aan.
 
Ik ga hier verder niet op in maar bedenk alleen ff dat een slechte accu van zichzelf al amperes nodig heeft om opgeladen te worden en te blijven. Is goede hint denk ik.
Zucht wordt er zo moe van
 
Ik ga hier verder niet op in maar bedenk alleen ff dat een slechte accu van zichzelf al amperes nodig heeft om opgeladen te worden en te blijven. Is goede hint denk ik.
Zucht wordt er zo moe van
Iedere accu heeft stroom nodig om opgeladen te worden.
Bij een zwaardere accu is dat meer dan bij een lichter.
Waar word je zo moe van?
 
Dat er altyd van die azijn p*ssers zijn die een topic vern*ken door totaal niet relevante verbeteringen te denken aan te dragen waar men verder niets aan heeft. :(
Enne een oude accu ontlaadt vele malen sneller als een nieuwe dus moet de dynamo bovenop het normale stroom verbruik dus extra hard werken en daardoor wordt alles zwaarder belast met als gevolg dat de isolatie van de dynamostator smelt maar dat is ook niet relevant zeker. -O- |(
 
Dat er altyd van die azijn p*ssers zijn die een topic vern*ken door totaal niet relevante verbeteringen te denken aan te dragen waar men verder niets aan heeft. :(
Enne een oude accu ontlaadt vele malen sneller als een nieuwe dus moet de dynamo bovenop het normale stroom verbruik dus extra hard werken en daardoor wordt alles zwaarder belast met als gevolg dat de isolatie van de dynamostator smelt maar dat is ook niet relevant zeker. -O- |(
Dat verhaal gaat alleen op als je een dynamo hebt met koolborstels.
Een permanent magneet dynamo levert altijd de maximale stroom.
Al de stroom die de gebruikers niet verbruiken word verbruikt door de regelaar.
een dynamo levert ruim 20 ampere.
Die extra ampere laadstroom naar de accu zal er ook in een systeem met koolbortsels ook weinig toe doen.
Een accu die snel leeg loopt zal ook veel minder laadstroom hebben dan een accu die nog goed is.
Laat ik het netjes vertellen, je verhaal raakt kant noch wal.
 
En nog steeds geen enkele nuttige bijdrage waar TS wat aan heeft.
En je zal het wel het beste weten maar mijn ervaring met deze serie suzuki's dat alle laadproblemen en delen die doorfikken en/of kapot gaan allemaal begonnen zijn met een kapotte accu.
Maar goed tegenwoordig gaat theorie altyd boven de praktyk helaas.
Verder super goed bezig en enorm behulpzaam.
:W
 
En nog steeds geen enkele nuttige bijdrage waar TS wat aan heeft.
En je zal het wel het beste weten maar mijn ervaring met deze serie suzuki's dat alle laadproblemen en delen die doorfikken en/of kapot gaan allemaal begonnen zijn met een kapotte accu.
Maar goed tegenwoordig gaat theorie altyd boven de praktyk helaas.
Verder super goed bezig en enorm behulpzaam.
:W
Nee, aan verhalen die niet kloppen, daar heeft ts wat aan |(
 
Dat er altyd van die azijn p*ssers zijn die een topic vern*ken door totaal niet relevante verbeteringen te denken aan te dragen waar men verder niets aan heeft. :(

Geachte heer: dit is een forum, geen reparatiewerkplaats. Het doel hier is om te leren, zowel de raadgever als de patient moeten iets te leren hebben.

Op een forum worden de raadgevers gemotiveerd door het verkrijgen van kennis, het uitwisselen van ervaring en het over en weer geven van dankbetuigingen. En af en toe een gezamelijke barbecue.

In een reparatiewerkplaats worden de raadgevers gemotiveerd door geld.

Als je wil dat je machine gewoon gemaakt wordt, zonder iets te hoeven leren, zonder ervaringen te hoeven uitwisselen, en zonder dankbetuigingen te hoeven geven, neem dan een pak geld mee en ga naar een reparatiewerkplaats.

Niks slechts over reparatiewerkplaatsen, overigens. Ook in de meeste reparatiewerkplaatsen kun je iets leren en kun je ervaringen uitwisselen.

Alleen op een forum is het een verplichting. Anders kun je als forum net zo goed ophouden.
 
Om het antwoord te geven: als iets ontploft is, moet je het vervangen. Repareren is na een ontploffing meestal niet meer haalbaar. Goedkoper om een andere spanningsregelaar te regelen.

Ik zou, als ik jou was, ook het werkplaatshandboek opzoeken en even kijken hoe je je dynamo kan doormeten. Dan weet je of je die ook moet vervangen.

Ook kan het geen kwaad om je accu te vervangen. Die gaan doorgaans na 10 jaar toch wel problemen geven. Kost je misschien 50 euro (het kan goedkoper). Maar het levert je ook zo een paar extra dagen leven op, omdat je je niet hoeft te ergeren wanneer hij eens echt kapot wil gaan. Dat gebeurt namelijk altijd precies op het moment dat het effe niet kan.
 
Ja maar uh...je hebt het wel over een katana hoor..daar werkt de spoel en de permanent magneet toch wel even anders hoor...mysterieus...daar moet je ninja voor zijn om dat te begrijpen
Hoe werkt het dan bij zo'n katana?
Zitten daar koolborstels in?


Ik ben geen ninja maar ik zie wel op de afbeeldingen dat er een gewone permanent magneet dynamo in zit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
was sarcastisch bedoeld ...natuurlijk werkt het zoals je uitlegde, maar er zijn er altijd die aan b.v. een kapotte accu een redenatie hangen die niet het gevolg maar de oorzaak zijn
ik sluit toch niet uit dat een regelaar defect kan raken door een (erg) slechte accu.
Dit heeft niks met de laadstroom te maken maar met het feit de de accu de referentiespanning van de regelaar verzorgt.
een goede accu haalt de rimpel van de spanning.
 
Regelaars en dynamo's zijn de zwakke punten bij de oudere suzuki gs(x).
Met dank aan vreemde opbouw van de elektra, dit icm geoxideerde stekkers overgangsweerstanden etc en het feit dat de verlichting van één fase wordt getrokken, zorgt bij vele zo niet alle oude gs'en voor verbrande spoelen en doorgefikte spanningsregelaars.

Let op bij tweedehands dat je geen kapotte zooi meekrijgt !!

Of nieuw ....

Bijvoorbeeld Carmo.nl
 
Prachtig dit...

In de eerste post ooit van TS is hij zo lui dat hij in minder dan 30 woorden een halfbakken, zeer vage beschrijving van een probleem geeft, en er volgen 21 posts vol (al dan niet) behulpzame tips, plekken waar je nieuwe onderdelen kunt kopen en de zwakheden van het betreffende type motor.

hulde voor MF *O*

Welkom op MF :}
 
Laatst bewerkt:
electronica heeft het begeven wat ik denk spanningsregelaar of verdeelblok zit onder de accu is ontploft .
kan dat nog gemaakt worden .
verder is de motor nog goed.

Electrex schijnt een goede veervanger te zijn voor de oude Suzuki's...

Mocht je bij deze mensen langs gaan moet je zorgen dat je genoeg tijd hebt.
Ze weten veel, ze kunnen veel bestellen, ze willen alles voor je doen, maar zou gauw ze beginnen te praten houden ze niet meer op... ;)
 
hierbij wil ik toch iedereen bedanken die op mijn vraag gereageerd hebben
helaas was mijn vraag niet erg duidelijk of kompleet dat is gebrek aan kennis van techniek
zal ik maar zeggen
toch heb ik het onderdeel gehaald bij de bewuste motorzaak .
nog wat tips meegekregen van een andere motorzaak in de buurt.
en aan de slag maar al gouw kwam ik dingen tegen die er niet op hoorden
volgens mijn
heb dus motor maar geschonken aan iemand die er wel kennis van heeft
dit laatste naar lang beraadt gedaan vorige week.

nogmaals bedankt voor jullie inspanning .
groet muziekman
 
Terug
Bovenaan Onderaan